Elke dag ontspannen aan de slag! Dat wilt u toch ook? Maar helaas, u hebt zoveel te doen, uw actielijst staat vol, alles heeft prioriteit! U weet niet waar u moet beginnen en de moed zakt u in de schoenen. Wat te doen? Deze tips van Callista Roelofs helpen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wat er gebeurt als kiezen lastig is

Als u begint met het voorbereiden van die meeting, moet u eerst alle stukken erbij zoeken en dat kost nu te veel tijd. Maar als u start met de offerte voor die klant, bent u gauw 2 uur bezig en komt u zeker niet toe aan het aanleveren van de cijfers voor dat belangrijke project…

Moeilijk hè, dat kiezen! En weet u wat er eigenlijk gebeurt als u het kiezen lastig vindt? Dan kiest u niet. Dan gaat u de hele actielijst uit de weg. Dan begint u aan iets anders. Iets wat gemakkelijker is.

Herkent u bijvoorbeeld de gedachte: ‘Ik weet het even niet, laat ik eerst mijn mail maar even checken’? Daarin staat een spoedje waarmee u aan de slag gaat. Van het een rolt u in het ander en voor u het weet is de dag voorbij. U hebt er niet meer aan gedacht om naar uw to-dolijst te kijken, waar toch echt belangrijke prioriteiten op stonden.

Aan het eind van de dag constateert u: weer vergeten die potentiële klant te bellen. Weer die vergadering onvoorbereid bijgewoond. En nu moet u toch echt even mailen dat u pas morgen de cijfers kunt opleveren.

Gewoon aan de slag?

Wat zou het fijn zijn… als u ‘s morgens uw werkkamer binnenkomt, uw to-dolijst ziet liggen en ontspannen met een kopje koffie bepaalt waar u mee start. En dan gewoon aan de slag!

Weg met het gedoe, het gedrentel, gewoon lekker aan het werk. De belangrijke dingen pakt u meteen op, u hebt gekozen waar u wel en geen tijd aan besteedt. Wat u doet, doet u met aandacht en concentratie.

Wat zou het fijn zijn… dat u dan aan het einde van de dag merkt dat u opgelucht en tevreden uw werkdag kunt afsluiten. Ik hoor u denken: ‘Ja, leuk gefilosofeerd, maar de praktijk is echt weerbarstiger hoor. Bij ons op het werk speelt zo veel. Alles is belangrijk, zeker in deze tijd. Want als ik die klant niet binnenhaal, missen we cruciale omzet, als we de cijfers niet op orde hebben krijgen we intern problemen en zo zijn er nog wel 5 topprioriteiten.’

Het kan gewoon ECHT niet anders…

HEUS WEL!

Het is nog altijd UW keuze of u loopt te tobben of dat u geconcentreerd uw werk doet. U bent degene die bepaalt of u de beschikbare tijd en energie besteedt aan de zaken die werkelijk belangrijk zijn!

Het vraagt alleen wel van u dat u begint met kiezen voordat u aan het werk gaat, in plaats van dat u uw werk laat bepalen door uw mail of degene die het hardste piept.

3 tips

Deze tips helpen u om ontspannen te werken, ook al heeft u het druk en is de lijst van prioriteiten lang.

1. Kies de belangrijkste prioriteiten

Bepaal wat op dit moment de 3 belangrijkste prioriteiten zijn. Het belangrijkste is wat vanuit uw oogpunt het meest bedrijfskritisch is, wat het meest oplevert als u hier resultaat in haalt. Het wil overigens niet zeggen dat u met de rest niets meer doet. Het zegt dat als u een keuze maakt, dat deze prioriteiten voor gaan. Vind u 3 te weinig? Nou vooruit, maximaal 5!

2. Kies wat morgen gedaan moet zijn

Kies 3 concrete dingen die u morgen ECHT gedaan wilt hebben. Niet meer, want dan weet u eigenlijk toch al dat het u niet lukt en begint u er niet serieus aan. U zult al snel merken dat als u dit dagelijks doet, dat u toch veel van die belangrijke zaken oppakt.

3. Kies wat u niet doet

Kies welke dingen u NIET doet. Als u zich niet kunt voorbereiden voor die meeting, vraag uzelf dan af hoe belangrijk die meeting is en of u er wel naar toe moet. U kunt kiezen om morgen niet de gevraagde cijfers op te leveren. Stuur een mail wanneer ze die gegevens wel mogen verwachten, zodat u omgeving hier ook van op de hoogte is. Dan kunt u het ook loslaten.

Kortom

Weet waar u ‘s morgens meteen mee aan de slag gaat en besteed geen tijd meer aan wikken en wegen. U zult zien dat uw effectiviteit omhoog schiet, dat u met meer concentratie en plezier aan het werk bent en dat u aan het einde van de dag tevreden bent over wat u hebt gedaan.

Van dezelfde auteur:

Win 3,5 uur per dag! 3 tips om ongestoord te werken »
3 tips om plannen weer op te pakken »
5 tips om perfectionisme de baas te blijven »

www.waanbrekers.nl

Over de auteur:
Callista Roelofs is eigenaar van WaanBrekers en trainer en coach. Ze begeleidt ondernemers en managers die worstelen met de Waan van de Dag om te doen wat er écht toe doet.

“Ik help hen een veel grotere toegevoegde waarde te leveren aan hun organisatie, door het inzetten van hun eigen kwaliteiten en authenticiteit. Dit levert meer rust, meer plezier, meer energie én meer resultaat op.”

Voor meer informatie kijk op www.waanbrekers.nl Daar kunt u zich ook registreren voor haar gratis eBook met vijf handige stappen om te bereiken wat u écht wilt.

Volg Callista via haar blog of via Twitter

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een presentatie of toespraak geven blijft spannend. Of het nu voor nieuwe klanten is of voor collega’s tijdens een personeelsbijeenkomst. Het succes…
Veel ondernemers zien training op de werkvloer als kostenpost, maar het kan juist een krachtige investering zijn die je bedrijf naar een hoger niveau…
In een wereld die razendsnel verandert, is stilstaan geen optie. Voor ondernemers is constant investeren in ontwikkeling van jezelf en je medewerkers…
Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met scheldende of dreigende klanten, diefstal en fysiek geweld. Hoe kun je als werkgever je medewerkers…
Wil je een team dat met energie en enthousiasme aan het werk gaat? Dan is motivatie is de sleutel tot succes. Maar het creëren van een inspirerende…
In deze globaliserende markt is voor steeds meer ondernemers een vloeiende beheersing van Engels cruciaal. En hoewel Nederlanders over het algemeen…