Elektrische bestelwagens in Nederland: ontwikkelingen in 2025
Hoewel het aandeel elektrische bestelwagens in Nederland klein is vergeleken met diesel- en benzinebussen, groeit hun aandeel snel. Het aanbod groeit en de techniek verbetert en daarnaast zijn er belangrijke ontwikkelingen die de overstap naar elektrisch vervoer versnellen.
Nieuwe BPM-regels voor bestelwagens
De regels over bpm-vrijstelling voor bestelwagens zijn veranderd. Tot en met 2024 betaalde je als ondernemer geen belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto.
Sinds 1 januari 2025 is dit veranderd. Voor een bestelbus betaal je nu bpm, net zoals bij personenauto’s. Die bpm wordt berekend op basis van de CO₂-uitstoot van het voertuig, waardoor vooral diesel- en benzinebussen veel duurder zijn geworden.
Bpm-vrijstelling elektrische bestelauto’s
Bpm-vrijstelling blijft voor volledig elektrische bestelauto’s, dus ondernemers betalen géén bpm bij de overstap op een elektrische bestelbus. Dit voordeel kan oplopen tot tienduizenden euro’s.
Invoering van zero-emissiezones
Vanaf 2025 voeren gemeenten zero-emissiezones in. In steden zoals Amsterdam of Utrecht betekent dat dat je het centrum niet meer in mag met een diesel- of benzinebestelauto. Alleen uitstootvrije bestelbussen zijn welkom. Werk je in die steden met emissievrije zones, of lever je daar regelmatig goederen of diensten? Dan moet je op korte termijn iets regelen.
Minder belastingvoordelen elektrische bestelwagens
- De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is stopgezet. Als ondernemer krijg je vanaf 2025 geen subsidie meer voor de aanschaf van elektrische bestelbussen.
- De Milieu-investeringsaftrek (MIA) geldt niet langer voor elektrische bestelwagens. Dat betekent dat investeren in elektrisch vervoer minder aantrekkelijk is geworden.
Elektrisch rijden: wat zijn de voordelen?
Lagere kosten op de lange termijn
Hoewel de aanschafprijs van een nieuwe elektrische bedrijfsauto hoog is, kunnen de gebruikskosten lager zijn dan bij diesel of benzine. Je hebt minder onderhoud (geen olieverversing, minder slijtage), lagere brandstofkosten en mogelijk een hogere restwaarde.
Waar eerst werd gedacht dat elektrische voertuigen snel in waarde zouden dalen, blijken ze gemiddeld 10 tot 15 procent meer waarde vast te houden dan vergelijkbare dieselmodellen.
Fiscale voordelen
Hoewel de overheid enkele aantrekkelijke regelingen in 2025 heeft afgeschat, zijn er nog steeds voordelen voor ondernemers die overstappen op een elektrische bestelbus.
- Bpm-vrijstelling bij de aanschaf van elektrische bestelbussen
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) bij investeringen in een elektrische bestelauto
- Lagere bijtelling voor privégebruik van een elektrische auto. In 2025 betaal je 17 procent bijtelling voor een elektrische bestelwagen (over de eerste € 30.000 van de aanschafwaarde). Voor diesel en benzine geldt een bijtelling van 22 procent.
Geen gedoe met milieuzones
Je mag met een elektrische bestelbus zonder zorgen elke milieuzone in. Je hoeft niet bang te zijn voor een boete of dat je klanten niet meer kunt bereiken.
Stil en schoon
Elektrisch rijden betekent minder uitstoot en minder geluid. Dat is prettig voor jou en je klanten, vooral in woonwijken. Elektrische auto’s passen daarom goed in een duurzame toekomststrategie.
Nadelen en uitdagingen elektrische bestelbus
Hoge aanschafprijs
De prijs van een nieuwe elektrische bedrijfswagen is hoger dan die van een diesel of benzine. Daarom kan leasen een slimme optie zijn. Via financial lease koop je de bus op afbetaling, via operationele lease huur je de bus inclusief onderhoud, verzekering en pechhulp.
Actieradius en laden
Veel ondernemers maken zich zorgen over het bereik. Nieuwe modellen halen 200 tot 300 km op een volle accu, wat voor stads- en regioklussen voldoende is. Maar lange afstanden, ritten met zware lading of met een aanhanger zijn lastiger.
Nederland heeft ruim 170.000 publieke laadpunten, 100.000 privélaadpunten en 5.600 snellaadpunten. Buiten Nederland is de laadinfrastructuur minder uitgebreid. Wie vaak naar het buitenland gaat, moet goed vooruitdenken.
Wil je niet stil komen te staan? Gebruik een EV-routeplanner om routes met laadpunten te plannen.
Laden organiseren binnen je bedrijf
Als je meerdere bussen hebt, moet je nadenken over laadpalen op je terrein. Soms moet de netbeheerder je stroomaansluiting verzwaren. Betrek de juiste mensen, zoals je installateur, wagenparkbeheerder en chauffeurs.
Alternatieven voor een elektrische bestelwagen
Heb je je bestelwagen niet dagelijks nodig of vervoer je vooral lichte goederen? Denk aan andere oplossingen:
- Elektrische bakfietsen of vrachtfietsen zijn ideaal voor stadsbezorging.
- Deelbestelbussen met andere ondernemers.
- Goederenhubs zijn locaties waar je goederen aflevert en een elektrisch voertuig het laatste stuk naar de klant verzorgt.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Stappenplan overstappen naar een elektrische bedrijfswagen
Bepaal wat de zero-emissiezones voor jouw bedrijf betekenen
Kom je vaak in een stad met een emissievrije zone? Kijk goed wanneer je huidige bus nog de stad in mag.
Wat kost elektrisch rijden jou?
Er zijn online rekentools om te vergelijken of elektrisch rijden goedkoper of duurder is dan diesel.
Bekijk subsidies en regelingen
Gebruikmaken van de KIA kan duizenden euro’s schelen.
Maak een laadplan
Regel laadinfrastructuur op tijd en overleg met je netbeheerder.
Onderzoek alternatieven
Je kunt misschien werk uitbesteden aan een fietskoerier of een bus met anderen delen.
Conclusie: is een elektrische bestelbus rendabel in 2025?
Of dit het moment is om over te stappen, hangt af van jouw situatie. Moet je binnenkort je bus vervangen? Werk je veel in de stad? Dan is overstappen nu vaak de slimste keuze. Je profiteert nog van enkele fiscale voordelen en bent klaar voor de toekomst.
Heb je net een nieuwe dieselbus gekocht, werk je vooral buiten de stad of heb je bijzondere vervoerswensen? Dan is het misschien logisch om te wachten, maar bereid je wel vast voor op de toekomst en houd alle ontwikkelingen in de gaten.
Bedenk dat elektrisch rijden de norm wordt en met de huidige voordelen is het aantrekkelijk om die stap serieus te onderzoeken.