Als ondernemer kun je heerlijk doorgroeien in je eigen bedrijf, maar zal je helaas ook kosten kunnen maken. Als jij producten inkoopt om door te verkopen zit je natuurlijk vast aan inkoop, maar ook als je diensten levert zul je regelmatig spullen moeten aanschaffen voor jouw bedrijf. Zo koop je zo slim mogelijk in, houdt je de kosten laag en de winsten hoog!

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Haal je praktische dingen bij een groothandel

Koop niet de hele Hema of supermarkt leeg voor praktische dingen als rolletjes plakband of pennen. Haal dit soort dingen allemaal voor een lagere prijs bij een groothandel voor ondernemers. Wanneer je in de bouw of reparatie zit of een werkplaats of magazijn bij je bedrijf hebt zitten kun je je hart ophalen bij een technische groothandel. Bij groothandels koop je dingen in bulk, waardoor je voor lagere prijzen kunt inkopen.

Beperk het aantal leveranciers

Het is heel verleidelijk om al je spulletjes bij een andere leverancier te bestellen. Bij de één kun je dit goedkoper bestellen, bij de ander is dat weer goedkoper. Probeer het aantal verschillende leveranciers echter zo veel mogelijk te beperken. Met hoe meer leveranciers jij in contact moet blijven, hoe meer tijd je kwijt bent aan administratie en het regelen van afzonderlijke bestellingen. Uiteindelijk kost het zogenaamd goedkoop aanpakken van je inkopen je uiteindelijk meer. Kies een paar leveranciers die producten bieden met een goede prijs-kwaliteitverhouding en die jou bij elkaar kunnen bieden wat je nodig hebt.

Houdt inkoopfacturen zorgvuldig bij

Het is misschien een open deur, maar bij veel ondernemers gaat het helaas mis: houd je inkoopfacturen zorgvuldig bij! Niet alleen voor het terugvragen van de BTW, maar ook voor voorraadbeheer, boekhouding en toekomstige inkoop. Maak een Excel-bestand waar iedereen in het bedrijf die te maken heeft met de inkoop bij kan, zodat jullie allemaal met hetzelfde bestand werken en altijd allemaal up to date zijn van de inkopen.

Voorraadoptimalisatie

Met voorraadoptimalisatie zorg je dat je altijd precies de goede voorraad hebt liggen van het één of ander. Dit is alleen nodig wanneer je in je bedrijf spullen inkoopt om door te verkopen. Er zijn economische formules voor voorraadoptimalisatie zoals de Economic Order Quantity formule. Je kunt de voorraad ook optimaliseren door per product te kijken naar de frequentie van de verkoop. Met voorraadoptimalisatie heb je niet langer last van overvolle magazijnen en een lege portemonnee. Inkoop is en blijft voor alle bedrijven een gevalletje wikken en wegen en hoewel we hopen je geholpen te hebben met deze tips blijft het ook echt een kwestie van trial and error. Durf er op te vertrouwen dat hoe langer jij je bedrijf runt, hoe meer voeling je krijgt met efficiënt inkopen!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Wanneer je in deze tijd een bedrijf met medewerkers hebt zul je goed voor ze moeten zorgen. Je moet duidelijkheid geven en je personeelsadministratie…
Als ondernemer heb je de keuze uit tal van verschillende vormen van marketing om je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Populair…
Een goed georganiseerde en goed beheerde werkplek is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Werkplekbeheer omvat alle aspecten van het creëren,…
Welkom in de wereld van online shoppen, waar elke klik je dichter bij een aankoop brengt. Een wereld waarin bedrijven tactieken bedenken om jouw…
Kenmerkend aan het runnen van een succesvolle zaak is dat elke cent telt. En dat financiële flexibiliteit geen luxe is, maar een noodzaak. Hierdoor is…
Als je wilt dat je onderneming succesvol wordt, is het natuurlijk belangrijk om een goed team samen te stellen. Dit doe je natuurlijk door talent naar…