Inhoudsopgave
1. Segmenteer
Deel de gegevens in de database op in verschillende relevante doelgroepen. Door te segmenteren is het een stuk makkelijker om gerichter en relevanter communiceren.
Twee simpele voorbeelden om onder de aandacht van uw doelgroep te blijven:
– U verzamelt al geruime tijd de geboortedata van uw relaties maar heeft daar nooit iets mee gedaan. Stuur een felicitatie als iemand jarig is.
– Verstuur enkele weken van tevoren een e-mail voor het maken van een onderhoudsafspraak of verwijs naar het moment waarop een nieuw product verkrijgbaar is.
2. Schoon de database op na elke mailing
Verwerk afmeldingen, foutmeldingen en mutaties nauwkeurig. Goede marketingsoftware doet dat automatisch, evenals het verrijken van relatiegegevens op basis van campagneresultaten; dat kan u dus een hoop werk besparen. Bovendien blijft uw database up-to-date en voorkomt u onder meer dat foutmeldingen elke keer terugkomen en uw e-mailings als spam worden gezien!
3. Geef relaties toegang tot hun gegevens
Een goede manier om ervoor te zorgen dat gegevens in de database worden bijgehouden: geef uw relaties toegang tot hun gegevens. Dit kan met een wijzigingsformulier of een url die u aan campagnes koppelt.
4. Hou de database compleet
Spreek met uw medewerkers af dat zij nieuwe informatie over hun contacten direct in de database verwerken, en niet ergens anders apart opslaan.
5. Gebruik een centrale database
Bewaar de gegevens van uw relaties standaard op een centrale plek. Zo houdt u overzicht over alle gegevens. Werkt u met meerdere softwaresystemen, zoals CRM en marketingsoftware? Koppel deze dan aan elkaar om gegevensuitwisseling mogelijk te maken.
Met dank aan Michael Linthorst van Copernica Marketing Software
Lees ook:
– Bouw zelf een goede database met e-mailadressen op »
– Voorkom dat uw e-mail als spam wordt gezien »
Haal meer uit e-mailmarketing met deze themapocket van De Zaak Wat er allemaal bij komt kijken om e-mail goed in te zetten om uw bedrijfsresultaat te verbeteren, leest u in dit handige boekje. Hoe maakt u goede teksten voor een e-mailing? Met welke regels moet u rekening houden? Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap aankomt bij de ontvanger? Hoe bereidt u een e-mailing goed voor, wat is het belang van testen en hoe meet u de resultaten? |