In de top-10 vechten Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro en Volkswagen Transporter om hoge verkoopcijfers. De Renault Trafic beweegt zich netjes in de middenmoot en als je goed oplet, zie je deze Franse krachtpatsers vaak rijden.
Power
De motorkeuze beperkt zich sinds herfst 2019 voor de Nederlandse markt tot een Euro 6 2.0 dCi met 145 pk / 350 Nm (alleen met handbak) of met 170 pk / 380 Nm. Ik rij een dag met de sterkste diesel met geweldige 6-traps automaat en dubbele koppeling (EDC), volgens de kentekengegevens in een uitvoering met een nieuwprijs van 53.580 euro (incl. BTW en BPM). Voor 20k minder koop je de meest basale Renault Trafic.
De motorkeuze beperkt zich sinds herfst 2019 voor de Nederlandse markt tot een Euro 6 2.0 dCi met 145 pk / 350 Nm (alleen met handbak) of met 170 pk / 380 Nm. Ik rij een dag met de sterkste diesel met geweldige 6-traps automaat en dubbele koppeling (EDC), volgens de kentekengegevens in een uitvoering met een nieuwprijs van 53.580 euro (incl. BTW en BPM). Voor 20k minder koop je de meest basale Renault Trafic.
In de WLTP-tabel lees ik voor de sterkste uitvoering een verbruik tussen de 6,9 en 7,8 liter per 100 km en een uitstoot van 182 en 204 gram CO2 per km. Wat mij opvalt is dat de krachtpatser zich gedurende onze kennismaking nauwelijks laat horen en trillingsvrij zijn werk doet. Dat is met name fijn op langere afstanden. Bandengedreun of windgeruis is ook nihil. Comfort staat op een hoog peil.
Aan boord
Ik open de Trafic met een platte sleutelkaart die netjes in mijn jas past. Met mijn voet op de beugel, klim ik de cabine in en vind een plek achter het lekkere dikke stuurwiel. Drie stoelen op een rij waarvan ik direct in de binnenspiegel zie dat de middelste het zicht naar achter blokkeert. Geen nood. Via de flinke buitenspiegels is alles wat ik moet zien zichtbaar. En dat is nodig want de Renaultmedewerker die ‘mijn’ grijze bestelbus keurig voor mijn deur afleverde, vond de laatste parkeerplek in mijn Utrechtse wijk, en die was krap.
Ik open de Trafic met een platte sleutelkaart die netjes in mijn jas past. Met mijn voet op de beugel, klim ik de cabine in en vind een plek achter het lekkere dikke stuurwiel. Drie stoelen op een rij waarvan ik direct in de binnenspiegel zie dat de middelste het zicht naar achter blokkeert. Geen nood. Via de flinke buitenspiegels is alles wat ik moet zien zichtbaar. En dat is nodig want de Renaultmedewerker die ‘mijn’ grijze bestelbus keurig voor mijn deur afleverde, vond de laatste parkeerplek in mijn Utrechtse wijk, en die was krap.
Die middelste stoel klapt overigens op wens naar voren zodat rechts van mij een schrijfvlak met klembord vrij komt. Klap je het vlak open, dan ontstaat er een verdieping voor bijvoorbeeld een tablet. Erg nuttig.
Druk op de startknop, automaat in R en voorzichtig uitparkeren. Ah kijk, een achteruitrijcamera met een ruime blik. Dat komt van pas in de krappe stad. Wat ik heerlijk vind aan bedrijfswagens is de no-nonsense bediening en duidelijkheid die niets te wensen overlaat. Zo ook in deze Renault. De bestelbus waggelt over de klinkers maar ik hoef me geen zorgen te maken dat ik paaltjes, voetgangers of muren raak. Die binnenspiegel zal ik vandaag niet missen.
Op het eenvoudig en efficiënt uitgevoerde dashboard zijn alle functies duidelijk uitgelegd. De knop ‘Eco’ fascineert mij. Elk merk heeft een eigen interpretatie van dit begrip en ik besluit mijn rit te beginnen in deze stand.
Door de stad
Eco of niet, de turbodiesel geeft voldoende power om goed met het grillige stadsverkeer mee te komen, ook al wordt er 1.790 kg aan auto plus een volwassen kerel meegezeuld. Een automaat is dan zalig. En wat een fijne automaat! Bij het wegrijden houd ik de voet op een constante positie waarbij de toerentallen zelden boven de 2.500 komen. Met een prima tempo rijd ik soepeltjes de stad door. Veel trekkracht bij lage toeren is prettig voor bijvoorbeeld een bezorger die telkens enkele honderden meters rijdt en dan weer stopt, en dat honderden keren per dag. Ik zou mijn Trafic lekker op Eco laten staan.
Eco of niet, de turbodiesel geeft voldoende power om goed met het grillige stadsverkeer mee te komen, ook al wordt er 1.790 kg aan auto plus een volwassen kerel meegezeuld. Een automaat is dan zalig. En wat een fijne automaat! Bij het wegrijden houd ik de voet op een constante positie waarbij de toerentallen zelden boven de 2.500 komen. Met een prima tempo rijd ik soepeltjes de stad door. Veel trekkracht bij lage toeren is prettig voor bijvoorbeeld een bezorger die telkens enkele honderden meters rijdt en dan weer stopt, en dat honderden keren per dag. Ik zou mijn Trafic lekker op Eco laten staan.
Utrecht uit via de ringweg kies ik voor een aantal gemene doordraaiers om de wegligging uit te proberen. Via de linkerbaan zoef ik het verkeer voorbij. Ook deze test haalt de Fransoos moeiteloos. Ondertussen prijs ik mijn stoel en ben ik blij met de armsteun. Met het raam halfopen – geen gedreun, heel fijn – komt de nazomer de cabine in. Daar mag best een muziekje bij. Ik draai de temperatuur op 21 graden en luister naar NPO 2. Klinkt uitstekend.
Op de snelweg
Het centrale scherm (touchscreen) is gelukkig niet zo groot en is intuïtief en eenvoudig te bedienen. Ik heb geen geduld voor ingewikkeld. Renault ook niet. De Trafic is voor praktisch gebruik en daar horen geen design-fratsen bij. Met R-Link kun je via Bluetooth je Android-telefoon of Apple iPhone verbinden. Deze functionaliteit is voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen.
Het centrale scherm (touchscreen) is gelukkig niet zo groot en is intuïtief en eenvoudig te bedienen. Ik heb geen geduld voor ingewikkeld. Renault ook niet. De Trafic is voor praktisch gebruik en daar horen geen design-fratsen bij. Met R-Link kun je via Bluetooth je Android-telefoon of Apple iPhone verbinden. Deze functionaliteit is voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen.
Via de duidelijke navigatie kom ik uit in de haven van Huizen en ik rij binnendoor via Hilversum terug naar Utrecht. Halverwege rij ik wat parkeerhavens in, verhard en onverhard, en maak het mezelf moeilijk met onhandige keeracties. Het gaat allemaal moeiteloos en geen enkele keer breekt het zweet me uit. Conclusie: iedereen kan de Renault Trafic rijden.
Op het dashboard zit een knop voor de cruisecontrol. Die zet ik regelmatig aan. Op het stuur zit een drukknop met + en -: elke druk scheelt ongeveer 2 km/u. ik vind het handig.
Praktisch
De laadruimte is fors, uitgerust met LED-verlichting en biedt ruim voldoende mogelijkheden om lading te zekeren. Ik zou met de Trafic mijn studentendochter van kamer naar kamer kunnen verhuizen of twee driezitsbanken ophalen van de meubelboulevard. Wie een tandje verder wil, kan de assen belasten tot 3.050 kg en op het dak mag maximaal 200 kg. Personen vervoeren kan ook. In de versie ‘Space Class’ passen er negen zitplaatsen in een Trafic. Taxi!
De laadruimte is fors, uitgerust met LED-verlichting en biedt ruim voldoende mogelijkheden om lading te zekeren. Ik zou met de Trafic mijn studentendochter van kamer naar kamer kunnen verhuizen of twee driezitsbanken ophalen van de meubelboulevard. Wie een tandje verder wil, kan de assen belasten tot 3.050 kg en op het dak mag maximaal 200 kg. Personen vervoeren kan ook. In de versie ‘Space Class’ passen er negen zitplaatsen in een Trafic. Taxi!
De versie met een hoger dak heeft tot 8,6 m3 laadruimte. De Renault met dubbele cabine komt uit op 4 m3. Wie zijn of haar eigen bus wil samenstellen komt uit op een Renault met platformchassis of mogelijkheden voor een gepersonaliseerde inrichting, bijvoorbeeld voor een installateur, goederenvervoer, hoveniers- of bouwbedrijf. Er kan een hoop met dit Franse doosje op vier 215/65R16 wielen.
Face-lift
Om de Trafic up-to-date te houden, heeft Renault eind 2019 enkele onderdelen opgefrist. De basis bleef zoals vanouds. In detail zie ik een neus die beter aansluit bij de personenauto’s van Renault, knappere LED-verlichting en meer chroom. Het oog wil ook wat. In de lente reed ik de sportauto Alpine A110 en daar viel me de vierkante uitstulping rechtsonder op de stuurkolom op. Daar viel ie uit de toon maar in de stoere Trafic past deze volumeregelaar en telefoonbediening prima. Zeker, nu ik weet waar ie voor dient 😉 De DAB-radio klinkt overigens goed maar mist de finesse die je gewend bent in een C- of D-segmenter. Een kleinigheidje.
Om de Trafic up-to-date te houden, heeft Renault eind 2019 enkele onderdelen opgefrist. De basis bleef zoals vanouds. In detail zie ik een neus die beter aansluit bij de personenauto’s van Renault, knappere LED-verlichting en meer chroom. Het oog wil ook wat. In de lente reed ik de sportauto Alpine A110 en daar viel me de vierkante uitstulping rechtsonder op de stuurkolom op. Daar viel ie uit de toon maar in de stoere Trafic past deze volumeregelaar en telefoonbediening prima. Zeker, nu ik weet waar ie voor dient 😉 De DAB-radio klinkt overigens goed maar mist de finesse die je gewend bent in een C- of D-segmenter. Een kleinigheidje.
Vermeldenswaardig is nog de op alle uitvoeringen toegepaste Extended Grip-technologie waarmee de Renault Trafic op alle rijoppervlakken prettig presteert. Handig voor toepassing door bouw- en landbouwchauffeurs.
Hoe zit het nu met die Eco-knop? Ik vind het wat stoterig rijden met de knop uit, omdat de gasrespons ermee feller wordt. Voor mij hoeft het niet zo fel en ik kies telkens voor de Eco-optie. Een horizontale groen balk tussen de klokken geeft aan hoe ECO ik rij. Het lukt me om ‘m op zo’n 80% te houden. Wie wil kan via het menu op het touchscreen zuinigheidstips krijgen. Die heb ik blijkbaar niet nodig. Goed bezig!
Prijzen excl. BTW en BPM
Volgens de gegevens van september 2020 is de vanafprijs voor een gesloten bestelversie 19.970 euro. De Renault Trafic met dubbele cabine is er vanaf 22.070 euro en de platform cabine (chassis voor opbouw) vanaf 26.150. Kijk voor de recente gegevens bij de dealer van je keuze. Inclusief BTW en BPM start de Renault Traffic dus bij net geen 33.000 euro. En daarmee heb je een fijne bestelbus in Generique-uitvoering. Tot 31 oktober 2020 loopt er overigens een interessante aanbieding op de Renault Trafic.
Volgens de gegevens van september 2020 is de vanafprijs voor een gesloten bestelversie 19.970 euro. De Renault Trafic met dubbele cabine is er vanaf 22.070 euro en de platform cabine (chassis voor opbouw) vanaf 26.150. Kijk voor de recente gegevens bij de dealer van je keuze. Inclusief BTW en BPM start de Renault Traffic dus bij net geen 33.000 euro. En daarmee heb je een fijne bestelbus in Generique-uitvoering. Tot 31 oktober 2020 loopt er overigens een interessante aanbieding op de Renault Trafic.
Een stapje hoger, en circa 3.000 euro meer, heet Comfort. Vanaf deze uitvoering heb je cruise control, parkeersensoren, multimedia en airco. Tel daarbij 300 euro op voor de Work Edition en nog eens ruim 1.000 voor een Trafic Luxe. Binnenkort volgt er een elektrische versie. Waar ik op hoop is een hybride model.
Plus en min | |
+ | Erg fijn rijdende bestelbus |
+ | Praktisch en goed toegankelijke cabine en laadruimte |
+ | Ook op lange afstanden erg comfortabel |
+ | Eenvoudige bediening |
– | Knopjes zijn ‘s avonds lastig te herkennen |
– | Wanneer komt de hybride-versie? |
Ben jij nog opzoek naar een Tankpas? Bekijk dan alle voordelen van een tankpas.