“Elke dag plus 1. Plus 1% werkgeluk, plus 1 klant die je helpt groeien, plus 1 stap in de goede richting. Als we dat vasthouden, blijven we vooruitgaan.
– Jad Berad
Van specialist naar strategisch partner
In 25 jaar tijd transformeerde Please van een specialist in payroll naar een volwaardige werkgeverspartner. Met scherp oog voor ontwikkelingen op de arbeidsmarkt én voor de ondernemers zelf. “Onze rol is echt veranderd,” vertelt Berad. “We zijn van uitvoerend administrateur veranderd in proactief adviseur. Van ‘u vraagt, wij draaien’ naar sparringpartner op niveau. We vragen ons altijd af: wat is de behoefte, waar zitten de knelpunten? En dan bieden we een passende dienstverlening.
Vroeger was het simpel: wil je payroll, ja of nee? Nu kunnen we eindeloos met klanten meegroeien. Of je nu één of duizend medewerkers hebt, Please blijft van toegevoegde waarde. Ondernemers van nu willen geen losse diensten meer, maar één partner die meedenkt, uitvoert én anticipeert. En dat zijn we geworden. We kijken verder dan alleen het arbeidsrechtelijke deel, zijn kritisch en denken mee als ondernemer.”
Mollen vult aan: “En wat ons bijzonder maakt, is dat we die persoonlijke benadering koppelen aan technologische slagkracht. De combinatie tussen offline en online. We hebben onze eigen software – Aybler – en zijn dus niet afhankelijk van externe partijen. Daardoor kunnen we snel inspelen op klantwensen. Tel daar onze inhoudelijke experts bij op die het mkb écht snappen, en je hebt iets unieks.”
“Ik had een 100-dagenplan. Die eerste periode wilde ik vooral leren, luisteren, mensen spreken. Nog geen grote koerswijzigingen. Maar na zestig dagen brak corona uit en moesten we meteen vol aan de bak.
– Mark Mollen
Stabiliteit in tijden van crisis
Een bepalend moment voor de huidige directie was de coronaperiode. Mark Mollen was net gestart, Jad Berad werkte er een half jaar. En ineens ging het land op slot – met Please verantwoordelijk voor ruim 10.000 mensen op de loonlijst.
“Ik had een 100-dagenplan,” vertelt Mollen. “Die eerste periode wilde ik vooral leren, luisteren, mensen spreken. Nog geen grote koerswijzigingen. Maar na zestig dagen brak corona uit en moesten we meteen vol aan de bak. Leiderschap tonen. Samen met Jad en de andere aandeelhouders heb ik de steunmaatregelen van de Overheid eindeloos doorgespit en vertaald naar een transparant en eerlijk plan voor onze klanten dat heel goed werd ontvangen.”
Berad: “Sterker nog, onze aanpak werd overgenomen door concullega’s. Dat zegt genoeg. Corona was zwaar, maar het gaf ons ook versneld de tijd en ruimte om te werken aan onze nieuwe propositie, die we een jaar later – in 2021 – hebben gelanceerd.”
Mollen: “Paniek hebben we nooit ervaren. Ondernemen betekent hobbels en tegenslagen tegenkomen – het gaat erom hoe je ermee omgaat. Please was en is een gezond bedrijf met een stabiele onderstroom. En er is ongekend vertrouwen tussen ons en de andere aandeelhouders. We hebben gezonde discussies, maar altijd respectvol. We werken als één team. Alle meningen doen ertoe. Dat is voor mij de basis.”
“De infrastructuur staat. Het platform is er. We zijn klaar om op te schalen. – Mark Mollen
Groeien met ambitie
De komende jaren blijft Please investeren in ontwikkeling. Niet alleen door bestaande dienstverlening te verdiepen, maar ook door actief te zoeken naar groeimogelijkheden.
“We willen autonoom groeien,” zegt Mollen, “maar we kijken ook nadrukkelijk naar overnames. We hebben al kleinere acquisities gedaan om ons dienstenaanbod te verbreden. Nu richten we ons met name op volumeovernames. De infrastructuur staat. Het platform is er. We zijn klaar om op te schalen.”
Een mijlpaal om trots op te zijn
Voor Berad voelt het jubileum als meer dan een symbolisch moment. “Het is uniek dat een bedrijf in deze tijd 25 jaar bestaat én nog steeds groeit. Dat hebben we niet alleen te danken aan visie, maar vooral aan mensen. Klanten, collega’s, partners – zij maken dit mogelijk. En dat vieren we samen.” Ook Mollen noemt het bijzonder. “Ik voel vooral trots. Dat ik leiding mag geven aan een bedrijf met zo’n rijke historie, mooie klanten, fijne collega’s en een cultuur waarin aandacht voor mensen nog heel normaal is. We hebben veel bereikt – maar tegelijkertijd voelt het alsof we pas net begonnen zijn.”
Werkgeverschap = Please
Wat hopen ze over 25 jaar te hebben achtergelaten? Mollen: “Ik zou het geweldig vinden als Please dan dé autoriteit is op het gebied van werkgeverschap. Een begrip. Dat mensen zeggen: denk je aan goed werkgeverschap, dan denk je aan Please. Zoals je bij een hotel boeken denkt aan Booking.com, of bij frisdrank aan Coca-Cola.”
Berad: “En dat er over 25 jaar een organisatie staat waar mensen nog steeds elke dag met plezier naartoe gaan. Waar werkgeluk, klantgeluk en persoonlijke groei centraal staan. Mijn motto is: ‘Elke dag plus 1’. Plus 1% werkgeluk, plus 1 klant die je helpt groeien, plus 1 stap in de goede richting. Als we dat vasthouden, blijven we vooruitgaan en hebben we over 25 jaar écht impact gemaakt.”