Eerst even over die wet. Als werkgever ben je volgens die wet verplicht om passende zorg aan medewerkers aan te bieden, zieke medewerkers te begeleiden en goede voorlichting te geven over arbeidsrisico’s. Die wet schrijft voor dat een contract met een arbodienst verplicht is. Ook al heb je maar 1 werknemer in loondienst, zelfs als dat alleen maar je schoonmoeder is met een 0-urencontract, dan nog is een arbodienst verplicht. Sinds 2017 is de wet verder aangescherpt en dien je minimaal een zogenaamd basiscontract met een arbodienst af te sluiten. Voor een mkb’er dient dit bijna altijd ook een contract met een gecertificeerde arbodienst te zijn.
Geen contract? Forse boete
Heb je nog geen contract met een arbodienst, sluit deze dan zo snel mogelijk af, want je krijgt een forse boete van € 1.500 als je dit niet op orde hebt. Heb je al wel een contract, controleer dan wel of jouw arbodienst ook echt gecertificeerd is en controleer ook of dit contract wel een basiscontract is, zeker als dit al wat langer geleden is afgesloten.
Arbodienst kost alleen maar geld
Veel ondernemers klagen dat zo’n contract met een arbodienst de zoveelste truc van de overheid is om ze geld uit de zak te kloppen. En ja, natuurlijk kost een contract met een arbodienst geld, net zoals jouw diensten of producten waarschijnlijk niet gratis zijn toch? Maar een contract met een arbodienst die je ondersteunt als het mis gaat, levert je heel veel op. Want een medewerker die ziek is kost je veel geld. Niet alleen dien je twee jaar lang het loon door te betalen, maar je hebt ook te maken met omzetderving, lagere bezetting, verminderde productie en extra werkdruk bij de collega’s die wel aan het werk zijn.
Dat kan aardig in de papieren lopen. Een automonteur die een dag ziek is en normaal 90 euro per uur oplevert, kost je dan alleen al aan gederfde omzet € 720. Samen met de loondoorbetaling heb je het dus al snel over € 1.000 per dag, ofwel € 5.000 per week en ruim € 20.000 per maand. Een arbodienst helpt je om snel te achterhalen wat er speelt bij de medewerker, onderhoudt het contact voor jou en zet een bedrijfsarts of andere specialist in om zo de verzuimduur binnen de perken te houden en je dus veel geld te besparen.
Een full-service contract, waar alle inzet van een casemanager en bedrijfsarts van de arbodienst is inbegrepen, kost gemiddeld tussen de € 150 en € 180. Daarvoor neemt de arbodienst je alle zorg uit handen en zorgt dat je op tijd de juiste dingen doet. Een fractie van de kosten die je maakt als iemand langdurig ziek wordt.
Mijn medewerkers zijn nooit ziek!
Nu zeg je misschien: ”Mijn medewerkers zijn nooit ziek of ze hebben alleen maar een griepje op zijn tijd”. Voor een griepje heb je normaal gesproken inderdaad geen arbodienst nodig. Tenzij een medewerker drie keer per jaar een griepje heeft natuurlijk, want dan is er waarschijnlijk iets heel anders aan de hand. Maar uit onderzoek onder onze database met meer dan 19.000 organisaties blijkt dat elke ondernemer gemiddeld een keer in de vijf jaar een langlopend verzuimdossier heeft. Een dossier waarbij de hulp van een arbodienst echt noodzakelijk is. Als ondernemer heb je gewoon te weinig kaas gegeten van de complexe materie en ben je te laat of doe je niet de juiste dingen. Bovendien mag je in het kader van privacyregels ook niet oordelen over een zieke medewerker. Als je geen arbodienst inzet, te laat bent, of je niet houdt aan de verplichtingen, kun je behalve de loondoorbetaling van twee jaar, ook nog een boete of zelfs een claim krijgen. Soms moet je zelfs drie jaar lang het loon doorbetalen. Een langlopend verzuimdossier kost je dan zomaar € 100.000.
En voorkomen dan?
Een goede arbodienst helpt je niet alleen als je medewerkers ziek zijn, maar adviseert en begeleidt je ook gevraagd en ongevraagd bij preventie, ofwel het voorkomen van verzuim. In de Arbowet staat dat een arbodienst je ondersteunt bij vier kerntaken:
- Ziekteverzuimbegeleiding en het voorkomen van ziekteverzuim
- Periodiek arbeidsgezondheidskundige onderzoeken (PMO of PAGO)
- Aanstellingskeuringen
- Uitvoeren en opstellen van de Risico inventarisatie & -evaluatie (RI&E)
De PMO en de RI&E zijn twee andere verplichtingen die je in eerste instantie geld kosten, maar waar je als ondernemer echt kunt besparen.
Geld besparen met preventie
Een RI&E onderzoekt de risico’s op de werkvloer. Dan gaat het niet alleen om werken met machines of gevaarlijke stoffen, maar ook risico’s die horen bij een kantooromgeving. Denk aan werkstress of ongewenst gedrag. Wist je bijvoorbeeld dat werkstress de nummer 1 reden is van verzuim en dat de schade daarvan voor de BV Nederland meer dan 3 miljard is? Dankzij een RI&E heb je deze risico’s in kaart en kun je actie ondernemen voordat het te laat is.
Gezonde medewerkers presteren beter
Hetzelfde geldt voor een PMO. Dit is een preventief medisch onderzoek dat je aan je medewerkers aanbiedt. Met dit onderzoek weten ze hoe het ervoor staat met hun gezondheid. Vaak gaat zo’n onderzoek over de lifestyle, zoals beweging, voeding, stress en dergelijke, maar je kunt het ook breder maken en onderzoeken hoe medewerkers denken over zaken als leiderschap, cultuur of hun eigen toekomst. Een medewerker krijgt meestal ook een rapport waarin adviezen staan hoe ze hun lifestyle kunnen verbeteren. Gezonde medewerkers zijn niet alleen minder vaak ziek, maar presteren ook beter. En dat is niet alleen goed voor de medewerker, maar ook voor jou als ondernemer.
Hoe kan ik arbodiensten vergelijken?
Heb je nog geen contract bij een arbodienst? Dan is het verstandig om dit zo snel mogelijk te regelen. Je hebt in ieder geval een basiscontract nodig dat voldoet aan de wettelijke eisen. Ook een RI&E en een PMO zijn verplicht. Als werkgever ben jij verantwoordelijk gesteld voor het juiste contract, laat je hier daarom goed over adviseren om onnodige boetes te voorkomen.