Categorieën

Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om 'gewoon' in de inbox terecht te komen. Hoe zorg je ervoor dat je berichten niet in de ongewenste mail belanden? Acht tips.

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

Inhoudsopgave

1. Gebruik opt-in adressen

Verzamel e-mailadressen van (potentiële) klanten én verzamel toestemming om daar iets mee te doen. Volgens de Telecomwet moet je voldoen aan de opt-in regel, wat inhoudt dat je van tevoren toestemming hebt gekregen om consumenten en zakelijke klanten met e-mail te benaderen.

2. Je verzendadres in het adresboek

Vraag de ontvanger van je e-mail om je verzendadres op te nemen in zijn of haar adresboek. Dan wordt je e-mail bijna zeker doorgelaten door een spamfilter.

3. Maak afmelden makkelijk

Maak de (verplichte) afmeldmogelijkheid in een e-mail of nieuwsbrief goed zichtbaar. Deze moet makkelijker vindbaar zijn dan de spamknop van de mailserver. Als iemand je mail als spam bestempelt om er vanaf te zijn, werkt dit door op de gehele mailserver, dus ook op de aflevering bij andere ontvangers.

4. Vermijd risicovol taalgebruik in de onderwerpregel

De manier waarop je de onderwerpregel formuleert, weegt zwaar bij de bepaling of je e-mail bezorgd kan worden. Vermijd Engelse termen zoals free, download, money en natuurlijk ook viagra.

5. Zorgvuldig met opmaak en inhoud

De meeste spamfilters controleren de opmaak en content van mailings voordat deze worden afgeleverd. Zorg ervoor dat meegestuurde bijlagen niet te zwaar zijn, schrijf geen woorden en zinnen in hoofdletters en voeg geen invulformulieren aan de mail zelf toe. Test van tevoren hoe de mail aankomt en eruit ziet: verstuur hem eerst naar Outlook, Hotmail en Gmail.

6. Gebruik een eigen IP-adres

Wanneer je een softwarepakket voor e-mailings hebt gekocht of gehuurd, deel je waarschijnlijk het IP-adres met andere partijen die e-mail versturen. Dit brengt risico’s met zich mee. Als een bedrijf spam verstuurt, bestaat de kans dat ook jouw mailings worden geblokkeerd. Controleer dit op www.spamcop.net of www.spamhaus.org.

7. Spreid grote verzendingen over een langere periode

Mailservers vinden het niet prettig als er veel e-mails van één afzender tegelijk binnenkomen. Het gaat dan om een bulkmailing en spam wordt ook altijd op deze manier verstuurd. Daarnaast kan een server die veel e-mail tegelijk ontvangt, overbelast raken. Hierdoor gaat de volledige mailing verloren of hij wordt verworpen. Overweeg je doelgroep op te splitsen in selecties en mail deze op verschillende tijdstippen.

8. Houd je adressenbestand up-to-date

Tussen twee mailings in kan het adres van je relatie veranderen. Als een e-mailadres niet meer werkt, krijgt je een foutmelding. Een spamfilter controleert voor aflevering van je e-mail of je mailserver veel foutmeldingen in de vorm van foutieve e-mailadressen (bouncers) genereert. Als dit het geval is, dan weet de e-mailservice dat je met een ‘vervuild’ bestand werkt. Houd goed in de gaten of, en hoeveel foutmeldingen je ontvangt. Een goede vuistregel: verwijderd het adres uit uw bestand als je drie keer een foutmelding krijgt.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…