WagenPlan: duurzaam van A naar B
Duurzaamheid wordt voor ondernemers steeds belangrijker. Klanten willen graag milieuvriendelijke oplossingen, blijkt uit onderzoek. Ook leasemaatschappij WagenPlan heeft het milieu hoog in het vaandel, maar dat heeft niets met trends te maken, zegt directeur Wijnand Akkerman.

“We zijn in 2008 gestart als leasemaatschappij met twee kernwaarden: klantgerichtheid en duurzaamheid,” zegt Wijnand Akkerman. “We gaan met ondernemers op zoek naar duurzame vervoersoplossingen met zo min mogelijk belasting voor de natuur, de omgeving en natuurlijke hulpbronnen. Zonder die onnodige belasting en met een goed gevoel van A naar B reizen, zonder in te boeten op prijs, service en comfort. ‘Idea-leaseme’ noemen wij dat.”

Het betekent dat de leasemaatschappij de ondernemer lang niet altijd een auto adviseert. “We streven naar zo min mogelijk uitstoot. Daarom kijken we eerst of de ondernemer ook vooruit kan met bijvoorbeeld openbaar vervoer. Afhankelijk van zijn mobiliteitsbehoefte kan in het drukke verkeer ook een elektrische scooter de oplossing zijn. Heeft hij een of meerdere lease-auto’s nodig, dan hebben elektrische aandrijving of groen gas de voorkeur.”

Compensatie van uitstoot

WagenPlan is een klein bedrijf in Almere met elf medewerkers, binnen de grote onderneming van Centraal Beheer Achmea. De backoffice, het ondersteunend personeel, besteedt Akkerman uit. “Zo ben ik flexibeler,” legt hij uit. “Ik vind dienstverlening enorm belangrijk. Daarom krijgt iedere klant ook een vaste accountmanager en een direct telefoonnummer.”

De klantenkring is divers, maar het zijn allemaal ondernemers die bij de duurzame visie van WagenPlan passen. Akkerman: “Al vanaf dag één doen wij bijvoorbeeld aan compensatie van CO2-uitstoot. Dat is geen optie, dat doen we gewoon. Ik merkte in het begin dat ondernemers het leuk vonden dat we dat deden, zolang het hun maar niks extra kostte. Nu is dat omgeslagen: klanten vragen soms al maanden van tevoren om het CO2-neutraal-certificaat.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze kennispartner Wagenplan.

Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Lees ook…
Ook voor horecaondernemers is marketing een must. Binnen de marketingmix van restaurants, cafés, hotels en andere horecagelegenheden passen…
De gasprijzen zijn hoger dan ooit en verschillende regeringsleiders en CEO’s spreken zelfs van een Europese gascrisis. Niet alleen consumenten merken…
De economie draait 24 uur per dag en 7 dagen per week door. Het is dus van groot belang om altijd goed bereikbaar te zijn. Dat gaat gelukkig prima met…