'Inburgeringscursus voor managers' is een boek dat elke leidinggevende eigenlijk zou moeten lezen, zodat hij weet welke woorden hij NIET moet gebruiken. Want let wel: als leidinggevende en ondernemer is taal het belangrijkste instrument dat je tot je beschikking hebt.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

‘Zodra managers hun bedrijf binnenstappen, spreken ze ineens een heel andere taal’, schrijft Joop Swieringa in zijn boek. ‘Dan praten ze niet meer met hun mensen, maar ‘communiceren ze naar hen toe’, ‘sturen ze medewerkers aan’ op basis van ‘targets en prestatie-indicatoren’, die worden geëvalueerd in functioneringsgesprekken’, niet te verwarren met ‘beoordelings- of POP-gesprekken’, want dat zijn weer heel andere ‘managementinstrumenten’.
 
Joop Swieringa is niet de eerste de beste om je iets te vertellen over taalgebruik in het bedrijfsleven. Hij is docent aan Universiteit Nyenrode en Studiecentrum De Baak en adviseert bedrijven in allerlei branches om te leren veranderen.
En veranderen begint ook met ander taalgebruik. Doel van Swieringa’s boek is het ontsluiten van de ‘geheimtaal’ die managers en ondernemers gebruiken, zodat je niet meer bijdraagt aan nog meer vergaderen en bureaucratie.
 
‘Koeterwaals’ noemt Swieringa dat taalgebruik. Managementtaal bestaat uit zeven soorten woorden: kernwoorden, verdoezelwoorden, piramidale woorden, beheerswoorden, vechtwoorden, veranderwoorden en bezweringen. Volgens die indeling is het boek ook opgebouwd: zeven hoofdstukken die samen eigenlijk een cursus organisatiekunde vormen. Dat cursusgeld heb je er dus al uitgehaald!
 

Wat men zegt vs. Wat men bedoelt

  • aansturen > sturen
  • implementeren > doordrukken
  • reorganiseren > saneren
  • taakstelling > bezuiniging
  • uitfaseren > ontslaan
  • feedback geven > verwijten
  • dereguleren > verwijten
  • structureel aanpakken > ongewenst gedrag wegregelen
  • integraal aanpakken > uitstellen
  • dé organisatie > Jan, Piet en Els
  • ombuigen > inkrimpen
  • herwaarderen > ervan afzien
  • uitdaging > probleem
Denk niet dat je als ervaren ondernemer niets van dit boek kunt opsteken. Je kan er namelijk een heleboel gedoe mee voorkomen. En ondernemers houden niet van ‘gedoe’. Bijkomend voordeel: je raakt meteen dat arrogante imago kwijt!
 

MOERSTAAL

De conclusie is onontkoombaar: als je het bestaande ‘gedoe’ wilt veranderen, moet je een andere taal met elkaar gaan spreken. Met z’n allen, te beginnen met de managers: ‘binnen ieders cirkel van invloed’ zou leiderschapsgoeroe Stephen Covey zeggen. Dat is een begin.
 
Swieringa eindigt zijn boek als volgt: ‘Mensen, te beginnen bij de managers die nieuwe bedrijven willen opzetten, moeten hun eigen taal maken en er betekenis aan geven. Wat mij betreft putten ze daarbij zoveel mogelijk uit de taal die ook buitenstaanders begrijpen: onze moerstaal.’

Tekst: Flip Schultz

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…