Elke dag ontspannen aan de slag! Dat wilt u toch ook? Maar helaas, u hebt zoveel te doen, uw actielijst staat vol, alles heeft prioriteit! U weet niet waar u moet beginnen en de moed zakt u in de schoenen. Wat te doen? Deze tips van Callista Roelofs helpen.

BTW-regels veranderen voortdurend en een fout is snel gemaakt. Tijdens de verdiepingsdag BTW-actualiteiten word je volledig bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen.

Inhoudsopgave

Wat er gebeurt als kiezen lastig is

Als u begint met het voorbereiden van die meeting, moet u eerst alle stukken erbij zoeken en dat kost nu te veel tijd. Maar als u start met de offerte voor die klant, bent u gauw 2 uur bezig en komt u zeker niet toe aan het aanleveren van de cijfers voor dat belangrijke project…

Moeilijk hè, dat kiezen! En weet u wat er eigenlijk gebeurt als u het kiezen lastig vindt? Dan kiest u niet. Dan gaat u de hele actielijst uit de weg. Dan begint u aan iets anders. Iets wat gemakkelijker is.

Herkent u bijvoorbeeld de gedachte: ‘Ik weet het even niet, laat ik eerst mijn mail maar even checken’? Daarin staat een spoedje waarmee u aan de slag gaat. Van het een rolt u in het ander en voor u het weet is de dag voorbij. U hebt er niet meer aan gedacht om naar uw to-dolijst te kijken, waar toch echt belangrijke prioriteiten op stonden.

Aan het eind van de dag constateert u: weer vergeten die potentiële klant te bellen. Weer die vergadering onvoorbereid bijgewoond. En nu moet u toch echt even mailen dat u pas morgen de cijfers kunt opleveren.

Gewoon aan de slag?

Wat zou het fijn zijn… als u ‘s morgens uw werkkamer binnenkomt, uw to-dolijst ziet liggen en ontspannen met een kopje koffie bepaalt waar u mee start. En dan gewoon aan de slag!

Weg met het gedoe, het gedrentel, gewoon lekker aan het werk. De belangrijke dingen pakt u meteen op, u hebt gekozen waar u wel en geen tijd aan besteedt. Wat u doet, doet u met aandacht en concentratie.

Wat zou het fijn zijn… dat u dan aan het einde van de dag merkt dat u opgelucht en tevreden uw werkdag kunt afsluiten. Ik hoor u denken: ‘Ja, leuk gefilosofeerd, maar de praktijk is echt weerbarstiger hoor. Bij ons op het werk speelt zo veel. Alles is belangrijk, zeker in deze tijd. Want als ik die klant niet binnenhaal, missen we cruciale omzet, als we de cijfers niet op orde hebben krijgen we intern problemen en zo zijn er nog wel 5 topprioriteiten.’

Het kan gewoon ECHT niet anders…

HEUS WEL!

Het is nog altijd UW keuze of u loopt te tobben of dat u geconcentreerd uw werk doet. U bent degene die bepaalt of u de beschikbare tijd en energie besteedt aan de zaken die werkelijk belangrijk zijn!

Het vraagt alleen wel van u dat u begint met kiezen voordat u aan het werk gaat, in plaats van dat u uw werk laat bepalen door uw mail of degene die het hardste piept.

3 tips

Deze tips helpen u om ontspannen te werken, ook al heeft u het druk en is de lijst van prioriteiten lang.

1. Kies de belangrijkste prioriteiten

Bepaal wat op dit moment de 3 belangrijkste prioriteiten zijn. Het belangrijkste is wat vanuit uw oogpunt het meest bedrijfskritisch is, wat het meest oplevert als u hier resultaat in haalt. Het wil overigens niet zeggen dat u met de rest niets meer doet. Het zegt dat als u een keuze maakt, dat deze prioriteiten voor gaan. Vind u 3 te weinig? Nou vooruit, maximaal 5!

2. Kies wat morgen gedaan moet zijn

Kies 3 concrete dingen die u morgen ECHT gedaan wilt hebben. Niet meer, want dan weet u eigenlijk toch al dat het u niet lukt en begint u er niet serieus aan. U zult al snel merken dat als u dit dagelijks doet, dat u toch veel van die belangrijke zaken oppakt.

3. Kies wat u niet doet

Kies welke dingen u NIET doet. Als u zich niet kunt voorbereiden voor die meeting, vraag uzelf dan af hoe belangrijk die meeting is en of u er wel naar toe moet. U kunt kiezen om morgen niet de gevraagde cijfers op te leveren. Stuur een mail wanneer ze die gegevens wel mogen verwachten, zodat u omgeving hier ook van op de hoogte is. Dan kunt u het ook loslaten.

Kortom

Weet waar u ‘s morgens meteen mee aan de slag gaat en besteed geen tijd meer aan wikken en wegen. U zult zien dat uw effectiviteit omhoog schiet, dat u met meer concentratie en plezier aan het werk bent en dat u aan het einde van de dag tevreden bent over wat u hebt gedaan.

Van dezelfde auteur:

Win 3,5 uur per dag! 3 tips om ongestoord te werken »
3 tips om plannen weer op te pakken »
5 tips om perfectionisme de baas te blijven »

www.waanbrekers.nl

Over de auteur:
Callista Roelofs is eigenaar van WaanBrekers en trainer en coach. Ze begeleidt ondernemers en managers die worstelen met de Waan van de Dag om te doen wat er écht toe doet.

“Ik help hen een veel grotere toegevoegde waarde te leveren aan hun organisatie, door het inzetten van hun eigen kwaliteiten en authenticiteit. Dit levert meer rust, meer plezier, meer energie én meer resultaat op.”

Voor meer informatie kijk op www.waanbrekers.nl Daar kunt u zich ook registreren voor haar gratis eBook met vijf handige stappen om te bereiken wat u écht wilt.

Volg Callista via haar blog of via Twitter

Zoek je naar manieren om medewerkers te belonen die passen bij deze tijd? In de training Modern en flexibel belonen ontdek je hoe je aantrekkelijk én eerlijk beloont binnen jouw organisatie.

Lees ook…
Veel ondernemers en hun medewerkers zien op tegen de jaarlijkse planningsgesprekken. Dat is zonde, want deze gesprekken kunnen een krachtig instrument…
Interne communicatie is niet altijd eenvoudig, maar wel essentieel voor een goed functionerend bedrijf. Het goede nieuws? Er zijn manieren om het…
In een wereld die razendsnel verandert, is stilstaan geen optie. Voor ondernemers is constant investeren in ontwikkeling van jezelf en je medewerkers…
Een van de meest besproken trends in zakelijke opleidingen is e-learning en online training. Is dit de toekomst van leren en ontwikkelen of slechts een…
Wist je dat opleidingskosten voor ondernemers vaak fiscaal aftrekbaar zijn? Dit kan je flink wat geld besparen. In dit artikel ontdek je welke…
Een slechte sfeer op de werkvloer is rampzalig voor je bedrijf. Vaak leidt het tot stress, ontevreden medewerkers en het kan zelfs bijdragen aan een…