Elektrisch is de trend in de zakelijk autorijden (feit)
Het aantal elektrische auto’s groeit elk jaar flink. Waar vijf jaar geleden slechts 3,7 procent van alle voertuigen hybride of elektrisch was, is dit aandeel gestegen naar bijna 14 procent. De verwachting is dat het percentage in 2025 en daarna verder stijgt.
Dit is in lijn met het doel van de Europese Unie, waarin in 2035 alle nieuwe auto’s en lichte bedrijfswagens emissievrij moeten zijn. Vanaf dan wordt de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto’s stopgezet. Dat betekent dat de traditionele auto-industrie zich het komende decennium nog sterker gaat richten op de ontwikkeling van elektrische en (in mindere mate) waterstofauto’s.
Lees ook: Zakelijk autorijden als ondernemer. De regels, de voordelen, de valkuilen
De fiscale voordelen voor zakelijk elektrisch rijden veranderen in 2025 (feit)
In 2025 worden de meeste fiscale voordelen voor elektrisch rijden afgebouwd, maar er blijven nog steeds interessante regelingen bestaan. Zo profiteer je als ondernemer van een verlaagde bijtelling, vrijstelling van BPM en korting op motorrijtuigenbelasting.
Bijtelling van 16 naar 17 procent
Als je zakelijk een auto rijdt en deze ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. In 2025 stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s van 16 naar 17 procent. Dit percentage geldt over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Dit is flink lager dan de 22 procent die mensen met een brandstofauto moeten betalen.
Voor duurdere modellen boven de € 30.000 geldt de standaard bijtelling van 22 procent. Elektrische auto’s op waterstof of met geïntegreerde zonnecellen behouden de lagere bijtelling over de volledige cataloguswaarde, wat deze modellen extra aantrekkelijk maakt.
Aanschafbelasting (BPM)
Als je een nieuwe auto of motor koopt of naar Nederland importeert, krijg je te maken met de aanschafbelasting, bpm genoemd. Volledig elektrische auto’s blijven in 2025 vrijgesteld van de aanschafbelasting (BPM).
Dit belastingvoordeel blijft een belangrijk financieel voordeel voor ondernemers die een nieuwe elektrische auto kopen of leasen, aangezien dit een directe kostenbesparing oplevert bij aanschaf.
Motorrijtuigenbelasting
Vorig jaar hoefde je geen motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen te betalen. In 2025 wordt dit gedeeltelijk ingevoerd. Ondernemers krijgen dit jaar 75 procent korting op het reguliere tarief. Je hoeft dus voor een elektrische auto maar 25 procent motorrijtuigenbelasting te betalen. Let op: vanaf 2026 vervalt deze korting waarschijnlijk volledig en betalen elektrische auto’s hetzelfde tarief als voertuigen op fossiele brandstof.
Hogere kilometervergoeding
Als je zakelijk rijdt met een privéauto, kun je in 2025 een onbelaste vergoeding per zakelijke kilometer van € 0,25 declareren (het afgelopen jaar was dit nog € 0,23). Dit kostenvoordeel geldt voor alle voertuigen.
Opladen blijft een uitdaging (fabel)
Nederland heeft het grootste netwerk van laadpunten per vierkante kilometer in Europa. Met meer dan 500.000 laadpunten – waarvan veel openbaar – is de infrastructuur gebouwd op verdere groei. Een deel hiervan is snellaadstations, waarmee je in 30 minuten weer op weg kunt.
Je kunt ervoor kiezen om bij je bedrijf een laadpaal te plaatsen. Hierbij wordt steeds vaker gekozen voor systemen die slim laden. Dit is voordeliger omdat elektrische auto’s dan alleen worden geladen tijdens de uren dat de stroomprijs het laagst is.
Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijker (feit)
Wist je dat een elektrische auto gedurende zijn levensduur gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoot dan een benzineauto? Zeker nu in Nederland steeds meer groene stroom wordt geproduceerd. Een belangrijk punt voor bedrijven die inzetten op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Elektrische auto’s bieden toegang tot milieuzones (feit)
Elektrische auto’s mogen nu én in de toekomst milieuzones inrijden. Dat wordt steeds belangrijker omdat in steeds meer binnensteden een zero-emissiezone komt. In 2025 zijn er al 14 gemeenten, vooral grote steden, die een dergelijke zone hebben ingevoerd. De verwachting is dat dit aantal zal groeien.
Elektrische voertuigen behouden onbeperkt toegang, wat een groot voordeel biedt voor ondernemers die vaak in binnensteden rijden.
Elektrische bedrijfswagens maken je bedrijf toekomstbestendig
Als je een nieuwe bestelbus aanschaft of gaat leasen, zijn zero-emissiezones belangrijk om mee te nemen in je overweging. Met de komst van deze zones, en het belang van duurzaamheid in aanbestedingen, is overstappen naar elektrisch rijden vaak een slimme keuze voor bedrijven die hun marktpositie willen behouden in stedelijke gebieden.
Lees ook: Zero-emissiezones in 2025: wat betekent dit voor jouw bedrijf?
De aanschafkosten zijn relatief hoog (feit)
Elektrische auto’s hebben nog steeds een hogere aanschafprijs dan brandstofmodellen, wat voor veel ondernemers een drempel kan zijn. Een gebruikte elektrische auto is natuurlijk voordeliger, maar het aanbod van occasions is nog beperkt.
Wil je niet in één keer een groot bedrag uitgeven aan een elektrische auto? Dan kan zakelijk leasen een goed alternatief zijn.
Toch wordt elektrisch rijden financieel steeds aantrekkelijker. Hoewel elektrische modellen in de showroom vaak duurder zijn dan hun tegenhangers op brandstof, verschijnen er steeds meer betaalbare nieuwe auto’s op de markt.
Daarnaast speelt de restwaarde een belangrijke rol. De groeiende populariteit van elektrisch rijden en verbeteringen in technologie kunnen een positief effect hebben op de restwaarde van elektrische voertuigen, waardoor de investering op de lange termijn gunstig kan uitpakken.
Wanneer je de totale maandelijkse kosten meeneemt – zoals lagere gebruikskosten, minder onderhoud en lagere kilometerkosten – blijkt een elektrische auto vaak best betaalbaar. Voor sommige ondernemers pakt het zelfs voordeliger dan een brandstofauto.
Leestip: Kosten elektrische auto. Van aanschaf tot onderhoud en verbruik
Elektrische bestelbussen zijn niet praktisch (fabel)
Onderzoek van de ANWB toont aan dat er hardnekkige misverstanden bestaan over elektrische bestelbussen. Veel ondernemers denken dat elektrische bestelbussen minder ruimte en laadvermogen bieden. In werkelijkheid zijn er inmiddels diverse modellen die qua specificaties kunnen tippen aan hun fossiele tegenhangers.
Overstappen naar een elektrische bestelbus kan dus interessanter zijn dan je denkt. Verdiep je erin en laat je niet leiden door vooroordelen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Sommige subsidies voor emissievrije bedrijfsauto’s verdwijnen in 2035 (feit)
Subsidie voor zakelijke emissievrije bedrijfsauto’s (SEBA)
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) was tot en met 2024 een belangrijke stimulans voor ondernemers die wilden investeren in elektrische bedrijfswagens. Deze regeling is vanaf 2025 beëindigd.
Subsidie voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Ondernemers die hun privéauto zakelijk gebruiken, konden in 2024 profiteren van de SEPP. Ook deze subsidie is komen te vervallen.
Milieu Investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL)
In 2025 vallen particuliere elektrische auto’s niet meer onder de MIA en VAMIL. Dat geldt niet voor de zakelijke markt, want deze voertuigen en apparaten vallen wel onder de fiscaal vriendelijke regelingen.
- Elektrische bedrijfsauto’s
- Voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen
- Slimme laadpalen
Als ondernemer kun je dus nog steeds gebruikmaken van fiscale aftrekposten die je netto kosten verlagen. Zorg dat je goed geïnformeerd blijft over de actuele mogelijkheden via MIA en VAMIL.
Subsidieregeling voor laadpalen (SPRILA)
Wil je op eigen of gehuurd bedrijfsterrein een laadinfrastructuur aanleggen voor elektrische voertuigen? Dan kom je als ondernemer mogelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA).
Conclusie: elektrisch rijden biedt in 2025 duidelijke voordelen (feit)
Ja, de fiscale voordelen van elektrisch rijden worden minder royaal. Maar door de groeiende laadinfrastructuur en de toenemende focus op duurzaamheid, kan de overstap naar elektrisch rijden nog steeds een goede strategische investering zijn. Laat misverstanden en fabels je niet tegenhouden.