Misschien denk jij – net als veel andere zzp'ers en mkb'ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering is. Of kun je beter nog even wachten? We zetten de voor- en nadelen op een rij.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Elektrische bestelbussen

Er rijden in Nederland bijna een miljoen bestelwagens rond. Slechts een klein deel daarvan, namelijk 1,5% van de bestelauto’s is elektrisch. Dat lijkt dus niet echt op te schieten met de overgang naar elektrisch. Maar het positieve is dat er begin 2023 ruim 50% meer elektrische bestelwagens waren dan een jaar ervoor.

Zero-emissiezones

Goed om te weten: de zero-emissiezones komen eraan. Vanaf 2025 mogen gemeenten dit soort emissievrije zones invoeren binnen hun gemeentegrenzen. Voorbeeld daarvan is Amsterdam. Vanaf 2025 komt er in de stad een uitstootvrije zone voor bestelwagens en vrachtwagens.

Dat betekent dat je tegen die tijd de stad niet meer inkomt met een bestelauto op diesel of benzine. Alleen met een elektrische bestelwagen mag je dan nog het centrum inrijden. En Amsterdam is niet de enige stad die gaat werken met emissievrije zones.

De kijk van ondernemers

In 2022 meldde de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat al dat hij steeds meer ondernemers zag overstappen op elektrische bestelwagens. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s goed gebruikt wordt. De subsidiepot gaat elk jaar leeg. Het is mooi om te zien dat heel wat bezorgdiensten in de stad al rondrijden in elektrische bestelwagens.

Tegelijk geeft hij aan te snappen dat de overstap naar elektrisch vervoer voor veel ondernemers nog onaantrekkelijk is. Maar gezien het feit dat de transitie naar elektrische bestelauto’s toch gemaakt moet worden, is het verstandig om nu al na te denken over de overstap. Zeker als je binnenkort een nieuwe bestelbus moet aanschaffen. Waarom niet kiezen voor een nieuwe elektrische bedrijfswagen?

Voordelen van elektrische bestelwagens voor ondernemers

Welke voordelen heb je als je nu of binnenkort zou overstappen op elektrisch rijden?

  • Milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. De belangrijkste reden is natuurlijk het milieu. Om klimaatdoelen te kunnen halen, moet iedereen het duurzamer aan doen. Ondernemers hebben hierbij een belangrijke rol. Door nu te gaan voor een elektrische bestelwagen of elektrische auto sorteer je voor op iets wat hoe dan ook gaat gebeuren.
  • Kostenbesparingen op lange termijn. Een elektrische bestelwagen is een flinke investering waar veel ondernemers op afhaken. Maar op termijn zullen de energiekosten per kilometer lager liggen dan bij een bus of bestelwagen op fossiele brandstof. Je hebt aan een elektrische bestelwagen minder onderhoud en onverwachte kosten.
  • Rijden in steden met milieuzones. Veel steden hebben nu al zulke zones. Bestelwagens op diesel mogen daar in veel gevallen niet naar binnen. En dat zal de komende jaren ook gaan gelden voor andere bestelwagens met een verbrandingsmotor.
  • Verbeterde imago en klanttevredenheid. Je keuzes op het gebied van duurzaamheid zijn belangrijk voor je klanten. Het kan de reden zijn dat ze voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent. En dat alleen maar omdat je rijdt zonder uitstoot.
  • Subsidies. De overheid stimuleert ondernemend Nederland nu over te gaan op elektrisch rijden. Je kunt daarom flink wat subsidie ophalen als je nu investeert in een elektrische bedrijfsauto. Die pak je nu nog mee.

Nadelen van elektrische bestelwagens voor ondernemers

Tegenover bovenstaande voordelen staan natuurlijk mogelijke nadelen. Sommige ondernemers zien nogal wat beren op de weg als ze denken aan elektrisch vervoer.

  • Actieradius te laag. De afstand die je op een volle accu rijdt, is voor veel ondernemers te klein. Althans, dat denken ze want de actieradius van een elektrische auto is inmiddels al een stuk verbeterd. En het is maar de vraag of dat nog een probleem is. Maar het is een feit dat je met een elektrische bestelbus een stuk minder ver komt dan met een bestelbus op diesel.
  • Vervoer zware lading. Is een elektrische bestelwagen krachtig genoeg om een zware lading te vervoeren? Daar twijfelen veel ondernemers aan, maar een zware lading is meestal geen probleem. Een zwaar beladen bestelauto heeft misschien wel een kortere actieradius. En het is lastiger om een aanhanger te trekken met een elektrisch voertuig.
  • Bijladen kost meer tijd. Tanken kost een paar minuten, voor laden sta je meestal wat langer bij de laadpaal.
  • Beschikbare modellen, prijzen en laadinfrastructuur. Het aanbod is op elektrisch gebied nog wat kleiner dan in het oude segment. Gelukkig wordt de aanschaf van een elektrisch voertuig steeds bereikbaarder. Ook wordt de laadinfrastructuur steeds beter en kun je je elektrische bestelwagen makkelijk tijdens een klus opladen.
  • Duur. De aanschafprijs blijft een dingetje voor veel ondernemers. Het is gewoon een feit dat auto’s met een brandstofmotor goedkoper zijn. Natuurlijk is aanschafprijs niet het enige waar je naar moet kijken.

Restwaarde

Dan nog iets over de restwaarde. Er is lang gezegd dat elektrische auto’s veel sneller hun waarde zouden verliezen dan een brandstofauto, maar het blijkt dat elektrische auto’s een hogere restwaarde hebben dan de restwaarde van modellen met verbrandingsmotoren. Terwijl die laatste na twee jaar nog gemiddeld 69% van de nieuwprijs waard zijn, komen elektrische auto’s gemiddeld uit op 79%, in sommige gevallen zelfs 83.

Populaire elektrische bestelwagens op Nederlandse markt

Aan welke modellen elektrische bestelbussen kun je denken als je een elektrische bedrijfsauto overweegt? Een greep uit de populaire modellen:

  • Mercedes eSpringer
  • Ford E-Transit
  • Renault Trafic E-tech
  • Mercedes eCitan

Laden

De laadinfrastructuur en oplaadmogelijkheden in Nederland worden steeds beter. Waar je vroeger nog op zoek moest naar laadpalen, vind je ze nu overal verspreid door het land. En het goede nieuws is dat er nog steeds oplaadmogelijkheden bijkomen. Minister Jetten voor Klimaat en Energie liet in mei 2023 weten dat er honderden miljoenen euro’s gestoken worden in het verder uitbreiden van de laadinfrastructuur.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Subsidies en financiële stimulansen voor elektrische voertuigen

Denk jij erover na een elektrische bestelbus aan te schaffen? Vergeet dan niet te checken welke overheidsregelingen er zijn. Daarmee wordt je bestelbus namelijk een stuk goedkoper dan je aanvankelijk denkt.

SEBA

SEBA is de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Per bedrijfsauto kun je maximaal € 5000 subsidie krijgen. Middelgrote en grote ondernemers ontvangen 10% van de netto catalogusprijs en kleine ondernemingen profiteren van een subsidiepercentage van 12%. Het jaarbudget voor deze subsidie is € 33 miljoen.

Je kunt SEBA aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland als je voldoet aan de voorwaarden. Je mag subsidie aanvragen zolang je nog geen definitieve koopovereenkomst of overeenkomst voor financial lease hebt afgesloten.

Fiscale voordelen

Het is niet zo dat een elektrische bestelbus nu ineens goedkoper is dan een brandstofauto. Maar dankzij allerlei voordelen is de overstap aantrekkelijker geworden. Een paar regelingen om in gedachten te houden:

Overstappen op elektrische voertuigen of niet?

Of dit het moment is om te switchen naar een elektrische bestelbus, is afhankelijk van je situatie. Maar als je huidige bestelwagen binnenkort aan vervanging toe is, is het zeker de moeite waard om de mogelijkheden van een elektrische bestelbus te overwegen. Je profiteert nu nog van een hoop mooie regelingen die de stap makkelijker maken. Het is maar de vraag hoe de situatie er volgend jaar uit ziet.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…