Waarom goede planningsgesprekken belangrijk zijn voor je bedrijf
Voor veel bedrijven markeren de jaarlijkse planningsgesprekken het begin van de beoordelingscyclus. In deze gesprekken worden individuele doelstellingen en resultaatafspraken gemaakt. Toch zien medewerkers vaak niet in waarom dit belangrijk is, terwijl ondernemers en managers de gesprekken als tijdrovend ervaren. Bovendien is het effect van deze gesprekken vaak beperkt.
Koppel individuele doelen aan bedrijfsdoelstellingen
Een veelvoorkomende fout is dat de individuele resultaten van medewerkers niet goed aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. Onderzoek van laat zien dat dit probleem veel voorkomt. Het gevolg? Onduidelijkheid over hoe medewerkers bijdragen aan de groei en het succes van het bedrijf.
Zet talenten van medewerkers centraal
In veel bedrijven wordt vooral gekeken naar de competenties die een medewerker moet ontwikkelen om bepaalde resultaten te behalen. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is welke resultaten medewerkers kunnen bereiken als ze hun talenten optimaal kunnen inzetten.
Creëer ruimte voor eigen kracht
Medewerkers die gedwongen worden om zich aan te passen aan een strak competentieprofiel, voelen zich vaak beperkt en minder betrokken. Dit maakt de planningsgesprekken tot een papieren exercitie zonder waarde. Documenten verdwijnen in een lade en de dagelijkse gang van zaken gaat weer verder.
Maak beoordelingsgesprekken waardevol
Als je als ondernemer de unieke talenten van je medewerkers niet koppelt aan de te behalen resultaten, verliezen de plannings- en beoordelingsgesprekken hun betekenis. Medewerkers die zich niet uitgedaagd of geïnspireerd voelen, presteren minder en dat heeft direct invloed op het succes van je onderneming.
Creëer betrokken en gemotiveerde medewerkers
Als ondernemer heb je meer invloed op het motiveren en optimaal inzetten van je medewerkers dan je misschien denkt. Of je nu een klein team of een hele afdeling aanstuurt, je kunt het werk zo inrichten dat iedereen het beste uit zichzelf haalt en de bedrijfsdoelen dichterbij brengt.
Betrek medewerkers bij het maken van plannen
Medewerkers vragen zich altijd af: ‘Wat levert dit mij op?’ Als je ze kunt helpen om op een aantrekkelijke manier bij te dragen aan de bedrijfsdoelen, zullen ze met meer enthousiasme en energie resultaten behalen.
Samen werken aan optimale resultaten
Het is daarbij belangrijk om niet alleen werk te verdelen, maar samen met je team na te denken over de beste aanpak. Jij bewaakt de kaders en strategische doelen, maar geef je medewerkers de ruimte om een groot deel van de invulling zelf te verzorgen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Vier stappen voor effectieve planningsgesprekken
Hier zijn vier stappen om planningsgesprekken en individuele resultaatafspraken te maken waar jij én je medewerkers blij van worden:
Stap 1: breng de talenten en kwaliteiten van je medewerkers in kaart
Vraag je medewerkers om helder te maken wat hun talenten en kwaliteiten zijn, los van hun huidige functie. Dit helpt hen om beter in te schatten waar hun grootste toegevoegde waarde ligt voor het bedrijf.
Stap 2: kijk samen hoe talenten het beste kunnen worden ingezet
Ga met je medewerkers in gesprek over hoe hun talenten en kwaliteiten optimaal kunnen worden ingezet om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Zoek naar een oplossing die voor jullie allemaal werkt. Er zullen altijd taken overblijven die minder aantrekkelijk zijn.
Stap 3: verdeel minder aantrekkelijke taken eerlijk over het team
Verdeel de overgebleven taken die minder leuk zijn eerlijk over je team. Dit is het moment waar jij als ondernemer de regie houdt om ervoor te zorgen dat al het werk goed wordt verdeeld en niemand overbelast raakt.
Stap 4: maak duidelijke en concrete afspraken
Leg de afspraken vast in heldere, concrete doelstellingen voor elke medewerker. Zo weet iedereen precies wat er van hem of haar wordt verwacht en hoe dat bijdraagt aan de bedrijfsdoelen.
Gebruik planningsgesprekken om je bedrijf te versterken
Effectieve planningsgesprekken zorgen ervoor dat medewerkers zich betrokken en gemotiveerd voelen. Door hun talenten centraal te stellen en samen te werken aan de beste invulling van hun rollen, bouw je aan een sterker en succesvoller bedrijf.