6 tekenen dat je de verkeerde bedrijfssoftware
gebruikt
Een gezond bedrijf is in de eerste plaats gebouwd op de juiste mensen. En die mensen, die bouwen op de juiste technologie. Van projectmanagement tot facturatie en van communicatie tot sales: de software waarin je investeert speelt een grote rol in je bedrijfsprocessen.

1 Je team weigert er gebruik van te maken

Er is geen duidelijker signaal dan medewerkers die geen gebruik maken van de software die jij gekozen hebt. Wanneer een tool het werk nog moeilijker maakt, doordat de software bijvoorbeeld tijdrovend en complex is, dan komt dat de productiviteit niet ten goede. Het kan ook zijn dat je team niet precies weet waar ze hulp kunnen krijgen, of hoe ze de tool moeten integreren in hun workflow.   Ga dus op zoek naar software die meerwaarde biedt voor je onderneming, bij je huidige processen past en aan jouw veiligheidsnormen voldoet. Een tool die aan al die aspecten voldoet, zal binnen je onderneming veel sneller in gebruik genomen worden.  

2 De tool is lastig te implementeren

Als je een consultant of duur onboardingproces nodig hebt om de tool te implementeren, heb je misschien de verkeerde software gekozen. Want als je nu al een consultant nodig hebt om je uit te leggen hoe de tool werkt, dan zal je regelmatig ondersteuning nodig hebben wanneer je team groeit.   Goede bedrijfssoftware heeft een intuïtief design en is gemakkelijk in gebruik. Deze eigenschappen zijn cruciaal voor je productiviteit.  

3 De software is niet praktisch

In de eerste plaats moet software je helpen om dingen gedaan te krijgen. Enorme hoeveelheden data opslaan in een tool die daar vervolgens niets mee doet zal je niet helpen om je doelen te bereiken. Een praktische tool helpt je om

  • taken eenvoudig te delegeren;
  • sneller en efficiënter te werken;
  • werk te verzetten in zo weinig mogelijk stappen.

De juiste software helpt je om je werk sneller, beter én efficiënter te doen.  

4 De gebruikservaring is ontoereikend

“Je moet beginnen met de klantervaring en dan terugwerken naar de technologie. Je kan niet beginnen met de technologie en daarna uitzoeken hoe je het zal verkopen.” – Steve Jobs   Nieuwe software gebruiken roept steevast een bepaald gevoel op bij de gebruiker, afhankelijk van hoe de tool werkt, eruit ziet en aanvoelt. Is de interface duidelijk? Hoe eenvoudig kan je door de applicatie navigeren? De bedrijfsprocessen worden uiteindelijk beïnvloed door deze positieve ofwel negatieve ervaring. Een slechte gebruikerservaring betekent dat de software juist meer chaos en verwarring zal veroorzaken in plaats van dit te verminderen.  

5 Je krijgt geen ondersteuning

De toegevoegde waarde van een klantenservice is duidelijk. Software zal niet verbeteren als de producent zich niet bewust is van jouw behoeftes – of überhaupt niet bereid is naar jouw feedback te luisteren. Een goede technische support, waarbij je als klant ondersteund wordt en er écht naar je geluisterd wordt, is essentieel. Bij problemen wil je namelijk niet wachten op hulp of nog erger: volledig aan je lot overgelaten worden.  

6 Je hebt méér werk in plaats van minder

De verkeerde software verlicht je werklast niet, maar brengt extra werk met zich mee. Als je software ervoor zorgt dat je meer stappen moet doorlopen dan voorheen, dan is er geen reden om deze software te gebruiken. Mocht het je helpen: houd bij hoelang je erover doet om taken uit te voeren die efficiënter zouden moeten verlopen dankzij je software, bijvoorbeeld contactgegevens invoeren, taken delegeren en ga zo maar door.  

Teamleader: een tool die je team wél wilt gebruiken

Teamleader helpt je niet alleen om belangrijke informatie op te slaan, maar ook om projecten te plannen, taken af te vinken en zinloze stappen in je bedrijfsprocessen te elimineren.   Snel, praktisch en intuïtief: je hoeft geen uren te boeken bij een consultant om de tool volledig te begrijpen.

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Gratis e-magazine: Elektrische mobiliteit
Waarom is elektrificering van je wagenpark belangrijk? Waar begin je mee als je je medewerkers (en klanten) hierin wilt faciliteren? En wat zijn de ervaringen van elektrische rijders tot nu toe?