Ondernemer Kees Schafrat, eigenaar van de boekhandel, legt uit hoe zijn winkel dé lokale held van 2014 is geworden.
“Sinds een jaar voer ik een bewustwordingscampagne: weet waar je koopt. Veel mensen beseffen niet dat als zij een gezellige binnenstad willen met onderscheidende winkels, zij hier ook hun boodschappen moeten doen, en niet alleen online of bij grote ketens. Met deze campagne zet ik mij in voor alle ondernemers in Enschede. De stad heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad, de werkloosheid is hier hoog. We konden wel wat extra steun gebruiken. Dat die campagne aanslaat, blijkt nu onder meer uit de verkiezing tot Lokale Held.”
Overname
Daarnaast maakte de boekhandel vorig jaar een grote stap door de failliete boekenzaak Polare over te nemen. Daarmee kreeg Broekhuis er ook een webshop en tweedehandsboekenwinkel De Slegte bij. “We hebben hiermee een bekende winkel voor Enschedeërs behouden en ook de mensen die bij de boekenwinkels werkten kunnen overnemen. Dat was een hele grote stap. Voor Enschede is het belangrijk dat die winkels er nog zijn. Het maakt ze extra trots op hun stad.”
Bovendien blijft boekhandel Broekhuis vooroplopen, vertelt Schafrat. De tweedehands boeken worden in de winkel, maar ook bij klanten op locatie ingekocht. Prettig voor klanten, die zo hun oude boeken een tweede leven kunnen geven. De tweedehands collectie is op de website zichtbaar en bestelbaar. Het persoonlijke karakter van de boekenwinkel helpt ook mee. Medewerkers onthouden wat klanten graag lezen en geven advies. Ook zijn er in de boekenwinkel vaak bijzondere activiteiten, zoals muzieksessies, debatten of voorleesavonden met auteurs.
Beleving steeds belangrijker, zegt ook Cor Molenaar, hoogleraar marketing en auteur van Red de winkel. Als winkeleigenaar moet je een goede sfeer neerzetten en echt iets extra’s te bieden hebben. Klanten moeten immers de moeite nemen om naar je toe te komen. Ze kunnen de producten immers vaak ook online bestellen.
Gunfactor
“Service, persoonlijke aandacht en activiteiten helpen mee voor de gunfactor”, vertelt Schafrat. “Zeker in de boekebranche is dat belangrijk, omdat de prijs wettelijk wordt vastgesteld. Of iemand nu een boek online, op het station of bij ons koopt: het kost hetzelfde. We moeten ons op een andere manier onderscheiden om klanten te trekken. Dat doen we met service en een goed advies, maar ook door online erg aanwezig te zijn. We zijn actief op Twitter en Facebook en versturen wekelijks een nieuwsbrief naar 24.000 mensen. Je moet meegaan in die ontwikkelingen om het als ondernemer te blijven redden.”
Om als lokale ondernemer succesvol te zijn, moet je volgens Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING aan verschillende dingen denken. “De kern is de keuze van de doelgroep: wie bedien ik? Daarbij komt de juiste afstemming van ambiance, waarde, service, assortiment en gemak op deze doelgroep. Verder zijn van belang focus, sturen op cijfers en samenwerking, zowel met leveranciers als met andere retailers.”
Beloning
De Lokale Helden verkiezing is een initiatief van ING en is bedoeld om die leuke, karakteristieke zaakjes die een stad of dorp sfeer geven te belonen. Eigen, unieke winkels en horeca zijn belangrijk. Ze geven een stad of dorp sfeer en karakter. Daar is de gezelligheid en komen bewoners bij elkaar.
In 78 Nederlandse regio’s hebben klanten van dit soort zaken op hun favoriet gestemd. Daar zijn 78 winnaars uitgekozen. In elke provincie kwam een Lokale Held naar voren. Op Facebook konden mensen vervolgens stemmen op dé Lokale Held van Nederland.
De inhoud van dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze kennispartner ING