Categorieën

Overweeg je een kantoor in een bedrijfsverzamelpand? In dit artikel ontdek je de voor- en nadelen van zo'n gedeelde ruimte. Van netwerkmogelijkheden tot onvoorziene afleidingen. Is een bedrijfsverzamelgebouw de sleutel tot jouw ondernemersgroei of een stap in de verkeerde richting?

In het kort

  • Een bedrijfsverzamelgebouw biedt netwerkmogelijkheden en gedeelde faciliteiten, waardoor samenwerking en kostenbesparing mogelijk zijn.
  • Huurcontracten zijn flexibel en kosten zijn aftrekbaar, maar privacy en ruimte kunnen beperkt zijn.
  • De keuze tussen een bedrijfsverzamelgebouw en een eigen kantoor hangt af van budget, behoefte aan flexibiliteit en professionele uitstraling.

Inhoudsopgave

Ontdek jouw ideale koffiemachine: Start de keuzehulp en vind de perfecte match voor dagelijkse koffiemomenten op kantoor binnen enkele minuten.

Wat is een bedrijfsverzamelgebouw?

Een bedrijfsverzamelgebouw is een pand waarin meerdere huurders hun bedrijf kunnen vestigen. Dat kan een zzp’er zijn die een werkplek huurt of ondernemers met personeel die een kantoorruimte huren.

Een bedrijfsverzamelgebouw wordt ook wel een business center of multi tenant-gebouw genoemd. Het is een hub van bedrijven verzameld onder één dak.

Interessant voor zzp’ers

Veel zzp’ers werken vanuit huis – aan de keukentafel, in de slaapkamer of op zolder. Dat is soms een eenzaam bestaan. In een bedrijfsverzamelgebouw ben je omringd door collega-ondernemers met wie je altijd even een praatje kunt maken.

Je werkt voor jezelf, maar toch samen met andere gelijkgezinden. Dat is niet alleen gezellig, maar het is ook goed voor je netwerk. Grote kans dat je via via aan nieuwe opdrachten komt. Vandaar dat bedrijfsverzamelgebouwen populair zijn bij zzp’ers.

Startende ondernemers, kleine bedrijven en middelgrote bedrijven

Ook voor startende ondernemers, kleine bedrijven en middelgrote bedrijven zijn bedrijfsverzamelgebouwen een uitkomst. Een eigen bedrijfspand is voor een starter meestal nog geen optie, maar een kantoor huren in een bedrijfsverzamelgebouw is financieel vaak wel haalbaar.

Je hebt een eigen kantoor zonder dure investeringen te doen. En je hebt het voordeel van andere ondernemers in de buurt.

Voor welke bedrijven is een bedrijfsverzamelgebouw geschikt?

Eigenlijk is een bedrijfsverzamelgebouw geschikt voor allerlei soorten bedrijven. Vaak is het punt van overeenkomst tussen de verschillende bedrijven in een verzamelgebouw dat ze nog niet heel groot zijn.

Een marketingbureau, IT-bedrijf, klantenservice en andere bedrijven kunnen prima met elkaar een bedrijfspand delen. Grotere bedrijven kunnen vaak beter een eigen kantoorpand huren.

Bedrijven die elkaar aanvullen

Natuurlijk zijn er grenzen aan het type bedrijven dat je in een business center kunt huisvesten. Een autogarage is misschien minder voor de hand liggend in een gebouw met een advocatenkantoor en een communicatie-adviesbureau.

Vandaar dat veel bedrijfsverzamelgebouwen zich vullen met bedrijven die in elkaars verlengde of zelfs in dezelfde branche liggen. Daarmee wordt het makkelijker projecten aan elkaar door te schuiven of expertise te delen.

Goed voor het professionele imago

Een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw is ten opzichte van een zolderkamer natuurlijk een grote upgrade in het professionele imago. Het staat een stuk beter als je je klanten kunt ontvangen in een bedrijfspand waar meerdere bedrijven gevestigd zijn.

Tegelijkertijd is een kantoor huren in een bedrijfsverzamelgebouw weer minder professioneel dan een heel kantoorpand huren. Mocht status en uitstraling een belangrijk ding zijn voor jouw bedrijf, dan is het misschien handiger om toch een eigen kantoorpand te huren of kopen.

Bedrijfsverzamelgebouw kosten

Een belangrijke reden om te kiezen voor een bedrijfsverzamelgebouw is het financiële aspect. Omdat je een pand deelt met andere huurders, deel je de kosten. Je bent goedkoper uit omdat je voorzieningen deelt.

Denk bijvoorbeeld aan toiletten, een vergaderruimte en de lobby. Je hebt maar één receptie nodig voor alle bedrijven. Ook kan de schoonmaak voor alle kantoren geregeld worden. Met een bedrijfsverzamelgebouw kun je dus flink wat kosten besparen.

Wat zijn de kosten van een kantoorruimte in een bedrijfsverzamelpand? Die zijn afhankelijk van verschillende factoren. Het ene gebouw heeft een hoog serviceniveau, het andere niet. Het ene kantoorgebouw komt met inrichting, het andere niet. Een paar factoren die de huur beïnvloeden:

  • Faciliteiten
  • Grootte kantoorunit
  • Locatie


Het zijn dus vooral je wensen die de prijs bepalen. Ben je een zzp’er en wil je alleen maar een werkplek? Dan kun je voor een huur van € 150,- per maand al klaar zijn. Wil je een klein kantoor huren? Dan gaan de kosten al snel over de € 1000,- per maand. Vaak heb je wel keus uit meerdere groottes kantoren, van 20 m³ tot soms wel 100 m³.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Voordelen van een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw

We hebben al wat voordelen genoemd van een business center. Hier zetten we ze nog eens voor je op een rij:

  • Netwerkmogelijkheden. Omdat je samen met andere ondernemers het pand deelt, kun je makkelijk netwerken. Zo kun je opdrachten waarvoor je geen expertise in huis hebt makkelijk doorschuiven. Je komt ook makkelijker aan nieuwe opdrachtgevers.
  • Gedeelde faciliteiten. Vergaderruimtes, keuken, sanitair kun je met andere bedrijven delen. Hierdoor kun je een gebouw heel effectief gebruiken. Je kunt ook de receptie delen.
  • Flexibiliteit in huurcontracten. De huurtermijn in een bedrijfsverzamelgebouw is meestal flexibel. Je kunt gaan voor een kleiner oppervlak als je bedrijf nog klein is en meer meters huren als je groeit. Je kunt het huurcontract vaak makkelijk aanpassen en verhuizen naar een groter kantoor.
  • Mogelijke kostenbesparingen. Doordat je met meerdere huurders in hetzelfde pand zit, kun je kosten delen. Vaak zijn er voorzieningen waar iedereen gebruik van kan maken, zoals een leenfiets of zelfs een leenauto. Dat betekent meestal kosten besparen.
  • Kosten aftrekbaar. Als je thuis werkt, mag je veel kosten niet aftrekken. De huur van je werkplek of kantoorunit is wel aftrekbaar. En vaak zijn veel andere zaken bij de huur inbegrepen.
  • Bereikbaarheid. De meeste bedrijfsverzamelgebouwen zijn gebouwd op een plek die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer en met de auto. Handig voor jou en voor je klanten.


Nadelen van een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw:

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan een kantoor in een bedrijfsverzamelpand. Een paar nadelen:

  • Beperkte privacy en eigen ruimte. In een gebouw waar meerdere ondernemers hun onderneming runnen, krijg je meer van elkaar mee. Dat betekent dat andere huurders af en toe horen waar jij mee bezig bent. Je hebt niet de privacy van een eigen kantoorpand.
  • Mogelijke afleidingen en lawaai van andere bedrijven. Wil jij je kunnen concentreren terwijl het bedrijf naast je een creatieve sessie heeft? De kans is groot dat je dan last van elkaar krijgt. Dus misschien iets minder luid praten in een videocall of je terugtrekken in een geluiddichte ruimte.
  • Beperkingen in de aanpassing van de ruimte. Meestal heb je niet de mogelijkheid om een kantoorruimte helemaal aan te passen zoals je het zelf zou willen. Je zult bij zulke gebouwen meer moeten overleggen met de verhuurder als je aanpassingen wilt doen.


Is een bedrijfsverzamelgebouw wat voor jou?

Of een business center bij jouw bedrijf past, is afhankelijk van verschillende factoren. Een bedrijfsverzamelgebouw biedt veel voordelen voor zzp’ers en kleine ondernemingen die een klein budget hebben maar toch graag een eigen kantoor willen. Het staat een stuk professioneler als je klanten kunt ontvangen én je hebt de mogelijkheid om snel op te schalen als dat kan.

Heb je een grote onderneming of is de status van een eigen kantoorpand belangrijk voor je? Ga dan voor een eigen kantoorgebouw.

Een goed begin van de dag: Vind de juiste koffiemachine voor jouw bedrijf. Check de keuzehulp.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Uit grootschalig onderzoek blijkt dat slechte koffie op het werk in de top 10 grootste ergernissen op kantoor staat. Doordat steeds meer mensen sinds…
Koffie speelt een sleutelrol in elke onderneming. Maar hoe vind je als ondernemer de koffiemachine die past bij jouw zaak? In dit artikel delen we tips…
Sta jij als ondernemer weleens stil bij hoe de facilitaire werkzaamheden in je bedrijf zijn geregeld? Van het essentiële koffiemoment tot de…
Het drinken van koffie is iets wat niet kan ontbreken op de werkvloer. De aanwezigheid van goede koffie kan de productiviteit van werknemers of de…
Dat de rol van koffie en thee op het werk erg belangrijk is, weten je waarschijnlijk al. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat je de…
Een gezonde werkomgeving geeft rust en heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid, creativiteit en productiviteit. Als ondernemer heb je zelf…