Inhoudsopgave
1) Schrijf je in voor een ondernemerscompetitie
Er zijn honderd-en-één wedstrijden en competitiemogelijkheden waar je aan mee kunt doen als (startende) ondernemer. Op landelijk of lokaal niveau, of branchegericht.
Inzet van een wedstrijd is bijvoorbeeld het geven van een duidelijke pitch of het presenteren van een goed ondernemersplan.
Dit soort ondernemerswedstrijden heeft, naast beloningen als een goed ondernemingsplan of financiering voor je plannen, een onbetaalbaar prijs: veel publiciteit voor je bedrijf. De organisatie zorgt vaak voor alle aandacht omtrent de wedstrijd: ze regelen bijvoorbeeld persberichten, (sociale) media en online vermeldingen. Daarbij geeft de titel aanzien.
2) Focus op relevante media
Als je persberichten wilt sturen aan redacties van krant of tijdschrift, denk dan eerst goed na over de relevantie. Past je product of bedrijf bij het medium? Dat verhoogt namelijk je plaatsingskans.
Bel voordat je je persbericht mailt en vraag wie het onderwerp behandelt. Stuur het persbericht naar deze persoon en zet het redactie-adres in de cc.
Zorg dat je opvalt in die berg met berichten. Verkoop je een product of leuke dienst? Bied dan bijvoorbeeld een win- of kortingsactie aan.
3) Zelf een persbericht versturen
Een persbericht versturen, dat klinkt wellicht als een specialistische klus. Er zijn inderdaad bureaus voor, maar als je al een goed persbericht hebt, kun je het ook zelf de wereld in sturen.
Zo kun je bijvoorbeeld op veel sites (gratis) je persberichten plaatsen. Voorbeelden zijn: nujij.nl, online-persberichten.nl, onlinepersbericht.nl en persberichten.biz. Er zijn ook betaalde versies als persberichten.com of nieuwsbank.nl.
4) Link, like en retweet
Sociale media mogen niet ontbreken in dit rijtje. Hoe deze werken, weet je waarschijnlijk wel. Anders lees je dat hier »
Een paar tips die ervoor zorgen dat je bericht nét even beter gezien wordt op sociale media:
– De meeste retweets (Twitter) vinden plaats op vrijdagmiddag, vlak voor het weekend. Als je dus een actie (zoals genoemd bij punt 2) zou doen, haal je op dit tijdstip meer bereik.
– Facebookpostings krijgen in het weekend het meeste aandacht. Net als een mail of nieuwsbrief, het clickgedrag hierop ligt hoger in het weekend.
5) Organiseer een publiekstrekker
Als je een relevant evenement (of bijeenkomst of workshop) kunt organiseren, met nieuwswaarde of funfactor, zorgt dat geheid voor media-aandacht.
Denk bijvoorbeeld aan de Stilletto Run van het modetijdschrift Glamour. Een race van honderden vrouwen op stilleto’s door de winkelstraat, met als hoofdprijs 10.000 euro kleedgeld. Presentator Giel Beelen was de enige mannelijke deelnemer. De race was onderwerp, van Telegraaf tot rtl-boulevard.
6) Maak gebruik van het netwerk van je klanten
Vergroot je bereik door middel van je (vaste) klanten. Laat hen nieuwe klanten aan brengen en beloon ze daarvoor met korting of de kans iets te winnen. Maak het extra interessant door je bestaande klanten een korting te laten weg geven aan mogelijke nieuwe klanten.