In Excel wordt de functie AANTAL.ALS gebruikt om te tellen hoe vaak een bepaalde waarde voorkomt in een lijst. In deze functie geeft u op waar moet worden gezocht en naar welke waarde.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Excel-formule AANTAL.ALS
De functiewizard van Excel zegt het volgende over deze formule:
AANTAL.ALS(bereik;criterium): Telt het aantal niet-lege cellen in een bereik die voldoen aan het opgegeven criterium.

Beschrijving van deze formul

De beschrijving in de functiewizard van Excel is niet erg duidelijk. We proberen het uit te leggen. Deze formule telt het aantal keer dat een bepaalde waarde(criterium) voorkomt in een opgegeven gebied (bereik). Het gedeelte “telt het aantal niet-lege cellen” kun je gewoon lezen als “cellen met een inhoud”.

Voorbeeld bestand

Van dit onderwerp is een voorbeeld bestand aanwezig.

In dit voorbeeld willen we weten hoe vaak de waarde “Amsterdam” in de lijst voorkomt en hoeveel keer “Rotterdam”.

De formule uitgesplitst

Formule in cel D15: AANTAL.ALS(D7:D11;”Amsterdam”)

•    =            ->voor het begin van een formule
•    AANTAL.ALS        -> om aan te geven welke functie wordt gebruikt
•    (            -> om aan te geven dat de instellingen beginnen
•    D7:D11        -> in welk gebied moet worden gezocht
•    ;            -> onderscheid tussen de argumenten
•    “Amsterdam”    -> zoekt naar de waarde Amsterdam
•    )            -> om de formule te sluiten

TIP 1

“Amsterdam”: dit is de waarde waarna gezocht moet worden. Dit kan een tekst zijn, zoals in dit voorbeeld, maar kan ook een verwijzing naar een cel zijn.

TIP 2

De gegevens staan in D7 t/m D10. Omdat deze formule toch alleen de niet-lege (gevulde) cellen bekijkt, hebben we de formule t/m D11 laten lopen. Mocht er later nog een regel worden toegevoegd aan het lijstje dan rekt de formule automatisch op. Zou u dit op D10 laten staan en er wordt een nieuwe rij op rij 11 toegevoegd, dan wordt de formule niet aangepast.

Wanneer is deze Excel formule handig

Deze formule wordt vaak gebruikt voor het tonen van een totaaloverzicht. Zo kunt u bij een actielijst van 300 regels in één keer zien hoeveel acties zijn afgehandeld als u een kolom met de status hebt opgenomen.

Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Template

Op de website van Easy Template is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken.

Deze tip is van toepassing op:

•    Microsoft Excel 2007
•    Microsoft Excel 2010

Over de auteur
Deze download wordt u aangeboden door Easy Template, leverancier van Verlofregistratie software en Online Microsoft trainingen.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
i.s.m.
De boekhouding wordt vaak ten onrechte gezien als een noodzakelijk kwaad. Tijdrovend en ingewikkeld en alleen bedoeld voor de Belastingdienst. Ten…
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…