Elevator pitch
In slechts een minuut uw bedrijf zodanig beschrijven dat een potentiële klant gelijk toehapt. Dat is, in een notendop, de definitie van een elevator pitch. De term komt voort uit de gedachte dat u in staat bent iemand die u toevallig in de lift ontmoet, kunt overtuigen van uw kracht.
Een goed begin
Begin uw verhaal met een pakkende openingszin. Spreek potentiële klanten aan met een sterke bewering of belofte. Bijvoorbeeld: ‘Uw website maak ik in 24 uur gebruiksvriendelijk’. Gebruik bij voorkeur de ‘ik’ vorm tijdens uw elevator pitch, zeker als u zzp’er bent. Veel ondernemers gebruiken de term ‘wij’ om uit te leggen wat zij doen, maar als u een eenmanszaak heeft, kan dat vreemd overkomen.
- Heeft u toch hulp nodig? U kunt een gratis reclamecampagne winnen!
Pas op voor jargon
Vermijd als het even kan het gebruik van ingewikkelde technische termen en het noemen van allerlei producteigenschappen. U weet natuurlijk wat ze betekenen, maar degene waarmee u praat waarschijnlijk niet.
Leg in simpele woorden uit wat de potentiële opdrachtgever aan uw product of dienst heeft: wat is het voordeel voor de klant?
Varianten
Het is slim om verschillende presentaties over uw bedrijf paraat te hebben. Aan een investeerder vertelt u hoe uw bedrijf de omzetdoelstellingen behaalt, aan iemand met een specifiek probleem vertelt u meer over uw product of dienst.
Sterk eindigen
Uw presentatie zal langer blijven hangen als u sterk afsluit. Gebruik bijvoorbeeld beeldspraak ‘Ik ben de huisarts voor de ondernemer’) of maak een vergelijking met een bekend bedrijf of merk. De bedenker van een zoekmachine speciaal voor jongeren, presenteerde zich als ‘De Yahoo voor tieners’. En het allerbelangrijkste: probeer een afspraak te maken voor een tweede gesprek!
Minder sterke uitspraken ‘Wij denken na over hoe wij onszelf anders in de markt kunnen zetten’ Deze openingszin heeft het bedrijf zelf als uitgangspunt. Er wordt helemaal niets gezegd over ‘wat heeft de klant aan mijn dienstverlening?’. Als de ondernemer aangeeft dat hij nadenkt over hoe hij zijn bedrijf in de markt zet: weet hij dan zelf wel wat hij wil? ‘Ik probeer een zo goed mogelijke service te bieden’ Service bieden is vanzelfsprekend. Een potentiële klant zal door deze uitspraak echt niet overstag gaan. Als u dit aspect dan toch onder de aandacht wilt brengen, leg dan uit wat uw service inhoudt. ‘U kunt mij ook ‘s avonds bellen’. |
Wat maakt uw bedrijf bijzonder?
Om een overtuigende presentatie over uw bedrijf te kunnen houden, is het van cruciaal belang dat u kunt aangeven op welke manier u zich wilt onderscheiden van de concurrentie. Bent u goedkoper, sneller, beter? Heeft u een bepaalde specialisme of bedient u een bepaalde nichemarkt?
Gebruik ook informatie van uw bestaande klanten om uw elevator pitch te ‘voeden’. Waarom doen ze zaken met u? Waar zijn ze tevreden over? Neem regelmatig contact met uw klanten en vraag ze of de samenwerking nog bevalt of wellicht opmerkingen of klachten hebben.
Tips
- Ondernemers gebruiken vaak de term ‘wij’ als ze willen uitleggen wat hun bedrijf doet. Dat kan afstandelijk overkomen. Gebruik tijdens uw elevator pitch ‘ik’, zeker als u een eenmanszaak heeft.
- Bied uw toehoorders de ruimte om hun mening te geven over uw verhaal, zodat u daar weer op kunt reageren.
- Heeft u medewerkers in dienst? Zorg er voor dat uw verkopers in staat zijn op dezelfde manier de elevator pitch te houden.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv