Negen tips om jouw webconversie te verhogen

Valt het aantal orders in jouw webwinkel tegen? Of wil je dat er meer offertes online worden aangevraagd? Dan moet je de conversie van jouw website verhogen. Negen tips om het voor elkaar te krijgen.
Negen tips om jouw webconversie te verhogen

Wat is conversie?
Conversie is het percentage websitebezoekers dat uiteindelijk tot een bepaalde actie overgaat: iets kopen, informatie (offerte) opvragen of aanmelden voor een nieuwsbrief. Voorbeeld: als honderd mensen een webwinkel bezoeken en tien daarvan kopen iets, dan is de conversieratio 10%.

1. Meten is weten
Voor het meten van de conversie heb je een analyseprogramma nodig. Bijvoorbeeld Google Analytics houdt exact voor je bij wie op jouw website komen, waar ze vandaan komen, aan welke pagina's zij de voorkeur geven en of ze iets kopen.  
Het gratis programma voorziet jou van de informatie die je nodig hebt om betere teksten te schrijven en jouw marketinginitiatieven te optimaliseren. De rapportages van Analytics kun je opslaan als Excel- of PDF-bestand.  

2. Meet het conversieproces per stap
Met Analytics kun je zien waar de bezoekers op jouw site afhaken en wat de pijnpunten zijn. Stel, je hebt een webwinkel. Analytics kan precies bijhouden waar tijdens het koopproces klanten zich bedenken of problemen ondervinden (bijvoorbeeld bij het registreren, het betaalformulier of de controle van de betaalwijze). Doordat je precies na kunt gaan waar het fout gaat, ben je in staat om verbeteringen op jouw site aan te brengen.

3. Vraag om feedback
Houd regelmatig een online enquête, waarin je de bezoekers van jouw site meerkeuze vragen voorlegt over het bezoek aan jouw site. Hoe ervaren ze de navigatie, laadt de website snel genoeg, zijn er genoeg betaalmogelijkheden? 

4. Test regelmatig  
Met het gratis testprogramma Google's Website Optimizer kun je het effect bepalen van wijzigingen die je op jouw website doorvoert. Zo kun je bijvoorbeeld testen wat beter werkt: een korte of lange titel een formele of informele manier van aanspreken. Ook kun je testen of welke afbeeldingen het meest effectief zijn. 
Website Optimizer biedt twee soorten testen: de A/B test, waarbij de prestaties van twee totaal verschillende pagina's wordt gemeten of een test met meerdere inhoudsvarianten (bijvoorbeeld twee verschillende koppen, drie verschillende afbeeldingen, twee verschillende productomschrijvingen).  

5. Onderzoek gebruiksvriendelijkheid  
Houd eens onderzoek onder een aantal van de (vaste) bezoekers van jouw site naar de gebruiksvriendelijkheid ervan. Nodig ze uit bij jouw bedrijf, zet ze een middagje achter de computer en noteer hun bevindingen. Dat kan veel nuttige informatie opleveren. Ook kun je deskundige buitenstaanders vragen om de gebruiksvriendelijkheid van jouw site eens onder de loep te nemen.

6. Wek vertrouwen
Er zijn meerdere manieren om jouw website een betrouwbare uitstraling te geven. Heb je een webwinkel, dan vormt de certificering van Thuiswinkel Waarborg een garantie dat je voldoet aan wet-, regelgeving en de gedragscodes van Thuiswinkel.org. Daarnaast maakt een aparte pagina met de namen en logo's van jouw partners of klanten ook altijd een goede indruk. Plaats zogenaamde testimonials van tevreden klanten op jouw website of bied kopers de mogelijkheid een beoordeling te plaatsen.  
Maak het bezoekers makkelijk om de pagina met algemene bedrijfsinformatie en algemene voorwaarden te vinden. Ook maak je een betrouwbare indruk door contactinformatie (adresgegevens en een telefoonnummer) te vermelden.

7. Maak informatie makkelijk vindbaar
Zorg dat bezoekers van jouw website zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn: in jouw webwinkel houdt je de weg naar de kassa zo kort mogelijk. Probeer het aantal clicks te beperken. Bedenk: elke klik meer verhoogt de kans dat mensen afhaken.  
Zeker wanneer je veel producten en diensten aanbiedt, is een goed werkende interne zoekmachine aan te bevelen. En natuurlijk een sitemap die een duidelijk overzicht biedt van alle pagina's.

8. Zorg voor goede landingspagina's
Wanneer je bijvoorbeeld adverteert met Google Adwords, zorg dan dat de hyperlink vanuit die advertentie naar de juiste webpagina op jouw site leidt (bijvoorbeeld rechtstreeks naar een aanbieding en niet naar de homepage). Met behulp van Google Analytics kun je zien op welke pagina's bezoekers van jouw website binnenkomen (de landingspagina's).  

9. Gebruik simpele online formulieren
Als je gegevens (bijvoorbeeld e-mailadressen) van klanten probeert te verzamelen, zorg er dan voor dat op het online formulier dat je hiervoor gebruikt niet te veel vragen staan. Formulieren met meer dan vijf vragen zijn eigenlijk al te lang. Ook hier geldt: hoe meer tijd en moeite bezoekers moeten besteden, hoe sneller ze afhaken.

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

Doe de websitescan!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming