Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het "begeeft". Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het netwerk van de provider dat tijdelijk offline is. Hoe je relatief goedkoop op alles bedacht bent, lees je hieronder.

Weet jij wat je moet doen bij een cyberaanval? Download nu de gratis whitepaper ‘Gehackt’ om hackers te slim af te zijn

Inhoudsopgave

De afhankelijkheid van computers en internet brengt onvermijdelijk met zich mee dat je te maken kunt krijgen met uitval van computers en/of internet. In het ernstigste geval kan zo’n situatie leiden tot het verlies van gegevens. Om die reden moet je voor jouw bedrijf een noodplan hebben opgesteld, waarin nauwkeurig wordt beschreven welke scenario’s gevolgd moeten worden.

Wanneer je jouw netwerk in eigen beheer hebt, zal je systeembeheerder zo’n noodplan in zijn bureaula moeten hebben liggen. In het noodplan staat welke procedure(s) gevolgd moeten worden wanneer de stroom uitvalt of het internet ‘eruit ligt’. Voor elk bedrijf is die procedure weer anders, maar in ieder geval behoort het maken van back-up’s (afhankelijk van de grootte van het bedrijf meerdere malen per dag of minstens eenmaal per dag) tot een van de eerste vereisten. Wanneer je jouw IT hebt uitbesteed, zorg er dan voor dat duidelijk in het contract met je IT-leverancier staat wie er verantwoordelijk is in welke situatie.

Je e-mail veiligstellen

Je moet er zeker van kunnen zijn dat – mocht je internetverbinding uitvallen – de aan jou verstuurde e-mail berichten ook later nog beschikbaar zijn. Goede providers bieden deze dienst standaard aan. Inkomende berichten worden dan bewaard op de mailserver van de provider (IMAP e-mail).

E-mails kunnen op twee manieren bij je binnenkomen: via POP (Post Office Protocol) en IMAP (Internet Mail Access Protocol). Het verschil tussen de twee zit hem in de plaats waar e-mailberichten worden bewaard.

Kenmerken POP
Kenmerken IMAP
Inkomende berichten worden (alleen) op je eigen computer opgeslagen;
Inkomende berichten worden bewaard op de mailserver;
Makkelijk filters in te stellen op inkomende berichten.
Berichten zijn ook te lezen vanuit huis, met smartphone en/of laptop;
Automatische back-up van inkomende berichten;
Permanente verbinding nodig om mail te kunnen lezen.

Mocht je internetverbinding uitvallen, dan kan je bij IMAP instellen dat er een kopie van je berichten op je eigen computer wordt bewaard. Je kan daar offline gewoon mee werken. Wanneer de verbinding is hersteld, worden de door jou gemaakte berichten weer verzonden.

Bijkomend voordeel van IMAP is dat wanneer je onderweg e-mail gebruikt,  de berichten op je computer gelijk lopen met de e-mail op je smartphone of laptop.

De meeste internetproviders bieden jou de mogelijkheid om je e-mailaccount om te zetten naar IMAP. Vaak staat die informatie op de website van je internetprovider.

LET OP: Vergeet niet je POP-account te verwijderen, nadat je een IMAP-account heeft aangemaakt.

Een goedkope oplossing om toch met jouw klanten en leveranciers in contact te blijven wanneer je reguliere internetverbinding is uitgevallen, is een Hotmail-account of ander gratis internet e-mailadres aanmaken, dat je ook met een mobiele telefoon kan benaderen. Mocht die verbinding inderdaad actief zijn, dan kan je door middel van dat account, contact leggen met je zakelijke relaties.

TIP: De prijsverschillen tussen internetabonnementen voor particulieren en zakelijk zijn aanzienlijk. Het is de moeite waard om die naast elkaar te leggen en op basis van die vergelijking een keuze te maken.

Netwerk met vijf of meer personen

Heb je een onderneming met vijf of meer medewerkers die gebruik maken van een netwerk met een eigen mailserver? Dan heb je wellicht al een dubbele internetverbinding, omdat een VPN-verbinding minder geschikt is voor het verwerken van zowel e-mail als surfverkeer.

Beter is het bijvoorbeeld om een ADSL-verbinding te gebruiken voor het reguliere internetverkeer en een SDSL-verbinding voor je VPN en e-mail. Voorwaarde daarbij is wel dat je elke verbinding van een andere provider betrekt. Bijvoorbeeld: ADSL van KPN en SDSL van Bbeyond.

Wanneer je opkijkt tegen de extra kosten die dat met zich meebrengt, dan moet je jezelf afvragen wat zwaarder weegt: een halve dag of langer onbereikbaar zijn of een paar tientjes per maand meer betalen?

Uiteraard zijn op het hierboven gegeven voorbeeld allerlei varianten mogelijk: ADSL + kabel, ADSL + ADSL – daarbij dient te worden aangetekend dat er wel steeds sprake moet zijn van twee verschillende aanbieders. Ook kan je overwegen om werknemers met een aantal applicaties zoveel mogelijk vanuit huis te laten werken.

Wanneer je werkt met een telefooncentrale, is het de moeite waard om een overstap naar ‘hosted IP’ te overwegen. Hosted IP betekent dat je telefooncentrale feitelijk op een andere locatie staat dan in je eigen pand, terwijl je toch beschikt over de volledige functionaliteit. Je besteedt als het ware het beheer van je telefooncentrale uit.

TIP: Let bij de keuze van je internetverbinding op de zogenoemde overboekingsfactor. Een factor 1 : 10 houdt in dat je de verbinding deelt met negen andere gebruikers (en dus de snelheid van de verbinding door 10 moet delen).

Service Level Agreement

Wanneer je in zee gaat met een leverancier van internet, lees dan goed wat er staat in de zogenoemde Service Level Agreement (SLA): het onderhoudscontract. Het maakt nogal verschil of er wordt gesproken van ‘best effort’ of dat er staat dat je binnen vier uur na jouw melding wordt geholpen. Zorg dat je een garantie krijgt voor het aantal uren ‘uptime’ (bereikbaar op het web).

Lees ook zorgvuldig na wat er in de SLA staat over het serviceniveau bij ernstige calamiteiten (bijvoorbeeld stroomstoringen, overstromingen, stormschade e.d.).

Klachtenprocedure

Lees goed na hoe de klachtenprocedure van jouw internetaanbieder werkt bij het uitvallen van internet. Is er een telefoonnummer dat je ‘bij nacht en ontij’ kunt bellen? Het minste dat je mag verwachten is een e-mailadres om een klacht kenbaar te kunnen maken. Laat je ook goed voorlichten over eventuele schadevergoeding en onder welke voorwaarden die wordt toegekend.

MKB steeds vaker slachtoffer van cybercrime. Download onze nieuwste whitepaper ‘Gehackt’ en ontdek wat te doen bij een cyberaanval.

Lees ook…
Cybercriminaliteit is een van de grootste kopzorgen van ondernemend Nederland. Elk jaar krijgt een op de vijf bedrijven – van groot tot klein – te…
i.s.m.
Met een zakelijk unlimited abonnement voor je mobiel, kun je net zoveel bellen, sms’en of data verbruiken als je maar wilt. We zetten de…
Als we het hebben over technologische ontwikkelingen, valt al snel het woord AI (Artificial Intelligence). Geen verrassing, want kunstmatige…
Telefonie is een essentieel communicatiemiddel voor jou als ondernemer. Het is een belangrijk kanaal voor je klantenservice en ondersteuning. Ook stelt…
i.s.m.
Glasvezel biedt veel voordelen, juist ook voor kleine bedrijven en start-ups. We zetten de belangrijkste pluspunten voor je op een…
i.s.m.
Als ondernemer ben je altijd verbonden met je bedrijf, zelfs wanneer je geniet van een welverdiende vakantie. Steeds vaker reist je laptop of tablet…