Dit blijkt uit de resultaten van het tweede onderzoek in de serie WK-nomie, een uitgebreid onderzoek van ING naar de relatie tussen voetbal en de economie. Van de ondernemers zelf verwacht 15% extra omzet te halen door het WK, terwijl 5% juist een negatieve invloed op de omzet voorziet.
Een op vijf ondernemers ziet effect in zijn omzet terug
Stefan van Woelderen, senior econoom ING Economisch Bureau: “Het WK voetbal heeft duidelijk effect op het Nederlandse bedrijfsleven. Een op de vijf ondernemers ziet het in zijn omzet terug. Het effect verschilt echter sterk per sector.”
“Voor sommige sectoren, zoals de horeca en detailhandel is het bijna noodzaak om in te spelen op Oranje. Andere sectoren zijn veel minder gevoelig voor de invloed van Oranje op de bestedingen, zij voelen het effect juist in de teruglopende productiviteit rondom de wedstrijden.”
“Voor de cafés liggen er grote kansen, net als voor de supermarkten. Tegelijkertijd nemen zij wel aanzienlijke bedrijfsrisico’s. Als het Oranje op het veld niet goed vergaat, kan het Oranje-effect zomaar negatief uitpakken.”
Oranjegevoeligheid van het Nederlandse bedrijfsleven
ING heeft in totaal 9 sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven langs de Oranjelat gelegd. Daarbij is gekeken naar de effecten van het WK op de klantvraag en de productiviteit. Uit de analyse blijkt dat de Oranjegevoeligheid binnen een sector voor verschillende bedrijven anders kan uitpakken. Zo kan Oranjesucces de omzetten van cafés omhoog stuwen, terwijl de restaurants tegelijkertijd een dalende klantvraag te verwerken krijgen.
Bedrijven waar veel mannen werken, zijn ook gevoeliger voor Oranje winst en verlies dan bedrijven waarin vooral vrouwen werkzaam zijn.
Meest Oranjegevoelig blijkt de detailhandel, gevolgd door de horeca en de bouw. De publieke sector en de zakelijke dienstverlening blijken het minst Oranjegevoelig.
Meer over het onderzoek kunt u hier lezen »
De pdf van het onderzoek staat hier »