Inhoudsopgave
Wat is kunstmatige intelligentie?
De term kunstmatige intelligentie verwijst naar een machine, systeem of software met menselijke of mensachtige intelligentie. Denk daarbij aan menselijke vaardigheden om dingen te doen of dingen te leren (machine learning), zoals de interpretatie van gebeurtenissen.
Kunstmatige intelligentie wordt vaak AI genoemd, een afkorting van het Engelse artificial intelligence. Een andere term die je vaak hoort, is artificiële intelligentie.
Voorbeelden AI
De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen rond AI in een stroomverstelling terechtgekomen. Een paar voorbeelden van snelgroeiende toepassingen met een enorme impact die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie:
- ChatGPT: genereert automatisch tekst op basis van een vraag
- DALL E: maakt realistische afbeeldingen en kunst op basis van geschreven input
Daarnaast zijn er heel wat toepassingen van AI-software waar we de afgelopen jaren heel vertrouwd mee zijn geraakt. Denk aan Siri, Google Assistant en andere virtuele assistenten.
Deelgebieden artificial intelligence
Kunstmatige intelligentie omvat drie belangrijke deelgebieden:
- Machine learning
- Deep learning
- Natural language processing
Machine Learning
Bij machine learning komen data beschikbaar waarmee algoritmen patronen in informatie ontdekken en herkennen. Machine learning wordt gebruikt om datagestuurde beslissingen te nemen of nieuwe ontwikkelingen te voorspellen. Dankzij de analyse van veel data, kan een programma trends ontdekken en daarop anticiperen. Machine learning kan bijvoorbeeld ingezet worden bij onderzoek, planning en transport om de efficiëntste routes te vinden.
Deep Learning
Deep learning is een verdere uitwerking van machine learning. Bij deze technologie worden data laag voor laag geïnterpreteerd, waardoor patronen herkennen makkelijker wordt. Een beetje zoals dat werkt in het menselijk brein, waar neurale netwerken ook een belangrijke rol spelen in het vastleggen van patronen.
Toepassingen van deep learning zijn zaken als beeldherkenning (ook gezichtsherkenning), spraakherkenning en geautomatiseerd tekstschrijven. Met die laatste toepassing zitten we ook in het volgende deelgebied van kunstmatige intelligentie.
Natural language processing
Natural language processing is de vaardigheid van een computer om menselijke taal en spraak te snappen en te produceren. De afgelopen tijd heeft vooral ChatGPT furore gemaakt met teksten die bijna net zo goed zijn als geschreven teksten door een mens. Met een korte briefing (prompt) kan een tool als ChatGPT aan de slag.
AI gebruiken in je bedrijf
Als ondernemer is het verstandig om je te verdiepen in AI. Tenminste, als je dat nog niet doet, want AI wordt al op veel plekken ingezet. Het is namelijk een ontwikkeling die je veel tijdwinst (en dus geld) kan opleveren.
Denk maar eens aan het vereenvoudigen van bepaalde taken met behulp een chatbot. Zo kun je met minder personeel meer klantvragen beantwoorden. Of wat te denken van toepassingen waarmee klanten persoonlijke aanbevelingen krijgen op basis van koopgedrag? Of het opzetten van een marketingcampagne. De mogelijkheden en toepassingen zijn eindeloos.
Automatisering van repeterende taken
Elk bedrijf kent processen of taken die herhaaldelijk gedaan moeten worden:
- Bestellingen verzamelen en versturen
- Data invoeren
- Interactie met klanten
- Gebouwbeveiliging
- Problemen oplossen
Voor veel van dit soort taken wordt ai ingezet. Investeren in ai software levert vaak veel tijdwinst en productiviteit op omdat het zorgt voor grotere efficiëntie en groei.
Data-analyse
Over van alles en nog wat worden grote hoeveelheden gegevens verzameld. Tijdens het online winkelen, als je een aankoop doet, als je een app gebruikt, als je naar de dokter of het ziekenhuis gaat en ga zo maar door.
De data zijn er, en de uitdagingen liggen in het begrijpen hoe je met behulp van AI data kunt begrijpen en interpreteren? Big data is zeer interessant voor bedrijven en organisaties.
Laat kunstmatige intelligentie los op grote datasets en je kunt de data interpreteren én voorspellingen mee doen, zoals:
- Shopgedrag van je klanten
- Transactieverkeer
- Medische data categoriseren van veel mensen
AI helpt je hoe je bijvoorbeeld marketing kunt inzetten die beter inspeelt op de behoeften van je klant. Denk aan de aanbevelingen op Netflix, gebaseerd op jouw kijkgedrag en dat van duizenden anderen.
AI help je ook bij het herkennen en voorspellen van trends of het analyseren van data waardoor sneller medische diagnoses gesteld kunnen worden. Met data-analyse kom je tot conclusies die je anders niet had kunnen trekken.
Augmented Reality
Met augmented reality kun je als het ware een extra laagje aan de wereld toevoegen, zoals het creëren van een andere wereld. Een bekend voorbeeld is de Pokémon GO app die een tijdje geleden heel populair was.
Maar ook veel bedrijven maken gebruik van AR. Denk aan een app waarmee je concrete producten kunt laten zien zoals: een virtuele bank in jouw interieur, of een een virtueel montuur op jouw gezicht.
Door het toepassen van augmented reality kun je de ervaring voor je klanten vergroten. Je kunt aankoop beslissingen beïnvloeden door bijvoorbeeld het product dat je wilt verkopen alvast te laten zien in de context van de potentiële koper. Leuk om te proberen, en handig om je een beeld te vormen!
Autonomous things
Autonomous things heeft te maken met computers of robots die zelfstandig een taak uitvoeren. Denk hierbij aan concrete toepassingen als een robotstofzuiger die zelfstandig een taak uitvoert. Of een drone die een bestelling bezorgt. Of slimme fabrieken, een zelfrijdende tractor die het rendement in een landbouwbedrijf verhoogt, of robots in de gezondheidszorg waarmee de zorgtaken van het personeel deels kunnen worden vervangen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Voorbeelden van AI-gedreven producten en diensten
Misschien heb je het niet dagelijks over kunstmatige intelligentie. Toch heb je in je directe omgeving te maken met AI, bijvoorbeeld via sociale media. Enkele voorbeelden:
- Twitter. Twitter zit vol met kunstmatige intelligentie, als complexe algoritmen. Bijvoorbeeld om te bepalen wanneer iets nepnieuws is of haatdragend.
- Instagram. Hetzelfde als bij Twitter: deze app filtert beledigende taal op basis van kunstmatige intelligentie.
- Slimme thermostaat. Sommige slimme thermostaten kunnen voor jou inschatten welke stand het best is voor jou en je portemonnee.
- Robotstofzuiger. Hij ziet er misschien niet zo slim uit, maar dankzij kunstmatige intelligentie kan een robotstofzuiger de ruimte als het ware zien en zich daaraan aanpassen.
- Robots in de gezondheidszorg. Zorgrobots die in zorginstellingen en bij mensen thuis worden ingezet op sociaal gebied. Ze herinneren ouderen bijvoorbeeld hun medicatie in te nemen of worden ingezet voor geheugentraining bij dementie.
Uitdagingen AI toepassen in je bedrijf
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie gaan snel. Dat is misschien ook een reden voor veel bedrijven om even af te wachten. Is kunstmatige intelligentie gevaarlijk? Wat moet je met die nieuwe technologie? Kan en wil ik robots inzetten in mijn bedrijf?
Natuurlijk hoef je niet alles in je bedrijf te laten overnemen door kunstmatige intelligentie. Maar je kunt beginnen met het automatiseren van een aantal processen. Het is nu het moment om na te denken over de inzet van AI-software en te analyseren waar de kansen liggen voor jou als ondernemer.