Categorieën

Nog niet zo gek lang geleden was de brandstofkeuze beperkt tot benzine, diesel en LPG. Tegenwoordig zijn er tal van varianten op dit thema, zoals aardgas en biobrandstoffen. In dit artikel zoomen we in op de specifieke voor- en nadelen van elke brandstofsoort, zodat u kunt bepalen welke het meest geschikt is voor u. 

Inhoudsopgave

Eén factuur, één tankpas en nooit meer bonnetjes? Ontvang via De Zaak jouw kortingscode voor een zakelijke tankpas en ontdek het gemak.

Benzine: niet geschikt voor veelrijders

+ is goed verkrijgbaar
+ stille motor
+ minder wegenbelasting dan voor een diesel
– rijdt gemiddeld 1 op 15, tegenover 1 op 25 voor een dieselmotor
– 1,80 per liter, tegenover 1,50 voor diesel (april, 2014)

Diesel: bij hoog kilometrage voordeliger

+ brandstofverbruik fors lager dan bij een benzinemotor
+ grote actieradius, waardoor je met 40 liter diesel 1000 kilometer kan rijden, in plaats van de 600 kilometer met dezelfde hoeveelheid benzine. Minder vaak tanken dus.
+ goed rijcomfort; niet lawaaierig of traag
– de aanschafprijs van een dieseluitvoering is hoger dan die van een benzine-uitvoering. Bij een Volkswagen Golf scheelt het bijvoorbeeld zo’n 3.000 euro
– hogere wegenbelasting als gevolg van het extra gewicht en het feit dat een diesel meer fijnstof uitstoot, waardoor hij zwaarder wordt belast.

LPG: schoon en voordelig

+ een liter LPG kost op dit moment (april, 2014) circa 88 cent per liter (gemiddelde landelijke adviesprijs), oftewel ruim 90 cent minder dan benzine.
+ de beperkte actieradius wordt meer dan gecompenseerd door het feit dat u verder kunt rijden op benzine als de LPG-tank leeg is, waardoor de totale actieradius zelf beduidend groter wordt
– de wegenbelasting is gemiddeld zo’n 30 procent hoger met LPG, maar daarmee is hij nog altijd flink lager dan bij een auto met dieselmotor
– de inbouw van een LPG-tank kost circa 1.800 euro (G3-systeem).

CNG (aardgas): betaalbaar, maar beperkte tankinfrastructuur

+ goedkoper dan benzine of diesel. Het kost op dit moment ongeveer 1,09 euro per kilo (qua energiedichtheid vergelijkbaar met een liter diesel).
– Aardgas tanken verloopt heel eenvoudig, maar het aantal CNG-tankstations is beperkt. Op dit moment zijn er 115 tankstations In Nederland waar u terechtkunt voor CNG
– slechts een beperkt aantal automerken (bijvoorbeeld Fiat en Opel) levert CNG-modellen en achteraf een aardgastank inbouwen is niet voor alle auto’s mogelijk.

Bio-ethanol: voor ondernemers die graag een milieustatement willen maken

+ Een auto die rijdt op een mengsel van bio-ethanol stoot minder CO² uit dan een auto die rijdt op benzine of diesel
+ De accijnzen op E85 zijn lager, waardoor het met circa 1,57 euro per liter (adviesprijs Tamoil, april 2014) beduidend goedkoper is dan benzine.
– E85 zorgt ervoor dat het verbruik van de auto ongeveer 30 procent hoger komt te liggen.
– E85 is bij een zeer gering aantal tankstations verkrijgbaar

Misschien ook interessant: 

Tankpas: Meer dan alleen een tankpas

Ben je klaar met alle losse bonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen? Ervaar het gemak van een tankpas.

Lees ook…
i.s.m.
In 2022 zijn er wereldwijd meer dan 10 miljoen elektrische auto’s verkocht en dit jaar neemt dat aantal met 35 procent toe tot maar liefst 14…
i.s.m.
Elektrische auto’s zijn niet langer alleen een zeldzaam gezicht op de weg. In 2022 reden elektrische auto’s gemiddeld bijna net zoveel kilometers per…
i.s.m.
Als ondernemer streef je naar gemak en zo min mogelijk administratieve handelingen. Een zakelijke tankpas is een middel om je werk uit handen te nemen….
i.s.m.
Wanneer we nadenken over toekomstbestendige auto’s, denken we al snel aan elektrische voertuigen (EV). Logisch, gezien de groeiende populariteit en…