Steeds meer bedrijven delen kennis via internet en profiteren daarvan. 'Wikinomics" is de officiële benaming voor deze samenwerking. 7 tips om er ook mee te beginnen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Onderzoek de mogelijkheden

Bouw ervaring op met het gebruiken van gratis online-kennis en tools. ‘Cloud computing’ is in opkomst: steeds meer bedrijven en particulieren halen software en services gratis van internet. Google komt almaar met nieuwe gratis producten. Waarom doen ze dat? Zijn die producten een optie voor uw bedrijf, in plaats van het telkens moeten vernieuwen van dure licenties?

2. Begin een weblog

Begin een weblog over uw bedrijf en moedig uw personeel aan daar bijdragen aan te leveren. Zeg dat ze vrijelijk over het werk en uw bedrijf mogen schrijven. Uit de praktijkgevallen die op dit gebied bekend zijn, blijkt dat dit de betrokkenheid en motivatie verhoogt en bovendien vaker wel dan niet positief bijdraagt aan het bedrijfsimago.

3. Laat klanten meedenken

Bied klanten op uw site actiever de mogelijkheid om vragen aan uw bedrijf te stellen, maak duidelijk dat u graag wilt dat er wordt meegedacht.

4. Praat mee op andere blogs 

Zoek naar (goedlopende) weblogs die dicht tegen uw eigen vakgebied aanliggen, en praat mee op basis van uw eigen deskundigheid en ervaring. Dat levert u waarschijnlijk een schat aan nieuwe kennis op.

5. Gebruik kennis van anderen

Internet barst van de kennis waar uw bedrijf zijn voordeel mee kan doen. Ted.com bijvoorbeeld, of iTunes. Daar staan tal van zakelijke podcasts waarmee u uw eigen vakkennis of die van uw medewerkers kunt bijspijkeren. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer sites.

6. Evalueer weggeefacties

Geef eens wat weg, puur om klantreacties op uw website uit te lokken. Evalueer die reacties. Kopen klanten bijvoorbeeld sneller en vaker product ‘B’ als u eerst product ‘A’ weggeeft. Is zo’n aanpak rendabel te maken?

7.  Lees het boek Wikinomics

In hun wereldwijde bestseller ‘Wikinomics’ schrijven cybergoeroe Don Tapscott en econoom Anthony Williams over deze moderne vorm van samenwerking. Deel het boek van Tapscott en Williams uit onder uw personeel en organiseer er een discussiemiddag over. Biedt deze materie kansen? Online-onderneming Independer is momenteel bezig met deze exercitie.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…