Met de auto van de zaak naar de golfbaan: wordt dat door de Belastingdienst als zakelijk of als privégebruik gezien? Dat hangt ervan af, zo legt BelastingBelangen uit.

Inhoudsopgave

Rijd jij als DGA in een zakelijke auto? Voorkom onverwachte belastingaanslagen en maak slimme keuzes. Download nu het gratis whitepaper!

Naar de golfbaan: een zakelijke autorit

Veel ondernemers golfen. Ze vinden het een leuke sport, een aangenaam tijdverdrijf, én een prima middel om zakelijk te netwerken. De kosten van ‘een rondje golf’ hebben daarmee een gemengd karakter: het is zakelijk nuttig, en privé ook leuk. Voor ondernemers slaat de weegschaal al snel door naar de zakelijke kant: de kosten van het golfen zijn bedrijfskosten.

De belastingrechter denkt daar anders over: die vindt het beoefenen van een sport tot het privédomein behoren en dus moet de ondernemer de kosten daarvan in privé dragen. Tenzij hij het zakelijk karakter van die kosten ‘gedetailleerd en geloofwaardig’ kan motiveren. Dat lukte een DGA in een recente procedure voor Hof Den Bosch: hij gebruikte zijn auto van de zaak om deel te nemen aan een driedaags golfevenement, en de rechter erkende dat als zakelijk autogebruik.

Voorbeeld

Karel Slaghout was directeur en enig aandeelhouder van BV X. Die BV exploiteerde een technische detailhandel. Slaghout had een dure auto van de zaak; hij gebruikte die nagenoeg uitsluitend voor zakelijke doeleinden. Uit zijn kilometeradministratie bleek dat hij over 2008 in totaal 328 kilometer voor privédoeleinden had gereden.

De inspecteur accepteerde die kilometeradministratie niet. Hij constateerde dat Slaghout in 2008 had deelgenomen aan een driedaags golfevenement en daarvoor 737 kilometer had verreden. Dat waren kilometers voor privédoeleinden. Daarmee kwam het totaal aan privégebruik boven de 500 kilometer, en was de bijtelling privégebruik auto van toepassing. De inspecteur legde Slaghout een naheffingsaanslag loonbelasting op van € 17.209,-.

Slaghout verzette zich daartegen: hij stelde dat zijn deelname aan het golfevenement strikt zakelijk was. Het evenement was georganiseerd door zijn brancheorganisatie Uneto-VNI, waarbij ook zijn BV was aangesloten. Uneto had een driedaagse cursus georganiseerd om haar leden in staat te stellen het golfvaardigheidsbewijs (GVB) te halen. Aan het evenement konden uitsluitend Uneto-leden deelnemen.

Slaghout was meegegaan, enkel en alleen om meer kans te maken op het binnenhalen van specifieke opdrachten van een bepaalde opdrachtgever die ook aan het evenement deelnam. Toen hem duidelijk werd dat hij die opdrachten niet zou krijgen, had hij nog maar één keer gegolfd.

De inspecteur vond dat verweer niet overtuigend, maar Rechtbank Breda en – in beroep – Hof Den Bosch wél. Belanghebbende had het zakelijk karakter van het autogebruik voor het golfevenement ‘gedetailleerd en geloofwaardig’ gemotiveerd: de naheffingsaanslag loonbelasting werd vernietigd.

Commentaar

Een prettige uitspraak die naar meer smaakt. Ondernemers die veel netwerken en aan relatiemarketing doen, maken veelal intensief gebruik van social media. Daarbij lopen zakelijke en privécontacten door elkaar, en dat bemoeilijkt de zakelijke invulling van de kostenaftrek binnen de onderneming. Ritjes met de auto van de zaak naar het pretpark, met het gezin, zijn per definitie privé, maar dat ligt anders bij ritten naar de Rotaryclub, de businesslounge bij de voetbalclub om daar – potentiële – relaties te treffen.

Bron: BelastingBelangen

Lees ook…
Steeds meer ondernemers overwegen elektrisch rijden. Een veelgestelde vraag is: wat kost dat? In dit artikel geven we een gedetailleerd overzicht van…
Een mobiliteitsbudget geeft werknemers veel vrijheid om te reizen zoals ze willen. Bijvoorbeeld door via een app op ieder moment een deelauto te…
Zakelijk en privégebruik auto Heb je één auto voor zowel zakelijke ritten als privégebruik? Dan mag je zelf kiezen of je de…
Een (bestel)auto kopen voor je bedrijf is een flinke investering. Gelukkig zijn er verschillende fiscale regelingen en subsidies die deze kosten wat…
Een auto zakelijk aanschaffen klinkt erg aantrekkelijk en kan soms zeker voordelig uitpakken. Maar in andere gevallen kun je beter zakelijke kilometers…
In 2025 worden Nederlandse ondernemers geconfronteerd met een dubbele uitdaging: fors hogere aanschafkosten voor dieselbussen én een verbod om steeds…