Je wilt graag groeien met je bedrijf. Waarom? Je signaleert dat je bedrijf te klein is om goed winstgevend te worden, terwijl een zekere omvang de onderneming veel winstgevender kan maken en je daardoor betere proposities kunt aanbieden. Daarnaast werk je als DGA zoveel uren dat je een tweede managementlaag nodig hebt, maar dat is nu (te) kostbaar. Hoe los je dit op? Groei is noodzakelijk. In de bedrijfseconomie wordt dat het herstructuringsvraagstuk genoemd. Dat wil zeggen dat een groeiende onderneming meer indirect personeel krijgt, een extra managementlaag nodig heeft en dat je als ondernemer meer zal moeten gaan managen.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Aanpak en beren op de weg

Uiteraard is het van belang dat je een groeistrategie en aanpak bespreekt met je mensen en met andere stakeholders, zoals je financiers, klanten en evt. andere aandeelhouders. Immers, groei kost geld en het aantrekken van indirecte personeelsleden voegt op het oog niets toe aan je organisatie. En zo wordt dat ook door je medewerkers gezien.
Voorzichtig groeien is er dan niet bij, want bijv. 10% groei in omzet op jaarbasis lijkt veel, maar daar kun je de kostengroei van indirect personeel niet mee financieren. Nee, dat moet met een aantal forse stappen gebeuren. Er moeten bedrijven worden overgenomen!
Inmiddels heb je de accountant als adviseur ingeruild voor een parttime CFO die gepokt en gemazeld is in het bedrijfsleven en die weet wat het is om forse groei te realiseren! De wens wordt serieuzer en het wordt een eis. Grote stappen om je bedrijf in korte tijd te verdubbelen of zelfs te verdrievoudigen. Dat heb je nodig om het groeiende kosten niveau op te vangen en dat moet je gaan managen. Als ondernemer/DGA ben je daar niet direct in thuis, maar daarom is de parttime CFO ook zo noodzakelijk. Hij drukt niet fulltime op je cashflow, maar je krijgt wel de juiste dynamiek in je bedrijf om te groeien.
Je probeert met je onderneming de juiste schaalgrootte te creëren, waarmee je betere proposities kunt aanbieden en je je (indirecte-)kostenbasis beter kunt verdelen. Een verdrievoudiging in korte tijd (zeg één à twee jaar) is dan niet raar, terwijl je daar op voorhand wel als een berg tegenop ziet.
En dat overnames niet eenvoudig zijn, blijkt wel uit onderzoek, nl. 70% van de overnames verloopt niet succesvol! De belangrijkste redenen hiervoor zijn een slechte voorbereiding, en/of te grote cultuurverschillen tussen de overnemende en overgenomen partij, en/of dwarsliggende aandeelhouders, en/of financiering die toch niet rond komt, en/of teveel reuring in de markt, en/of vanwege overnames in aanpalende markten, enz. Hierdoor kun je niet goed integreren en dan kunnen de synergievoordelen van de gewenste groei tegenvallen.
Een buy-and-build-strategy vergt een sterke discipline in de operationele planning en in de uitvoering door het personeel, een zorgvuldige cashflowplanning en een herstructurering van het gehele bedrijf. En het vereist veel van jou als ondernemer, je parttime CFO en overige stakeholders. Dat het wél succesvol kan, laat een bedrijf als “Aalberts Industries” heel mooi zien.

Resultaat

Door een gedisciplineerde integratie konden zo met een buy-and-build-strategy schaalvoordelen worden behaald. Hierdoor nam de absolute winstgevendheid sterk toe en kon de kwaliteit van de sales stijgen. And last but not least, er ontstond een betere privé/werk balans.
Of je nu starter bent of al jaren ondernemer, het stellen van concrete doelen is een belangrijke vaardigheid. In deze whitepaper lees je alles over hoe je met concrete doelen een succesvol bedrijf bouwt.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…