Hybride werken is in veel organisaties de norm geworden. Mensen werken op kantoor én vanuit huis. Dat kan voordelen opleveren op het gebied van efficiëntie, kosten en werkgeluk. Maar dan moet je digitaal werken wel goed inrichten. In dit artikel ontdek je wat nodig is om een goede en veilige digitale werkplek te creëren en te beheren.

Inhoudsopgave

Afval kan een enorme kopzorg zijn voor ondernemers. Want hoe ga je verantwoord om met vertrouwelijke documenten, verpakkingsplastic of etensresten? Van klanten, medewerkers of van jezelf? En wat gebeurt er daarna met het afval? Ontdek welke mogelijkheden er zijn voor gemakkelijk en milieuvriendelijk afvalbeheer bij Renewi.

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat je medewerkers deels op kantoor en deels thuiswerken. Het hybride werken heeft een vlucht genomen in de coronapandemie toen bijna iedereen noodgedwongen vanuit huis moest gaan werken. Toen was het voor veel medewerkers 100 procent vanuit huis, nu is het een hybride werkvorm geworden: een paar dagen op kantoor werken en een paar dagen vanuit huis.

Waarom we hybride werken omarmen

Natuurlijk vond bijna niemand het leuk om maandenlang alleen thuis te werken. Maar thuiswerken bleek veel voordelen te hebben, zeker als het gecombineerd kan worden met werken op kantoor. Al gauw werd hybride werken het ‘nieuwe werken’ genoemd.

Voordelen hybride werken

  • Komt de productiviteit en efficiëntie ten goede
  • Stimuleert het vinden van een goede werk-privé balans
  • Is meestal kostenbesparend
  • Je werknemer kan overal werken
  • Wordt gezien als een goede arbeidsvoorwaarde

Hybride werkomgeving

Iets wat je goed moet regelen bij het hybride werken is een hybride werkomgeving. Je moet daarbij zorgen voor een veilige digitale werkplek.

Overal toegankelijk

De hybride werkplek is een werkplek die op elk moment en vanaf elke locatie toegankelijk is. Dus waar je medewerkers ook hun laptop openslaan, ze moeten direct aan de slag kunnen. Natuurlijk zul je met je medewerkers afspraken maken over waar ze werken, want als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om te voorzien in een veilige werkomgeving – op kantoor of op een andere werkplek. Net zo belangrijk als de bureaustoel en het bureau zijn de digitale voorzieningen.

Goede afspraken

Omdat het hybride werken een blijvertje is, is het belangrijk dat werkgevers hier een duidelijk beleid over hebben. Denk er van tevoren goed over na hoe je het digitale werken in jouw organisatie gaat integreren. Maak ook afspraken over hoe je gaat samenwerken, wanneer je medewerkers naar kantoor komen en over bijvoorbeeld de inrichting van een thuiswerkplek. Goede afspraken zijn de basis van succes.

De digitale werkplek inrichten

Waar moet je allemaal aan denken? Hier volgen een aantal praktische tips die je in gedachten kunt houden bij het inrichten van de moderne werkplek:

Beveiliging

Begin niet met hybride werken als je niet zeker bent over de veiligheid. Heel wat bedrijven worden het slachtoffer van cybercrime omdat ze geen beveiligde verbinding hebben.

Zorg daarom dat je IT-manager de veiligheid in goede banen leidt en kan ondersteunen als er problemen zijn. Werk je al wel hybride maar heeft de beveiliging nog niet zoveel aandacht gekregen? Ga daar dan direct mee aan de slag.

Tools voor hybride werken

Zonder online tools is hybride werken ook niet mogelijk. Zorg daarom voor alle benodigde accounts voor je medewerkers. Veel bedrijven maken gebruik van SharePoint of een andere opslag- of samenwerkingsdienst om documenten overal beschikbaar te maken. Daarnaast hebben veel bedrijven een bedrijfsnetwerk met een sociaal intranet, waardoor iedereen makkelijk op de hoogte blijft van nieuws en andere updates.

Cloud

Cloud-diensten zijn een onmisbaar onderdeel van het hybride werken. Je kunt in de cloud makkelijk bestanden delen, maar er kleven ook gevaren aan. Leer je medewerkers veilig te werken in de cloud, zodat je geen datalekken krijgt. Natuurlijk moet de cloud van je bedrijf ook veilig zijn, dus vergeet niet te investeren in informatiebeveiliging.

Communicatie

Blijf je verdiepen in nieuwe tools en technologieën die het hybride werken makkelijker kunnen maken. Denk hierbij aan applicaties die communicatie makkelijker maken. Een paar van dit soort applicaties die het samenwerken en communiceren stimuleren zijn:

  • Microsoft Teams
  • Slack
  • Zoom

Waar het om gaat, is dat je applicaties gebruikt waarmee je medewerkers makkelijk kunnen communiceren en waarmee je makkelijk hybride vergaderen mogelijk maakt. De kans is namelijk groot dat je werknemers niet altijd op één plek bij elkaar zullen zijn om te vergaderen.

Bedrijfsprocessen

Nu je elkaar niet elke dag meer op kantoor ziet, is het nog belangrijker om bedrijfsprocessen vast te leggen. Zorg dat je medewerkers goed op de hoogte zijn van het beleid, de richtlijnen en wat er van ze verwacht wordt. Ook al zijn je medewerkers niet altijd op de werkvloer, je wilt wel dat iedereen blijft bijdragen aan een prettige organisatiecultuur.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Uitdagingen hybride werken

Hybride werken is een stap vooruit, maar natuurlijk zijn er ook dingen waar je op moet letten. Bijvoorbeeld de volgende punten:

Betrokkenheid van je medewerkers. Als je medewerkers meer thuiswerkers worden, kan het zijn dat ze meer afstand krijgen van je bedrijf. Bevorder daarom een goede onderlinge samenwerking en creëer regelmatig gelegenheden waarbij iedereen aanwezig is. Benut de tijd op kantoor optimaal, zodat je medewerkers zich verbonden blijven voelen.

Technologie en veranderingen kunnen moeilijk zijn. Niet alle applicaties zijn gebruiksvriendelijk. En niet al je medewerkers vinden het eenvoudig om met die technologie om te gaan. Voor de een is Microsoft Teams een geweldige oplossing, voor de ander levert het programma juist veel stress op. Je kunt dat beter faciliteren, bijvoorbeeld door bepaalde cursussen te organiseren.

Te veel focus op productiviteit. Productiviteit is een mooi bijeffect van hybride werken, maar voorkom dat dit te veel nadruk krijgt in je organisatie. Maak duidelijk dat er ook tijd is om te socializen. Aan de andere kant kun je niet non-stop de hele dag vergaderen. Dat doe je op kantoor ook niet. Creëer inzicht dat iedereen hierin evenwichtig moet zijn.

Goede uitvoering: tevreden medewerkers

Heb je het hybride werken goed in je organisatie ingevoerd? Dan is de kans groot dat dit tot tevredenheid zal leiden. Het is niet voor niets dat de mogelijkheid om thuis te werken wordt gezien als een gunstige secundaire arbeidsvoorwaarde. Gebruik deze manier van werken dus in je voordeel door rekening te houden met de randvoorwaarden van succesvol hybride werken.

Wil jij ook van je zorgen rondom afval af? Vind de verantwoorde oplossing voor jouw afvalbeheer bij Renewi voor gemakkelijk en milieuvriendelijk afvalbeheer.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
i.s.m.
De Maestro en V PAY betaalpassen worden per 1 juli 2023 vervangen door de Debit Mastercard en VISA Debit en dit zal niet alleen gevolgen hebben voor…
i.s.m.
Van 2018 tot 2022 is retourpinnen bijna verviervoudigd van 4,27 miljoen naar 15,2 miljoen. Retourpinnen wordt dus steeds belangrijker. Maar wat is…
i.s.m.
Nu elektronische betalingen de norm zijn, is het voor ondernemers belangrijk pinapparaten te gebruiken met een fooien-functionaliteit. Dit biedt…
Ben je een ondernemer en sta je wel eens op markten of evenementen? Of werk je bij mensen thuis en wil je klanten de optie bieden om te pinnen? Ontdek…
Mobiel betalen. Steeds meer klanten gebruiken mobile Wallets. En het is een stuk goedkoper dan een pinautomaat. Het duurde lang, maar de opmars van…
Het succes van je bedrijf valt en staat met een goed debiteurenbeheer. En het goede nieuws is: of je nu van boekhouden houdt of er een hekel aan…