Het onderhouden en verbeteren van je zakelijke relaties is een erg belangrijk onderdeel binnen het ondernemen. Bij een gebrek aan communicatie of wanneer klanten zich niet gewaardeerd voelen, zullen zij sneller voor een ander bedrijf kiezen. Daarbij worden negatieve ervaringen vaker doorverteld dan positieve ervaringen, waardoor jouw bedrijf al gauw een slecht imago kan oplopen. Het is dus essentieel om je zakelijke relaties te onderhouden en vooral ook te versterken. Wij geven je vier tips om dat te doen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Geef een relatiegeschenk

De eerste mogelijkheid tot het versterken van de zakelijke relaties is door met enige regelmaat een relatiegeschenk te geven. Dit kan iets kleins en frequents zijn, zoals een pen bedrukken met jouw logo en dit samen met een schrijfset te geven, maar het kan ook iets groots en eenmaligs zijn, zoals een smartwatch. Wat je geeft en hoeveel geld je eraan wilt spenderen, hangt natuurlijk volledig af van jouw bedrijf, de mogelijkheden en het imago. Kies daarom een cadeau dat past bij de boodschap die je over wilt brengen. Wanneer jouw bedrijf bijvoorbeeld erg op duurzaamheid gefocust is, kan een geschenk van GreenGiving de perfecte optie zijn. 

Stuur periodiek een mail

De tweede optie die helpt bij het onderhouden en versterken van de zakelijke relaties, is door met enige regelmaat een mail te versturen. Dit hoeft niet eens enorm specifiek te zijn, of gericht op één persoon. Door een mail op te stellen die gericht is aan een grotere groep klanten of partners, kun je makkelijk op een regelmatige basis mails versturen. Je kunt hier onder andere inzet dat je je klanten of partners enorm waardeert, maar ook huidige veranderingen binnen het bedrijf of aankomende kortingen. Zo houd je jouw bedrijf relevant en laat je zien dat je je zakelijke relaties niet vergeten bent.

Focus je op jouw zakelijke relatie

Een van de meest belangrijkste tips, is om écht te focussen op je zakelijke relaties. Bijvoorbeeld wanneer er een partner langskomt: let echt eens op het menselijke aspect. Probeer een gezellig gesprek aan te knopen, let op hoe diegene zijn koffie het liefst drinkt en onthoud dat voor de volgende keer. Probeer dus echt uit te vinden wie het persoon precies is, waar je mee praat. Door een casual gesprek te houden over een aankomende vakantie, bijvoorbeeld, en in een latere meeting na te vragen hoe die vakantie was, kun je laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in jouw partners en klanten. Dat geeft de andere partij een goed gevoel en een positieve associatie met jouw bedrijf.

Let op de communicatie

De laatste tip is om goed op de communicatie te letten. Dit kunnen simpele dingen zijn, zoals het op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en ervoor zorgen dat je geen spelling- of taalfouten in je mails of op de website hebt staan. Het gaat echter ook om de manier waarop je communiceert. Uiteraard moet je altijd professioneel zijn, maar dat betekent niet dat elk gesprek puur zakelijk hoeft te zijn. Probeer dus, terugkomend op het vorige punt, ook eens een leuk gesprek aan te knopen. Zo houd je de communicatie gezellig en de banden sterk.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het huren van de nodige machines is een echte vereiste op het moment dat je een evenement gaat organiseren. Bepaalde taken kunnen veel beter uit worden…
Als je aan de slag wil met het opzetten van een website, is webhosting een van de eerste punten waar je aan moet denken. Het is zeg maar het digitale…
Werken op kantoor kan soms een uitdaging zijn. De vele afleidingen, de drukte en het gebrek aan motivatie kunnen de productiviteit van de mensen…
Het klassieke ondernemerschap maakt steeds meer plaats voor serieel ondernemerschap. Daarbij wordt een bedrijf in enkele jaren opgebouwd, verkocht of…
Elke horecaondernemer weet dat de capaciteit van de keuken begrensd wordt door de apparatuur. Het gebeurt immers regelmatig dat je personeel stilstaat,…
Dus je hebt die geweldige ondernemingsgeest en bent klaar om jouw droombedrijf op te zetten. Maar er is één uitdaging: de financiering. In dit…