Categorieën

'Inburgeringscursus voor managers' is een boek dat elke leidinggevende eigenlijk zou moeten lezen, zodat hij weet welke woorden hij NIET moet gebruiken. Want let wel: als leidinggevende en ondernemer is taal het belangrijkste instrument dat je tot je beschikking hebt.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

‘Zodra managers hun bedrijf binnenstappen, spreken ze ineens een heel andere taal’, schrijft Joop Swieringa in zijn boek. ‘Dan praten ze niet meer met hun mensen, maar ‘communiceren ze naar hen toe’, ‘sturen ze medewerkers aan’ op basis van ‘targets en prestatie-indicatoren’, die worden geëvalueerd in functioneringsgesprekken’, niet te verwarren met ‘beoordelings- of POP-gesprekken’, want dat zijn weer heel andere ‘managementinstrumenten’.
 
Joop Swieringa is niet de eerste de beste om je iets te vertellen over taalgebruik in het bedrijfsleven. Hij is docent aan Universiteit Nyenrode en Studiecentrum De Baak en adviseert bedrijven in allerlei branches om te leren veranderen.
En veranderen begint ook met ander taalgebruik. Doel van Swieringa’s boek is het ontsluiten van de ‘geheimtaal’ die managers en ondernemers gebruiken, zodat je niet meer bijdraagt aan nog meer vergaderen en bureaucratie.
 
‘Koeterwaals’ noemt Swieringa dat taalgebruik. Managementtaal bestaat uit zeven soorten woorden: kernwoorden, verdoezelwoorden, piramidale woorden, beheerswoorden, vechtwoorden, veranderwoorden en bezweringen. Volgens die indeling is het boek ook opgebouwd: zeven hoofdstukken die samen eigenlijk een cursus organisatiekunde vormen. Dat cursusgeld heb je er dus al uitgehaald!
 

Wat men zegt vs. Wat men bedoelt

  • aansturen > sturen
  • implementeren > doordrukken
  • reorganiseren > saneren
  • taakstelling > bezuiniging
  • uitfaseren > ontslaan
  • feedback geven > verwijten
  • dereguleren > verwijten
  • structureel aanpakken > ongewenst gedrag wegregelen
  • integraal aanpakken > uitstellen
  • dé organisatie > Jan, Piet en Els
  • ombuigen > inkrimpen
  • herwaarderen > ervan afzien
  • uitdaging > probleem
Denk niet dat je als ervaren ondernemer niets van dit boek kunt opsteken. Je kan er namelijk een heleboel gedoe mee voorkomen. En ondernemers houden niet van ‘gedoe’. Bijkomend voordeel: je raakt meteen dat arrogante imago kwijt!
 

MOERSTAAL

De conclusie is onontkoombaar: als je het bestaande ‘gedoe’ wilt veranderen, moet je een andere taal met elkaar gaan spreken. Met z’n allen, te beginnen met de managers: ‘binnen ieders cirkel van invloed’ zou leiderschapsgoeroe Stephen Covey zeggen. Dat is een begin.
 
Swieringa eindigt zijn boek als volgt: ‘Mensen, te beginnen bij de managers die nieuwe bedrijven willen opzetten, moeten hun eigen taal maken en er betekenis aan geven. Wat mij betreft putten ze daarbij zoveel mogelijk uit de taal die ook buitenstaanders begrijpen: onze moerstaal.’

Tekst: Flip Schultz

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…