Categorieën

Weet jij tegen welke uurprijs jouw bedrijf werkt? En hoe verhoudt dit tarief zich tot dat van de rest van je sector? Veel Nederlandse ondernemers hebben hier geen idee van. Ontdek de verrassende feiten over uurprijzen en waarom inzicht hierin verkrijgen cruciaal is voor elk bedrijf.

Inhoudsopgave

Ben je bewust van de werkelijke kosten per gewerkt uur binnen jouw onderneming? Ontdek hoe deze waardevolle inzichten je kunnen helpen je winst te verhogen en je bedrijfsprocessen te stroomlijnen.

Veel ondernemers ervaren momenteel forse druk op hun bedrijfsvoering door inflatie, stijgende salarissen en hogere huur- en energiekosten. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20 procent van de Nederlandse mkb’ers deze gestegen kosten niet altijd kan doorberekenen aan klanten. Voor deze bedrijven is het verhogen van de productiviteit en efficiëntie essentieel.

Om dit op een gerichte manier te kunnen doen, is het belangrijk om te weten wat je per uur verdient. Toch weet 48 procent van de ondernemers niet wat hun gemiddelde uurprijs is. En bijna vier op de tien mkb’ers zijn onzeker over hoeveel winst ze per uur maken. Dat blijkt uit recent onderzoek van Teamleader, leider in de markt van bedrijfssoftware.

Waarom is het bepalen van de juiste uurprijs zo belangrijk?

Het vaststellen van een gemiddelde uurprijs is meer dan een financiële kwestie. Het is een strategische zet die cruciaal is voor de groei van je bedrijf. Precies weten wat je eigen medewerkers kosten en wat je per uur overhoudt, helpt bij het maken van weloverwogen zakelijke beslissingen. 

Weten wat je uurprijs is, helpt je bovendien om antwoord te krijgen op vragen als: ‘Wat verdien ik aan mijn geïnvesteerde uren?’ ‘Maak ik winst op mijn projecten?’ ‘Heb ik ruimte om eventueel korting te bieden aan klanten?’

Ontdek de uurprijs van jouw sector

Veel ondernemers baseren hun prijzen op gangbare markttarieven. Daarom is het nuttig om te weten wat anderen rekenen. Uit de geanonimiseerde data van meer dan 3000 Nederlandse klanten heeft Teamleader de mediaan (gemiddelde) uurprijzen per sector berekend. Wil je weten of je uurprijs redelijk is? Kijk dan naar het gemiddelde in je branche.

Enkele voorbeelden: de uurprijs in de consultancysector heeft een mediaan van € 110, terwijl de hoogste en laagste uurprijzen variëren tussen € 40 en € 350. In de reclame ligt de mediaan op € 97 per uur, met uitschieters tot € 2500.

Zet nu de stap naar een winstgevendere toekomst

Het onderzoek wijst uit dat ondernemers behoefte hebben aan meer houvast bij het bepalen van hun uurprijs. Digitalisering kan hierbij helpen, omdat je daarmee een nauwkeuriger beeld krijgt van de financiële gezondheid van projecten en de winstgevendheid per uur. Neem vandaag nog de eerste stap en bepaal met de juiste software een winstgevende uurprijs voor jouw bedrijf.

Voeg je bij de vele ondernemers die al de voordelen zien van een duidelijk inzicht in hun bedrijfskosten en start vandaag nog met het transformeren van jouw bedrijfsstrategieën en winstgevendheid.

Lees ook…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…