Categorieën

Ben je als ondernemer eigenlijk aansprakelijk voor immateriële schade? Het is een onderwerp dat vaak over het hoofd wordt gezien. Dit komt niet alleen doordat het soms een saai en lastig onderwerp is, maar ook omdat er niet voldoende kennis aanwezig is bij ondernemers. De schade aan jouw reputatie, eigendommen, merknaam en privacy kunnen het bedrijf echter aanzienlijk schaden. Je wilt daarom op alles voorbereid zijn en voorkomen dat je jouw bedrijf binnen een korte tijd niet meer voort kan zetten. En jouw reputatie is immers goud waard. Je hebt er jarenlang voor gewerkt en de klanten vertrouwen je. Een slechte recensie, misverstand of een gerucht kunnen deze reputatie binnen een korte tijd verpesten. Iets wat je als ondernemer het liefste wilt voorkomen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Intellectuele eigendommen goed beschermen tegen concurrenten

De intellectuele eigendommen binnen de ondernemer zijn de drijfveer van het succes van jouw bedrijf. De creativiteit en ideeën die je hebt, onderscheiden jou van jouw concurrenten. Deze moet je zo goed mogelijk beschermen. Dit doe je door middel van patenten, auteursrechten en handelsmerken. Alleen zie je dit wel eens over het hoofd. Anderen gaan hierdoor al snel met jouw ideeën aan de haal, waardoor er een nog grotere concurrentiestrijd ontstaat. In dit geval ben je dus zelf aansprakelijk voor de schade die je leidt. Jij bent immers degene die de creativiteit niet goed beschermt en niet de juiste zaken hebt aangevraagd. Je kan immers niet bewijzen dat jij de eerste was die met het idee gekomen is. 

Voorkomen van problemen is kostenefficiënt

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Veel ondernemers denken er niet over na of denken dat het niet zal overkomen. Toch kan het zomaar zijn dat je deze schade krijgt en een flink bedrag kwijt bent aan de juridische kant van het verhaal. Door preventieve maatregelen te nemen kan je een flinke kostenbesparing krijgen. Ondanks dat het in eerste instantie geld kost, geeft het veel grotere bedragen als de immateriële schade voorkomt. Stel daarom waterdichte contracten op, zorg voor een goed privacybeleid en registreer al jouw intellectuele eigendommen. En wellicht kan je ook trainingen organiseren voor het personeel, zodat deze ook weten welke stappen ze kunnen ondernemen voor de bescherming van het bedrijf. Ze weten hoe ze om moeten gaan met situaties die de reputatie kunnen schaden. 

Vertrouwen vergroten bij jouw klanten

Het goed dekken voor immateriële schade zorgt er dus voor dat je meer financiële stabiliteit kan kijken. Als jouw reputatie een deuk oploopt, zorgt dit voor financiële verliezen. De klanten blijven weg, partnerschappen worden beëindigd en de investeerders kunnen zich ook terugtrekken. De weg naar herstel is lang en kan weer extra kosten met zich meebrengen. Het is daarom beter om aan te tonen dat je je bewust bent van mogelijke risico’s en de stappen onderneemt om jezelf te beschermen. Klanten houden immers van transparantie en integriteit. Hoe meer stappen je onderneemt, hoe meer vertrouwen je van jouw klanten terugkrijgt. Begin daarom gelijk met de juiste stappen. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Ieder bedrijf probeert ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is natuurlijk niet voor alle oorzaken van verzuim ook daadwerkelijk mogelijk….
De reis van een ondernemer is er een van uitdaging, avontuur, maar ook van onzekerheid. Het opzetten van een eigen onderneming kan een overweldigende…
Als er iets is dat de laatste tijd veel in het nieuws is geweest, dan zijn het wel de energietarieven. Maandenlang schommelden de prijzen voor…
Het nieuwe jaar is begonnen en dat vraagt om nieuwe plannen. Ook op kantoor staat er vast weer veel op de rol. Nieuwe kwartalen, nieuwe klanten en…
Als management of werkgever is het ontzettend belangrijk om goed voor het personeel te zorgen dat voor je werkt. Je wilt tenslotte dat het personeel…
Door de digitalisering zijn sociale media een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Wereldwijd besteden mensen veel tijd aan het…