Sinds 1 juli 2023 mag je klanten geen gratis wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen van plastic meer meegeven. Denk aan koffie-to-go-bekers en bezorg- of afhaalmaaltijden. De nieuwe regels hebben flinke gevolgen voor ondernemers. Wij brengen de gevolgen in kaart en laten zien welke stappen je kunt nemen.

Ontdek jouw ideale koffiemachine: Start de keuzehulp en vind de perfecte match voor dagelijkse koffiemomenten op kantoor binnen enkele minuten.

Inhoudsopgave

Waarom verbod op gratis plastic verpakkingen?

Dagelijks gaan er heel wat plastic wegwerpbekers de vuilnisbak in. Alleen al in Nederland gaat het om zo’n 19 miljoen stuks. Het vervelende is dat een groot deel hiervan niet gerecycled wordt of – nog erger – in het milieu terecht kan komen als zwerfafval. Hierdoor blijft de hoeveelheid plastic afval groeien.

Geen plastic rietjes meer

Daar moet verandering in komen. Vandaar dat er een Europese richtlijn is opgesteld met als doel om plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik drastisch te verminderen. Deze richtlijn heeft ervoor gezorgd dat er in 2021 een verbod kwam op bijvoorbeeld plastic rietjes en gratis plastic tasjes.

Nu is er dus ook een verbod op het gratis meegeven van wegwerpverpakkingen, zoals kleine plastic flesjes en plastic bakjes. Uiteindelijk hoopt de overheid met deze maatregel het gebruik van wegwerpplastic met zo’n 40 procent te kunnen verminderen. 

Overzicht nieuwe regels

Vanaf 1 juli 2023 zijn er dingen veranderd en vanaf 1 januari 2024 worden de regels strenger. Hieronder een overzicht van wat er verandert en voor wie.

Afhalen en bezorgen

Sinds 1 juli 2023 mogen bedrijven geen gratis plastic wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen meer meegeven aan hun klanten. De verpakkingen die je gratis meegeeft mogen ook geen plastic bevatten.

Als je plastic wegwerpverpakkingen gebruikt, moeten je klanten daarvoor betalen. De toeslag hiervoor moet je apart op de rekening vermelden.

Herbruikbaar alternatief

Als je verpakkingen plastic bevatten, ben je verplicht om een herbruikbaar alternatief aan te bieden. Bijvoorbeeld een herbruikbare beker die je klanten later terugbrengen of bakjes en bekers die ze zelf meenemen.

Deze nieuwe regels hebben grote gevolgen voor bijvoorbeeld:

  • Horeca. Bedrijven die het bezorgen of afhalen van eten en drinken aanbieden.
  • Evenementenbranche. Bezoekers van evenementen moeten betalen voor een plastic wegwerpbeker of -bakje én er moet een retoursysteem zijn voor een herbruikbare verpakking.
  • Detailhandel. Supermarkten, bakkers enzovoorts die producten als voorverpakte groente ‘to go’ aanbieden moeten zich ook aan de nieuwe regels houden.


Richtprijzen plastic verpakking

Kies je er toch voor wegwerpverpakkingen met plastic te gebruiken? Dan moet je hiervoor een bedrag in rekening brengen. De richtlijn voor dit bedrag is:

  • Beker: € 0,25
  • Maaltijdverpakking: € 0,50
  • Eenpersoonsbakjes voor groente, fruit, yoghurt etc: € 0,05


Het gaat om een richtlijn, dus je mag hiervan afwijken. Je moet het bedrag wel apart op de factuur vermelden, dus niet in de prijs verwerken. Je kunt het product het best specifiek benoemen, bijvoorbeeld als ‘plastic beker’.

Opbrengsten

Je mag de inkomsten van de wegwerpbekers- en bakjes zelf houden. Hiervoor geldt het hoge btw-tarief. De overheid adviseert om de opbrengsten te gebruiken om te investeren in milieuvriendelijke alternatieven, zoals herbruikbare exemplaren.

Consumptie op locatie

Vanaf 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor consumptie op locatie. In het kort komt het erop neer dat je vanaf dan op kantoren, bedrijven en instellingen geen plastic wegwerpbekers- en bakjes meer mag aanbieden. De opties die je dan hebt:

  • Herbruikbare bakjes en kopjes (borden die je gewoon kunt afwassen)
  • Bring your own (je werknemers nemen zelf hun bekers en bakjes mee)

 

Is je duurzame verpakking helemaal plasticvrij?

Misschien gebruik je al een tijd ‘duurzame’ verpakkingsmaterialen in je onderneming voor afhalen en bezorgen. Bijvoorbeeld kartonnen bekers of bakjes met een kartonnen look. Dat is een mooie stap. Toch is de kans groot dat deze verpakkingen een plastic coating bevatten. Dat is een dun, bijna onzichtbaar laagje aan de binnenkant.

Check de leverancier

Het is verstandig om even te checken bij de leverancier of dit soort verpakkingen helemaal plasticvrij zijn. Want de nieuwe regels gelden ook voor verpakkingen die plastic bevatten, al is het maar een beetje.

Wat is plasticvrij?

In Nederland houdt plasticvrij in: een product zonder (toegevoegde) polymeren. De regels kunnen per land verschillen. Dus een beker met een keurmerk uit Duitsland is niet automatisch geschikt voor Nederland. Goed om te weten: de nieuwe regels gelden ook voor bioplastic, omdat ook die vorm van plastic schadelijk is voor het milieu.

Plasticvrij afhalen en bezorgen: zo pak je het aan

Wat zijn je opties als je wilt voldoen aan de nieuwe regelgeving die op 1 juli 2023 is ingegaan? Je kunt natuurlijk tegen betaling plastic producten blijven meegeven aan je klanten. Maar beter is overstappen op duurzame alternatieven. Hieronder een paar opties:

1 . Stap over op plasticvrije verpakkingen

Plasticvrije wegwerpverpakkingen mag je nog steeds gratis meegeven aan je klanten. Er zijn genoeg natuurlijke materialen die hiervoor geschikt zijn. Zorg dat je zeker weet dat deze materialen geen toegevoegd plastic bevatten, anders moet je alsnog een toeslag in rekening brengen.

2. Stimuleer hoogwaardige recycling met ‘bring your own’

Communiceer aan je klanten dat ze ook hun eigen verpakkingen mee mogen nemen. Dat scheelt jou een hoop werk en het is uiteindelijk de duurzaamste oplossing. Natuurlijk zul je zelf ook een alternatief achter de hand moeten hebben, want niet alle klanten zullen bakjes en bekers meenemen.

3. Investeer in herbruikbare verpakkingen

Herbruikbare verpakkingen vragen eerst om een investering. Maar op termijn zijn herbruikbare verpakkingen voordeliger. Natuurlijk moet je ook over nadenken hoe je dit regelt in je onderneming. De makkelijkste optie is door te werken met statiegeld.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Meer informatie

Misschien heb je vragen over hoe je de nieuwe regelgeving in jouw bedrijf moet toepassen. Hieronder geven we je relevante bronnen die achtergrondinformatie geven over de overstap naar plasticvrij ondernemen.

Een goed begin van de dag: Vind de juiste koffiemachine voor jouw bedrijf. Check de keuzehulp.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Overweeg je een kantoor in een bedrijfsverzamelpand? In dit artikel ontdek je de voor- en nadelen van zo’n gedeelde ruimte. Van netwerkmogelijkheden…
Sta jij als ondernemer weleens stil bij hoe de facilitaire werkzaamheden in je bedrijf zijn geregeld? Van het essentiële koffiemoment tot de…
In een wereld die steeds meer gericht is op duurzaamheid, is de overstap naar energie-efficiënte oplossingen cruciaal, ook op zakelijk gebied….
Een gezonde werkomgeving geeft rust en heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid, creativiteit en productiviteit. Als ondernemer heb je zelf…
Koffie speelt een sleutelrol in elke onderneming. Maar hoe vind je als ondernemer de koffiemachine die past bij jouw zaak? In dit artikel delen we tips…
Wist je dat Nederlandse ondernemers vanaf 25 augustus afscheid moeten nemen van TL-verlichting? Volgens zowel de Nederlandse als Europese wetgeving is…