Van idee naar executie

U heeft het gat in de markt gevonden. Althans, in uw gedachten. Een waanzinnig bedrijfsidee, maar hoe zorgt u ervoor dat dit idee ook realiteit gaat worden? Een stappenplan.
Van idee naar executie

Stap 1: Praat erover.
Misschien bent u bang dat anderen met uw idee aan de haal gaan, maar waarschijnlijk wordt het er alleen maar beter mee als u over het plan spreekt met uw ouders, vrienden, bekenden, ervaren ondernemers en experts. Zij kunnen u wijzen op mogelijke valkuilen of kansen, onregelmatigheden in uw plan of eventueel al bestaande concurrentie. Hoe meer u over uw bedrijfsidee spreekt, des te concreter, reëler en uiteindelijk dus ook winstgevender het zal worden. Benieuwd wat uw idee kan opleveren? Maak snel en eenvoudig een eerste inschatting met de Bedrijfsidee calculator van ING. Denk ook alvast na over een goede bedrijfsnaam en een logo. Wat past echt bij uw idee? Vindt uw omgeving dit ook?

Stap 2: Zet het op papier.
Oftewel, maak een ondernemingsplan. U kunt hiervoor dit sjabloon 
gebruiken, maar ook Qredits of banken zoals ING bieden hiervoor handige hulpmiddelen. Hetondernemingsplan dwingt u om na te denken over uw prijzen, uw doelgroep, hoe u uw klanten gaat bereiken en wat u voor uw bedrijf nodig heeft. U maakt ook een analyse van uw kansen op de markt en de concurrentie waar u mee te maken krijgt. Onderbouw uw aannames zo goed mogelijk met recente cijfers, die vindt u bijvoorbeeld met de online tools van Google, bij het CBS, SCP of het Economisch Bureau van ING.

Stap 3: Inventariseer wat u nodig hebt.
Wat heeft u allemaal precies nodig om uw 
bedrijfsidee te kunnen uitvoeren? Bedrijfsruimte? Partners? Leveranciers? Financiering? Personeel? Ga alvast vrijblijvend het gesprek aan met de partijen waar u mee samen wilt werken. Kunnen zij daadwerkelijk leveren wat u in gedachten heeft? Bestaat die ideale winkelruimte in de straat waar u een oog op heeft? Is het allemaal betaalbaar? Zijn financiers bereid u een lening te geven? In deze fase is het ook handig om alvast eens te gaan praten met de bank. Vinden zij uw bedrijfsplan ook veelbelovend, en hoe kunnen zij u verder helpen om uw plan ook realiteit te laten worden. Ze sparren er graag met u over. En daarnaast, vergeet niet om te denken aan een overbruggingskapitaal. De meeste startendebedrijven maken de eerste maanden nog geen winst. Heeft u genoeg eigen middelen om deze periode te overbruggen? Hoe lang kunt u tegenvallers opvangen? Is het reëel om te denken dat u daarna inkomsten zult genereren?

Stap 4: Leg het vast.
Als alle voorgaande stappen zijn doorlopen en uw plannen echt haalbaar lijken te zijn, is het tijd om uw bedrijfsidee vast te leggen. Kies een rechtsvorm en schrijf uw bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Vraag een VAR aan als u als zelfstandige aan de slag wilt. Doe een aanvraag voor een lening, of zoek een alternatieve manier van financieren. Huur of koop de bedrijfsruimte. Open een zakelijke bankrekening, zet een administratie op en sluit eventueel noodzakelijke verzekeringen af voor uw bedrijf. ING maakte een handige checklist die u kunt nalopen om te zien of u niets bent vergeten voor de start van uw bedrijf.

Stap 5: Laat weten dat u er bent. 
Zo,uw bedrijf is gerealiseerd. Nu is het tijd om uw toekomstige klanten te laten weten dat u bestaat. Welke vorm van marketing het meest effectief is voor uw bedrijf, verschilt natuurlijk per onderneming en per branche, maar zeker in de beginjaren zult u actief klanten moeten gaan werven. Word actief op sociale media, met een mooie eigen Facebookpagina en een Twitteraccount waar u uitlegt wat u doet en kunt. Stel een persbericht op en stuur dit naar (lokale) media. Houd een open dag en adverteer eventueel online in (lokale) dagbladen of op de (lokale) radio. Een goede openingsactie kan ook helpen om eerste klanten aan u te binden. En bel interessante partijen gewoon op. Maak uzelf bekend bij eventuele grote klanten en leg uit wat u hen kunt bieden. Het kan ook helpen om een samenwerking aan te gaan met een andere ondernemer. Zo kan hij of zij meerwaarde biedenaan zijn klanten en leert u een nieuwe doelgroep kennen.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming