Ik wens je veel personeel!

Heb je één medewerker? Of heb je er meer? Of heel veel? En, hoe voelt dat? Mijn eerste bedrijf verdubbelde elk jaar in aantal medewerkers en ik vond dat in 1984 nog wel heel stoer. Ik kende het oude Joodse gezegde nog niet, dat luidde ‘Ik wens je veel personeel', als je iemand niet mocht.
Ik wens je veel personeel!
Als rechtgeaarde zuinige Hollander draaide ik elk dubbeltje om voordat ik het uitgaf, zoals denk ik alle ondernemers doen, zeker op dit moment. Het was duurverdiend geld. Het uitgeven van het dubbeltje moest zeker meer opbrengen dan tien cent. Dus elke medewerker moest een optimaal rendement maken, als je zo over mensen kunt spreken. Vanaf het moment dat ik mijn eerste medewerker had, heb ik altijd heel veel nagedacht over hoe hij (zij) optimaal zou kunnen functioneren.
 
Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel een medewerker kost die twintig jaar in dienst is? Laten we zeggen 2500 euro per maand, plus sociale lasten en belasting, 5000 euro per maand, 60.000 euro per jaar, 1,2 miljoen in twintig jaar. Je doet met het aannemen van een goede medewerker dus eigenlijk een investering van meer dan 1 miljoen euro. Ik denk dat erg weinig ondernemers daarbij stil staan. En dan hebben we het nog over een relatief matig salaris dat in twintig jaar niet stijgt.
Wat zou je doen als je een machine aanschaft die meer dan 1 miljoen euro kost? Precies!
 
Een medewerker is een kostbaar iets, dat je moet koesteren als de meest kostbare machine. Onbeleefd gezegd, want ik heb getracht al mijn medewerkers te behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Met respect, met eerbied, in een omgeving waar ik optimaal kan functioneren. Met het oog op een langetermijnrelatie. Da's logisch, zou je toch zeggen. Niet?
 
Het is daarom dan ook zo verbazingwekkend dat zeker de meerderheid van alle werkenden in Nederland hun werk niet leuk vinden. Wat een enorme hoeveelheid weggegooid kapitaal moet dat vertegenwoordigen. Niet te geloven. Ik wens je veel personeel!
 

Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.

Als succesvol mkb'er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

 
Digi-Commerce
Deventer
Jerry Berfelo
ONLINE EXPERTS FOR TOTAL SOLUTIONSDigi-Commerce biedt uiteenlopende digitale en online oplossingen voor bedrijven, verenigingen en instellingen. Wij werken voor bedrijven in

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming