In Excel geeft de formule SOM.ALS het totaal van een kolom, op basis van een waarde in een andere kolom. Zo reken je bijvoorbeeld snel uit waar en hoeveel je nog van een bepaald product op voorraad hebt.

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Een professionele boekhouder biedt uitkomst. Door jouw administratie uit te besteden aan een boekhoudkantoor, zijn je cijfers altijd up-to-date en worden je aangifte correct en op tijd ingediend. Ontdek direct je opties.

Inhoudsopgave

Excel slim kolommen is van toepassing op: 
– Microsoft Office 2003-2013

Excel slim kolommen formule: SOM.ALS

Een voorbeeld om de werking van de formule SOM.ALS uit te leggen:

Dit voorbeeld geeft de voorraad kladblokken aan per persoon. Om te bepalen hoeveel kladblokken er per vestiging zijn, moet een optelling worden gemaakt.

Dit werkt niet voor slimme kolommen

Tel geen losse cellen bij elkaar op. In het geval van bovenstaand voorbeeld zou de formule =G7+G8+G10 wel werken om de totale voorraad kladblokken voor Amsterdam uit te rekenen, maar als er een regel wordt toegevoegd, klopt de formule niet meer.

De voorraad voor Rotterdam is in dit geval natuurlijk simpel vast te stellen, want dat is maar 1 cel. In het voorbeeld staan slechts 4 regels, maar wat nu als het er 4000 zijn?

SOM.ALS biedt uitkomst

De formule SOM.ALS telt op basis van een voorwaarde. Om in dit geval de voorraad voor Amsterdam goed uit te rekenen, wordt de formule: =SOM.ALS(D7:D11;’Amsterdam”;E7:E11)

Dit betekent: Als in de cellen D7 t/m D11 de waarde Amsterdam staat, tel dan de waarde op uit dezelfde rij in de cellen E7 t/m E11.

Meer vragen rondom Excel? Bezoek De Zaak de ondernemersblog met praktische tips over ondernemen en slimme tools als Excel.

Op zoek naar professionele hulp voor je administratie en boekhouding? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
Het urencriterium is de sleutel tot veel fiscale voordelen die als ondernemer hebt. Begrijp jij de fijne kneepjes van deze regeling? In dit artikel…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Het kan soms lastig zijn het overzicht te behouden in een organisatie waarin veel mensen werken in verschillende rollen. Zie jij door de bomen het bos…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…
De jaarrekening is onderdeel van je jaarverslag. In welke gevallen moet je een jaarrekening opstellen? En hoe doe je dat? Bekijk de eisen en regels…