Werkt u regelmatig met actie- of deelnemerslijsten? Of maakt u omzetoverzichten in Excel? In al die gevallen zijn filters onmisbaar.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Excel lijsten filteren is van toepassing op:
Microsoft Excel 2010

Met een lijsten filter worden alleen die regels getoond die aan het opgegeven filter voldoen. De
mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig. Maar om een paar veel voorkomende voorbeelden te noemen:

  • Actielijsten, waarbij u alleen de open acties wilt zien, of alleen de acties die op uw naam staan.
  • Deelnemerslijsten, waarmee u iedereen eruit haalt die naar een evenement komt, maar ook iedereen die nog niet heeft gereageerd, zodat u die alsnog een herinnering kunt mailen.

Voorwaarden om goed met lijsten te werken

  • Zorg dat de gegevens in een aaneengesloten blok zijn gezet, dus geen lege kolommen ertussen
  • Zorg dat alle cellen in de rijen en kolommen zijn gevuld, want anders “ziet” Excel niet dat de gegevens eronder (na de lege cel) ook bij de lijst horen.

Positie van de filters

  • U kunt filters toevoegen aan de eerste rij, waar ook de kolomnamen staan.
  • Het nadeel hiervan is dat het knopje van het filter door de tekst van de kolom loopt. Dat kunt u natuurlijk oplossen door de kolom breder te maken, maar met lijsten is het altijd puzzelen met de juiste breedte.
  • Daarom is ons advies om een tweede regel aan te maken en die ook nog een andere kleur te geven, zodat precies te zien is waar de filters staan.
  • Grote voordeel hiervan is dat u de ruimte van de dropdown (filter knopje) uitspaart

Filter toevoegen aan lijsten

  • Selecteer de cellen waarin de filter moeten komen
  • In ons voorbeeld zijn dat de cellen B2 t/m H2
  • Selecteer de tab >> Start
  • Ga naar groep >> Bewerken
  • Kies voor >> Sorteren en filteren
  • Kies voor >> Filters
  • De filters zijn nu toegevoegd aan de lijst
  • Vergeet niet het document op te slaan.

Sneltoets voor filters in Excel

Voor deze optie in Excel is ook een toetscombinatie beschikbaar
Sneltoets: CTRL+SHIFT+L

Filters Wissen

Let er goed op dat er een verschil is tussen filters wissen en filters verwijderen. Bij filters wissen worden alle selecties weer open gezet, maar blijft de mogelijkheid voor het filteren van een lijst gewoon bestaan. Dit komt het meest voor. Bij het verwijderen (zie volgende kopje) haalt u de mogelijkheid tot filteren helemaal van uw sheet.

Wanneer er een lijsten filteren actie is, kunt u deze in een keer voor alle kolommen weer annuleren:

  • Ga naar Tab >> Start
  • Ga naar groep >> Bewerken
  • Kies voor >> Sorteren en filteren
  • Kies voor >> Wissen
  • Als de optie >> Wissen niet aanklikbaar is, zijn de gegevens in de lijst niet gefilterd

Filters verwijderen

De filters weer verwijderen is eenvoudig:

  • Ga naar Tab >> Start
  • Ga naar groep >> Bewerken
  • Kies voor >> Sorteren en filteren
  • U ziet dat de filters actief zijn
  • Kies voor >> Filters

Over de auteur

Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Stel je voor dat je als ondernemer je eigen app kunt bouwen zonder een regel code te schrijven. Dat je bedrijfsprocessen kunt automatiseren zonder een…
QR-codes – die vierkante barcodes – zie je overal verschijnen. Op verpakkingen van producten, in advertenties en op visitekaartjes. Bedrijven…