Waar moet je rekening mee houden als je elektrisch gaat rijden?
Laadoplossingen
Om elektrisch te kunnen rijden moet je kunnen laden. Maar welke laadpalen zijn er?
Publieke laadpalen: openbaar en snelladen
Er zijn in Nederland meer laadstations dan benzinestations. Je vindt overal laadpalen, van snelwegen en buitengebieden tot in de stad. Er zijn twee soorten publieke laadpalen: 1. De ‘gewone laadpaal’ waar je met een normaal vermogen kan laden en 2. De ‘snellaadpaal’ waar je binnen een half uur klaar bent. Deze vind je langs de snelweg en zijn vaak duurder.
Thuisladen
Beschik je over een eigen oprit bij je koophuis, kies dan voor een thuislaadpaal. Dat is de makkelijkste manier van opladen, want dat doe je lekker thuis, zittend op de bank of terwijl je slaapt.
Oplaadtijden
Gemiddeld kan je met één uur laden aan een ‘gewone laadpaal’ een bereik van ongeveer 20 tot 60 kilometer verwachten. Het is voor de batterij goed om een laadniveau tussen 20% en 80% aan te houden. Bij een snellader kan je de accu binnen een half uur tot ongeveer 80% opladen.
Actieradius
De huidige generatie elektrische auto’s hebben een actieradius die ruim voldoende is. De meeste autoritten zijn minder dan 100 kilometer lang. Dat haal je – met een gemiddelde auto – gemakkelijk, heen en terug zonder opladen. In de top 10 meest bestelde personenauto’s is de gemiddelde actieradius 532 kilometer.
Onderhoud
Elektrische auto’s hebben veel minder onderdelen en daardoor minder onderhoud nodig. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager dan bij een fossiele auto.
Groeiend aanbod
Niet alleen zijn er meer elektrische modellen beschikbaar dan een paar jaar geleden, er komen ook veel nieuwe merken de markt op. Je leest alles over het aanbod in het artikel: Dit zijn de meest gekozen elektrische auto’s door ondernemers.
Zonder e-bus geen klus!
Milieuzones
Minder dan 5% van de bedrijfsbussen is elektrisch. Maar vanaf 2025 hanteren veel gemeenten zero-emissiezones. In die gebieden mogen alleen nog bedrijfswagens die volledig uitstootvrij zijn. Om overal je werk te kunnen doen, is een overstap naar een elektrische bus nodig. Anders kan je straks niet meer bij je klant komen!
Fiscale voordelen voor bedrijfswagens
Fossiele bedrijfswagens zijn nu nog vrijgesteld van de BPM. Maar deze regeling verdwijnt waarschijnlijk per 1 januari 2025. Omdat BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot zal de prijs van een dieselbus hierdoor met duizenden euro’s stijgen. Het leasetarief loopt dan op met zo’n € 100 tot € 200 per maand. Elektrische bestelbussen blijven na 2025 BPM vrij. Nu is dus het moment om de overstap te maken.
Subsidie
De overheid stimuleert de overstap met SEBA-subsidie. Hiermee bespaar je tot € 5000 op de aanschaf van een elektrische bestelbus. Deze kan je in 2024 weer aanvragen. Een ander fiscaal voordeel is de korting door de milieu-investeringsaftrek (MIA).
Aanbod
Het aanbod elektrische bedrijfswagens ontwikkelt zich nu ook snel. Toch is de overstap op elektrisch minder makkelijk dan bij een personenauto. Dat komt doordat bedrijfswagens langere ritten maken en de batterij veel gewicht toevoegt. We ondersteunen ondernemers bij het kiezen van de juiste bus en zien dat klanten toch de switch kunnen maken door hun proces net even anders in te richten. Wij zijn ervan overtuigd: de toekomst is elektrisch!