Zonder salesteam is het lastig een onderneming draaiende te houden. Maar hoe kun je succesvol verkopen? Een snel verkoopproces is een belangrijke voorwaarde. Tips om je verkoopproces te versnellen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Als je succesvol wilt verkopen, zijn deze drie zaken van belang:

  • je moet prospects vinden die klaar zijn om te kopen
  • je moet ze door alle stappen leiden om er trouwe klanten van te maken
  • tussen A en Z moet zo min mogelijk tijd zitten

Vaak zorgt een traag verkoopproces ervoor dat deals die veel tijd en moeite hebben gekost, niet afgerond kunnen worden. Hoe kun je dat proces versnellen zodat je productiever verkoopt, minder leads afhaken en je conversie stijgt?

Je salesproces versnellen doe je niet 1-2-3. Je moet er tijd insteken, maar daar pluk je uiteindelijk wel de vruchten van. Hier moet je mee beginnen:

1.  Richt je op de juiste leads

Maak je geen illusies: niet elke lead (potentiële klant) is even geïnteresseerd in je product. Zoek eerst je ideale klant op basis van buyer personas. Met lead scoring kan je daarna in cijfers uitdrukken hoe groot de interesse van een lead is. Zo houd je kwalitatieve leads over die klaar zijn om te kopen. Een droom voor je verkopers, want hun conversieratio’s schieten de lucht in. 

2.   Vind de beslisser

Het heeft geen zin om tijd te steken in leads die weinig beslissingsbevoegdheid hebben. Soms begint het proces dan gewoon van voren af aan bij zijn baas. 

Bespaar jezelf de frustratie en probeer meteen e-mailadressen en gegevens te bemachtigen van degene die het écht voor het zeggen heeft.

3.   Automatiseer je processen

Heb je een lange lijst potentiële klanten? Dan kun je je processen stroomlijnen door ze te automatiseren. Een CRM-systeem biedt veel mogelijkheden: van het aanmaken van taken tot het voorbereiden van die cruciale volgende stap. 

Een voorbeeld: als een offerte automatisch verstuurd wordt, voorkomt dat vertraging van jouw kant. Hierdoor kan de lead sneller een beslissing nemen.

4.  Verbeter je lead nurturing

Vergeet ook niet om de leads warm te maken die nog niet klaar zijn om te kopen. Regelmatige contactmomenten zorgen ervoor dat je informatie altijd up-to-date blijft en dat je leads kunt herkennen met wie het toch nooit zal lukken. 

Contacteer veelbelovende leads liefst binnen een week, voor ze het vorige contact vergeten zijn. Zo toon je betrokkenheid en moedig je vlugge beslissers aan.

En tot slot…

Gebruik de juiste tools! De softwaremarkt biedt je tegenwoordig een ruime keuze om de acties en resultaten van je salesteam te meten. Alles wat je nodig hebt, zit in een geïntegreerd CRM-systeem zoals Teamleader. Zo hoef je minder tijd te stoppen in het handmatig verzamelen en beheren van klantgegevens, en creëer je meer mogelijkheden tot échte interactie.

Bovendien beginnen veel verkoopgesprekken met een e-mail of telefoontje. Bewapen je salesteam dus met alle noodzakelijke gegevens voor de perfecte opvolging. CRM-systemen kunnen automatisch telefoontjes, meetings, geopende e-mails en meer interactie bijhouden. Data handmatig invoeren hoeft dus niet; laat je salesteam liever doen wat ze het beste kunnen: zo efficiënt mogelijk verkopen.

Auteur: Raphael Klees

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een succesvolle onderhandeling kan het verschil maken tussen een goede en een geweldige deal. Onderhandelen is dan ook een kunst die elke ondernemer…