De een zit op de sofa, de ander op een relaxstoel in een ruimte met volop groen en glazen wanden met daarachter andere werk- en vergaderruimtes. Het ziet er hip en creatief uit. Welkom bij Forty Hub, een co-working space in Utrecht voor innovatieteams en startups. Hier spreken de twee compagnons af met zakelijke contacten, houden klantsessies en ontmoeten elkaar. Zoals vandaag voor dit duo-interview. Hoe vonden ze elkaar? En hoe geven ze hun samenwerking vorm? Welke afwegingen speelden daarbij een rol?
Lise-Lotte, die het LinkedIn-bericht postte, legt uit dat ze weliswaar op dezelfde middelbare school zaten, maar elkaar daarna zo’n tien jaar niet meer hadden gezien. “Ik rondde een traineeprogramma bij verschillende corporates af en wilde wat anders, echt iets met duurzaamheid. Via social media volgde ik wat Floor deed.” Floor had, na bijna vijf jaar werken bij een innovatiebureau, haar baan opgezegd om voor zichzelf te beginnen.
De stap naar het ondernemerschap
“Ik wilde meer vrijheid en zelf mijn agenda bepalen”, legt Floor uit. “En ik zag het als kans en noodzaak om het mkb te verduurzamen. Als het om duurzaamheid gaat, wordt veel naar grote bedrijven gekeken. Maar ook kleinere bedrijven hebben een verantwoordelijkheid in het creëren van een duurzame toekomst.” Ze bouwde anderhalf jaar alleen aan het portfolio en de naamsbekendheid van Etiquet. “Ik koos bewust voor een bedrijfsnaam, niet iets met mijn eigen naam, al met het oog op de toekomst.”
Floor kwam uit een bedrijf met zo’n dertig collega’s. “Gaaf om Etiquet op te bouwen, maar in die begin periode miste ik het sparren wel. Tegelijkertijd ging het balletje steeds harder rollen. Nee verkopen, omdat ik er geen project meer bij kon doen, wilde ik absoluut voor zijn. Dus toen ik zag dat Lot (Lise-Lotte, red.) mijn LinkedIn-profiel al een paar keer had bekeken, heb ik haar op de koffie uitgenodigd.” Ondertussen dacht Lise-Lotte wel aan ondernemen, net als haar moeder, maar vond dat ook spannend. “Voor mij was het een kans om het samen te doen.”
Mindblowing moment
Bij klanten neemt de ene keer de een wat meer het voortouw, de andere keer de ander. “Lise-Lotte kan goed verbinding maken”, legt Floor uit, “zij kan oneindig gesprekken voeren. In ons werk moet je de connectie vinden: wat zijn jouw drijfveren en ambities als mkb-ondernemer om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Floor zegt het moeilijker te vinden ‘om voor haar eigen waarde te gaan staan’. “Lise-Lotte is daar beter in, commerciëler, zodat we er als bedrijf wel ook goed uitkomen. Daarom is zij chef sales.”
“In ons werk moet je de connectie vinden: wat zijn jouw drijfveren en ambities als mkb-ondernemer om met duurzaamheid aan de slag te gaan.“
PiLOT
Ze spraken vervolgens een testperiode af, waarin Etiquet Lise-Lotte inhuurde als freelancer. Floor: “Drie, vier maanden om het samenwerken uit te proberen: past het, lukt het, vinden we het allebei leuk? We doopten die periode PiLOT, Lot op proef.” Het viel Lise-Lotte op hoe Floor Etiquet had neergezet: “Echt als een bedrijf, ook met kwartaalmeetings, feedbackmomenten en zelfs een go/no-go-moment voor deze samenwerking. Ik weet nog dat ik dacht: poeh, is dat nodig? Daar komen we toch wel samen uit? Maar die afspraken schepten wel meteen duidelijkheid.”
Ondertussen zochten ze uit in welke vorm ze hun samenwerking als ondernemers het beste zouden kunnen gieten. “We vroegen andere ondernemers naar hun ervaring”, deelt Lise-Lotte hun aanpak. “Ik heb met de KvK gebeld voor advies, en we bespraken de implicaties van samenwerkings- en rechtsvormen met een advocaat. Ook die gesprekken hebben ons enorm geholpen, je wordt gedwongen om aan te geven wat voor jou belangrijk is. Uiteindelijk wilden en kregen we het contract dat we allebei met plezier wilden tekenen.”
Samen erin en door
23 juni was hun vof (vennootschap onder firma, red.) een feit. Ze waren vennoten. ‘Van piLOT naar compagnons’ postte Lise-Lotte trots op LinkedIn. “We hebben onze afspraken uitvoerig vastgelegd”, legt Floor uit. “Omdat we ambities hebben en wellicht een bv worden. Maar op dit moment was een vof voor ons als starters vanwege belastingen en verwachte winst de beste optie. “We hebben nu de flexibiliteit om mee te bewegen met wat de wereld vraagt en doen het tegelijkertijd echt samen, als een team.”
Lise-Lotte is nu mede-eigenaar van Etiquet. Die waardebepaling was nog best lastig, vertellen ze openhartig. “Ook hiervoor vroegen we rond in ons netwerk”, zegt Lise-Lotte. “Hoe meer mensen we spraken, hoe meer suggesties we kregen. Dus we hebben dat samen zo fair, rechtvaardig mogelijk bepaald. Op basis van het resultaat van vorig jaar, de potentie van het bedrijf en de inspanningen van Floor.” Lise-Lotte heeft zich voor de helft ingekocht, en wil dat de komende twee, drie jaar betalen met de overwinst.
Van onderbuikgevoel naar zwart-op-wit
“We doen veel op ons onderbuikgevoel”, zegt Lise-Lotte als rol- en taakverdelingen ter sprake komen, “maar proberen dat dan wel meteen vast te leggen, door verantwoordelijkheden helder op papier te zetten.” Ook duidelijk afstemming met kanten vinden ze belangrijk. Floor geeft een voorbeeld: “Laatst voelden we ons allebei niet prettig bij een kennismakingsgesprek met een potentiële klant. Dan zoeken we samen naar hoe we de opdracht kunnen kaderen op een manier die goed voelt en past bij onze missie. Zo hebben we randvoorwaarden geformuleerd, zoals het kritisch mogen kijken naar en aankaarten van wat wij zien gebeuren binnen de organisatie.”
Lise-Lotte doet inmiddels de financiën. “Dan vaar ik op haar”, knikt Floor, “ook voor de keuze van accountant met wie we nu samenwerken. Marketing ligt weer bij mij. Voor social media gaan we trouwens binnenkort hulp inhuren. We kiezen er bewust voor om zelf te doen waar we goed in zijn. En uit te besteden waarin een ander beter is of wij op leeglopen.”
Groeien en de blik vooruit
En nu? Hoe houden ze de samenwerking goed hebben? Hebben ze al moeten bijsturen op afspraken? Lise-Lotte: “Wat helpt is dat we allebei direct zijn in onze communicatie. En dat we ons eigen idee ook kunnen loslaten als de ander een beter idee heeft.” Floor typeert zichzelf als conflict mijdend. “Feedback geven is wel iets om aan te werken”, glimlacht ze. “Dat gaan we bespreken met onze coach, die ons bijstaat in de samenwerking. Als je wilt groeien, heb je een feedbackcultuur nodig. Dan moet je dat zelf dus wel goed kunnen én doen.”
“Wat helpt is dat we allebei direct zijn in onze communicatie. En dat we ons eigen idee ook kunnen loslaten als de ander een beter idee heeft.”
Floor ziet veel mkb’ers die wel met duurzaamheid aan de slag willen, maar zoeken naar de manier die het beste bij hun bedrijf past. “Ik zou daar nog beter op willen inspelen. Maar voor mensen aannemen is het te vroeg. “We werken nu met een flexibele schil. Ons doel is bedrijven in beweging krijgen als het gaat om duurzaamheid, op een manier die ze zelf kunnen voortzetten.” Lise-Lotte vult aan: “Gedurende een traject verandert onze rol van kartrekker naar facilitator tot coach om hen vervolgens scherp te houden en te blijven inspireren. Eigenlijk willen we onszelf misbaar maken”, concludeert ze. “En dat het mkb dan toch steeds verder verduurzaamt.”
Floor Meeder (1993) | Lise-Lotte Verhoef (1993) |
---|---|
Floor Meeder koos na het Baarnsch Lyceum voor University College Maastricht. Ze rondde er haar bachelor in een combinatie van bedrijfskunde (marketing), psychologie en duurzaamheid. Haar mastertitel Persuasive Communication haalde ze aan de Universiteit van Amsterdam, met een studie-uitstap in Singapore. Daarna werkte ze enkele jaren bij een creatief digitaal ontwerpbureau, van waaruit ze een innovatiebureau opzette. Totdat het ondernemerschap onweerstaanbaar was: als duurzaamheidsstrateeg en -coach startte ze Etiquet “om het mkb bij te laten dragen aan het creëren van een duurzame toekomst”. | Lise-Lotte Verhoef verkoos na hetzelfde Baarnsch Lyceum Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed een bachelor International Business en specialiseerde zich in Economic Growth & Development. Met twee masters op zak, begon ze in de vastgoedsector en werkte vervolgens binnen een meerjarig traineeprogramma bij verschillende corporates. Ze deed ervaring op met propositieontwikkeling en verandermanagement in verschillende rollen op het vlak van communicatie, duurzaamheid en innovatie. Toen ze wat anders zocht, vond ze Floor. En besloot de stap te wagen om als duo met deze duurzaamheidsstudio te ondernemen. |
Ondernemersmotto van Floor: “Move before you’re ready. Oftewel: het is nooit het perfecte moment om iets te doen, maar ga ervoor. Met die mindset is Lise-Lotte ook bij Etiquet gekomen.” | Ondernemersmotto van Lise-Lotte: “Graag adopteer ik het motto dat de vader van mijn vriend altijd terugkaatst wanneer iemand vraagt hoe iets aan te pakken: op geheel eigen en onverantwoorde wijze.” |
Portretfoto’s: Merel Mollema Film & Fotografie