Waarom een blog goed voor jouw bedrijf kan zijn

Weblogs, kortweg blogs genoemd, zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. En ook zakelijk worden blogs steeds meer ingezet. Wat kan jouw bedrijf aan een weblog hebben en hoe begin je ermee?
Waarom een blog goed voor jouw bedrijf kan zijn

Wat is een blog?

Zuiver technisch gezien, is een blog niet veel anders dan een gewone website. Het verschil zit in de inhoud. Op een weblog staat een verzameling van meestal korte artikelen (onder 'kort' wordt verstaan tot circa 300 woorden). Zo'n korte tekst wordt in het Engelse bloggersjargon een 'post' genoemd.

De teksten worden geschreven op persoonlijke titel en, als het even kan, in een persoonlijke stijl. Alles draait om jouw mening en kennis (of die van een van uw medewerkers). Het verschil met een forum is dat het daar draait om anonieme bijdragen. Gezien het feit dat het weblog jouw persoonlijke mening weergeeft, moet je rekening houden met de gevolgen voor je reputatie.

Eigen aan een blog is dat lezers de mogelijkheid hebben om er op te reageren. Die reacties zijn ook zichtbaar en kunnen op hun beurt weer aanleiding geven tot reacties. Op die manier ontstaat een zogenoemde 'thread', een online discussie.

Wat heeft mijn bedrijf aan een blog?

  1. Blog als klantenbinding
    Door een informeel communicatiekanaal open te stellen, wordt je bedrijf opener naar je klanten toe. Een blog maakt je bedrijf toegankelijker, transparanter en menselijker. En omdat je een persoonlijk geluid laat 'horen', helpt het klanten een relatie met je bedrijf op te bouwen.
  2. Blog als bedrijfsinstrument
    Een blog is niet per definitie openbaar. Je kunt het ook inzetten als bedrijfsinstrument, door op het interne netwerk het personeel de ruimte te bieden voor hun ideeën, suggesties of, misschien wel, kritiek.
  3. Blog als pr- en marketing-instrument
    Door informatie te verstrekken over nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf (nieuwe producten, diensten, personeelswisselingen, meubilair, apparatuur, locatie) en/of branche (commentaar op economie, politieke besluitvorming, gebeurtenissen in de bedrijfskolom), geeft je te kennen dat je onderneming voorop loopt.
  4. Een blog is een effectief advertentiemedium
    Wat let je om je blog te gebruiken als uithangbord voor je eigen bedrijf? Ook kun je op je blog advertenties van anderen plaatsen en er op die manier geld aan verdienen. Andersom heb je de mogelijkheid om te adverteren op populaire blogs van anderen. Veel blogs maken gebruik van reclame-netwerken, zoals Google Adwords of Adfactor.
  5. Zoekmachineoptimalisatie
    Zoekmachines zijn 'dol' op blogs. Een blog op je website kan ertoe bijdragen dat je hoger scoort in de zoekmachines.

Hoe maak je een blog?

Technisch
Technisch gesproken is het eigenlijk een fluitje van een cent om een weblog aan te maken. Zeker wanneer je gebruikmaakt van websites waarmee je in 10 minuten een klant-en-klaar blog kunt maken. Hieronder drie voorbeelden:

Je linkt dan vanaf je website naar het aangemaakte externe weblog. Ook kun je natuurlijk binnen je website een blog aanmaken, het is in feite niet meer dan een pagina aan de website toevoegen (of laten toevoegen door je webbouwer). Je moet daarbij natuurlijk wel rekening houden met typische blog-kenmerken zoals ruimte voor reacties en een archief. Afhankelijk van wat je met het blog wilt bereiken en de ruimte die je er voor ter beschikking stelt, kun je eventueel nog zaken toevoegen als tags (rubrieksaanduidingen), links naar andere websites e.d. Het is slim om het bloggedeelte qua stijl (kleur, lettertype, beeld) niet al te veel laten afwijken van de (rest van) je website, zodat het duidelijk als versterking van je onderneming wordt gezien.

Helemaal af is je weblog wanneer je het mogelijk maakt er een RSS-abonnement in op te nemen, zodat geïnteresseerden snel kunnen nakijken of er al iets nieuws op staat. Bij een kant-en-klaar blog als Blogger, zit RSS al inbegrepen. Sommige bloggers voegen aan hun blog doorverwijzingen toe naar favorietensites of andere diensten, waarop deelnemers elkaar attenderen op nieuwswaardige 'posts'. Zie bijvoorbeeld Nu Jij, Digg en Twitter. Ook is het mogelijk om je blog door te plaatsen op bijvoorbeeld Twitter en andere blogsites.

Inhoudelijk
Een blog vereist een regelmatige aanvoer van tekst, anders verliest het zijn waarde. Eenmaal per week is het minimum. Idealiter wordt er elke (werk)dag een post toegevoegd. Op die manier wakker je ook de betrokkenheid van zowel schrijvers als lezers aan. Het schrijven van een weblog is niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je er zelf er niet zo goed in bent, besteed het schrijven voor de weblog dan uit aan iemand die er duidelijk wel bedreven in is. In het laatste geval is het aan te raden om goede afspraken te maken over wat je wel en niet gepubliceerd wilt hebben.

Wat kost een blog?
Tijd! Daar moet je dus rekening mee houden, wanneer je het zelf doet. Plan de tijd die je aan het schrijven kwijt bent in je werkzaamheden in. 

Technisch gesproken moet je rekening houden met eenmalige ontwikkelkosten wanneer je een extra pagina laat aanmaken op je eigen website. Maak je gebruik van een kant-en-klaar product, dan kost je dat - in het geval van blogger.com - niets. Bij andere aanbieders word je om een minimale bijdrage per maand gevraagd, die oploopt in prijs naarmate je meer toeters en bellen toevoegt. 

Tips

  • Nog geen blog over je eigen vak gevonden? Wat let je om de eerste te zijn? Grote kans dat jij - door als eerste er een blog over te schrijven - op internet de status van expert krijgt! 
    Pas er voor op dat wanneer je bij je lezers bepaalde productideeën wilt uitproberen, je niet tegelijkertijd alles weggeeft.
  • Ga niet af op verhalen 'van horen zeggen' (tenzij je het weblog als roddelkanaal wilt gebruiken).
  • Schrijf niet over zaken waar je geen verstand van hebt; voordat je het weet, heb je jezelf een slechte naam bezorgd.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming