- Lachen is gezond
- Hoe leuk is het bij u?
- Lachen op het werk
- Humor: niet altijd leuk
- Iedereen kan leuk zijn
- Vergaderen met humor
- Leuke tips
Lachen is gezond
Of het nu komt door het vrijkomen van endorfine, adrenaline of stikstofmonoxide is niet bekend, maar dat doet er ook niet toe. Wetenschappelijk onderzoek van een Amerikaanse cardioloog heeft het aangetoond: lachen is gezond! Lachen verbetert de doorbloeding van de aderen en dat betekent op langere termijn: minder kans op hart- en vaatziektes en op infarct, beroerte en embolie.
Lachen reduceert ook stress en depressies, gaat ontstekingen tegen én verbetert de stoelgang. En: ‘Wat lachen doet voor de dikke darm, doet het ook voor de werksfeer’ (Nanne Wijma, mede-auteur van het boek Humor als gereedschap voor managers). Een (juiste) dosis humor houdt dus niet alleen uw werknemers, maar ook uw bedrijf gezond.
Hoe leuk is het bij ú?
Ook al lopen uw medewerkers vaak gierend door de gang, u scoort pas als zij niet óm, maar mét elkaar lachen. Dat is de visie van de Amerikaanse humorconsultant Patt Schwab, directeur van een trainingsbureau dat bedrijven adviseert op het terein van humor, veranderingsprocessen en creativiteit. Zijn motto: omarm humor als uw belangrijkste strategie en Laugh your way to the top!
Volgens de Belgische humormissionaris Guido Thys is er in Nederland nog veel werk te verrichten op dat gebied, vooral in de kantoren. Volgens hem verdelen wij Nederlanders alles in compartimenten: op de parkeerplaats, bij de kopieer- of koffieapparaat wordt gelachen, maar achter het bureau niet. Er wordt óf gewerkt, óf gelachen, en dat werkt contraproductief. Volgens Thys is humor in België ‘geïntegreerd’ in het werk. In dat geval zijn grappen maken en relativeren bevorderend voor de sfeer op het werk. Als je plezierig samenwerkt, straal je dat bovendien uit naar de klant.
Lachen op het werk
Ernstige dingen doen, hoeft niet te betekenen dat je ze op een ernstige manier doet, benadrukt Thys. Er mogen dus best wat meer grappen en grollen worden uitgehaald. Er zijn veel manieren om met problemen om te gaan, het kan ook op een luchtige, plezante manier. Bovendien is humor een van de belangrijkste vormen van relativeren. Met humor kan iets ter sprake worden gebracht wat moeilijk ligt of kan kritiek worden verpakt. Ook kan het de spanning ontladen, bijvoorbeeld tijdens een vergadering.
Guido Thys heeft bijvoorbeeld altijd zijn clownsneus bij de hand. “Die zetten we hier op als een discussie hoog oplaait. Dat werkt altijd. Het zorgt gewoon even voor een ontlading van de spanning. En dat betekent absoluut niet dat je elkaar niet meer serieus hoeft te nemen.”
Humor: niet altijd leuk
Let op: humor kan mensen nader tot elkaar brengen, maar niet iedereen vindt hetzelfde grappig. Daardoor kan humor op de werkvloer ook negatieve effecten hebben: het kan mensen buitensluiten en mensen beledigen.
Pas dus op met grappen die ten koste gaan van collega’s. Die overschrijden al snel de grens tussen humor en pesten. Er is volgens Thys een gouden stelregel, over de domme blondjesmop in het bijzijn van een blonde dame. Eén mop kan, twee is op het randje en bij de derde zal ze zich aangesproken voelen en denken ‘waarom ik nu weer?’ Waak dus voor seksistische en racistische grappen, maar ook voor sarcastische humor.
Iedereen kan leuk zijn
De ene mens heeft meer humor in de genen dan de ander, maar iedereen heeft er van jongs af aan iets van meegekregen. Maar: je moet er je eigen vaardigheid in leren kennen. Je kunt bijvoorbeeld goed zijn in gekke gezichten, of in droge humor, woordgrapjes of moppen tappen. Humor gaat volgens Guido Thys om ‘incongruentie’, iets onverwachts. Je kunt ook lachen om een grandioze vondst, een gekke combinatie. Ook creativiteit kan een glimlach tevoorschijn toveren.
Tips van Guido Thys:
|
Vergaderen met humor
Een dag niet gelachen, is een dag niet gewerkt luidt het motto van Martha Jong van Jobtraining. Zij kwam een aantal jaren geleden in contact met humorgoeroe Patt Schwab en geeft nu communicatietrainingen en de workshop Creativiteit en humor in de organisatie. Belangrijkste boodschap: laat humor centraal staan in het bedrijf, zelfs tijdens vergaderingen.
U hoeft geen moppen te kunnen tappen om een vergadering leuker te maken. Gebruik geluidsfragmenten of sheets met een cartoon. Enkele vergadertips :
- Vertoon de korte film van John Cleese (Meetings, Bloody Meetings), waarin hij laat zien hoe je korter, efficiënter en met meer plezier kunt vergaderen;
- Gooi een zachte bal in de groep om de discussie te stimuleren;
- Geef deelnemers een ijsje, zodra er een heikele kwestie aan de orde komt;
- Straf laatkomers: laat hen voor elke minuut dat ze te laat arriveren, 50 eurocent betalen voor een gezamenlijk feest;
- Gebruik een handpop of masker om het voor deelnemers mogelijk te maken hun gevoelens ‘anoniem’ te uiten;
- Geef prijzen weg voor resultaten.
|