Driekwart van de werkgevers vergoedt inmiddels de laadkosten voor de elektrische auto van werknemers. Toch laat meer dan de helft van de bedrijven kansen liggen als het gaat om slim sturen op laadgedrag. Daarmee kunnen werkgevers flink besparen. Hoe zit het precies?

In het kort

  • Steeds meer werkgevers vergoeden laadkosten, maar sturen nog te weinig op slim laadgedrag van werknemers.
  • Thuis of op kantoor laden is vaak het goedkoopst, vooral met een dynamisch energiecontract.
  • Een laadpaal thuis of bij het bedrijfspand is fiscaal aantrekkelijk en helpt bij duurzaam werkgeverschap.
  • Vergoed je het laden van de auto van de zaak, dan is dit onbelast; bij privéauto’s geldt de grens van € 0,23 per km.

Inhoudsopgave

Eén factuur, één tankpas en nooit meer bonnetjes? Ontvang via De Zaak jouw kortingscode voor een zakelijke tankpas en ontdek het gemak.

Kosten opladen vergoeden als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde

Reiskostenvergoedingen horen al jaren bij de populairste secundaire arbeidsvoorwaarden. Nu duurzame mobiliteit steeds vaker onderdeel is van de cao-afspraken, kiezen veel bedrijven ervoor om een elektrische auto aantrekkelijk te maken. Denk aan het aanbieden van elektrische leaseauto’s, laadpalen en het compenseren van kosten voor opladen.

Laadkosten elektrische auto

Uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens onder 400 organisaties blijkt:

  • 75 procent van de bedrijven met leaseauto’s dekken de laadkosten.
  • 58 procent heeft laadpalen op kantoor.
  • 30 procent biedt werknemers een thuislaadpunt aan.
  • 39 procent maakt publiek laden mogelijk, 48 procent snelladen.


Besparen op elektrisch laden

Je elektrische auto opladen aan de eigen laadpaal op kantoor of thuis laden is vaak voordeliger dan opladen bij een ander laadpunt of snelladen. Toch stimuleert slechts 43 procent van de werkgevers medewerkers om gebruik te maken van de laadpunten op kantoor. En 26 procent heeft helemaal geen beleid rond laden.

Door medewerkers bewust te maken van goedkopere laadopties, bespaar je eenvoudig op de kosten. Met een laadpas is het eenvoudig om kosten voor laden te beheren, de prijzen voor de pas verschillen per aanbieder.

Gemiddelde prijs auto opladen

De energiekosten van je auto hangen af van het verbruik, uitgedrukt in kilowattuur (kWh) per kilometer. Nieuwe elektrische auto’s verbruiken tussen 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer.

De kosten voor elektrisch laden per kWh variëren sterk en hangen ook af van de aanbieder en locatie van de laadpaal. Net zoals de prijs per kilowattuur en de stroomprijs per energieleverancier verschillen.

Thuis of op de zaak opladen

Dit is meestal de goedkoopste optie. Voor thuisladen betaal je een stuk minder dan bij een ander laadpunt. Het gemiddelde tarief voor 1 kWh is op dit moment € 0,32. Een laadbeurt van 30 kWh kost dan € 9,60. Bekijk de actuele energietarieven bij je energieleverancier.

Dynamisch energiecontract

Met een dynamisch energiecontract kun je voordeliger uit zijn en flink besparen op kosten voor opladen tijdens dalmomenten (vergeleken met een vast energiecontract). De stroomprijs verschilt namelijk per uur. Dit is iets anders dan een variabel energiecontract, waarbij de prijzen worden aangepast aan de marktontwikkelingen.

Dynamische tarieven openbaar laden

De tarieven voor openbaar laden lopen net als bij benzine ontzettend uiteen van 25 tot 60 cent per kWh. Dit hangt ook af van de leverancier en de gemeente waar de paal staat. Volgens onderzoek van Tap Electric betaalde je in januari 2025 gemiddeld 13 procent meer voor publiek laden dan in december 2024. Dit verschilt flink per gemeente, in Zoetermeer daalt de prijs juist met 18 procent en in Tilburg met 8 procent.

Hoe zit het fiscaal met kosten elektrische auto opladen?

Hebben jouw werknemers een auto van de zaak en laat jij een laadpaal thuis installeren of betaal jij de kostprijs voor de laadpaal? Dan is dat géén salaris. Net als de kosten voor elektriciteit per kWh die werknemers gebruiken voor het opladen van de auto van de zaak. Dit voordeel is namelijk al verwerkt in de bijtelling voor privégebruik.

Belangrijk:

  • Vergoedingen voor een laadpaal thuis (inclusief eventuele aanpassingen zoals een extra groep of meter) zijn onbelast.
  • Gaat het om de privéauto van de werknemer? Dan mag je laadkosten vergoeden binnen de gerichte vrijstelling van € 0,23 per kilometer (2025). Alles daarboven is belast loon.


Reiskosten aftrekken

Meer weten over de regels? Welke reiskosten voor jou en je medewerkers mag je aftrekken van je winst bij de aangifte inkomstenbelasting?

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Laadinfrastructuur: kansen voor werkgevers

Steeds meer bedrijven investeren in laadinfrastructuur, zoals laadpalen bij het kantoor of thuis laden bij werknemers. Dit biedt voordelen:

  • Je ondersteunt medewerkers bij duurzaam rijden.
  • Je maakt elektrisch rijden aantrekkelijk als secundaire arbeidsvoorwaarde.
  • Je houdt grip op de kosten en CO2-uitstoot.


Investeren in een laadpaal bij je bedrijfspand kan voordelig zijn. Hiermee bespaar je op laadkosten en maak je je bedrijf aantrekkelijker voor medewerkers en klanten met elektrische voertuigen. Er zijn verschillende aanbieders, hoe kies je een goede laadpaal voor je bedrijf? Bedrijven die investeren in laadinfrastructuur kunnen in 2025 profiteren van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de VAMIL-regeling.

Conclusie: slim laadbeleid levert veel op

Wil je als werkgever klaar zijn voor de toekomst? Zorg dan voor heldere afspraken en voorzieningen rond de elektrische auto en de auto opladen. Door slimme keuzes te maken, beperk je kosten én stimuleer je duurzame mobiliteit. Bekijk de dynamische tarieven per kWh en ook tussen vaste- en variabele energiecontracten bestaan veel verschillen.

Feiten en fabels over zakelijk elektrisch rijden

Nog geen elektrisch wagenpark? De vraag of je als ondernemer moet overstappen naar een elektrische auto steeds relevanter. Met alle veranderende fiscale voordelen en nieuwe regelgeving is het essentieel om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen. De feiten en fabels over zakelijk elektrisch rijden in 2025 op een rij, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Ben je klaar met alle losse bonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen? Ervaar het gemak van een tankpas.

Foto van Laura Wennekes

Laura Wennekes

Als hoofdredacteur bij De Zaak combineer ik mijn jarenlange ervaring bij dit platform met mijn passie voor schrijven, optimaliseren en checken van artikelen. Hiermee werk ik voor jou aan betrouwbare, up-to-date informatie die je nodig hebt als ondernemer en niet mag missen!
Lees ook…
Een zakelijke tankpas en laadpas maken de administratie voor jou en je werknemers aanzienlijk makkelijker. Ze bieden voordelen op het gebied van…
i.s.m.
Bied je als werkgever bedrijfswagens aan, of heb je als werknemer een bedrijfswagen? Dan was het vroeger heel simpel: met je tankkaart wist je bij…
i.s.m.
Heb je een elektrische auto en heb je de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren? Dan wil je natuurlijk graag weten hoe het zit met de…
i.s.m.
Dat is balen! Je bent gisteravond vergeten om bij te laden, en dit is het gevolg: je staat op een verlaten snellaadstation aan de A1. Wat doe je in dat…
i.s.m.
To EV or not to EV? Steeds meer mensen overwegen een elektrische auto, maar twijfelen nog door de nadelen die aan elektrisch rijden kleven. Ze kiezen…