Reclame via social media: zo doe je dat

Column van Charlotte Meindersma | Charlotte's Law
Social media wordt een steeds belangrijker verkoopkanaal. Zowel direct als indirect. Marketing via social media is dus ook steeds belangrijker. Maar een beetje roeptoeteren hoe goed je zelf wel niet bent, daar bereik slechts een beperkt aantal mensen mee. Om dat netwerk te vergroten, zul je jouw berichten via anderen de wereld in moeten helpen. Dat is natuurlijk heel mooi, maar wel aan regels gebonden.
Reclame via social media: zo doe je dat

Reclamecode social media

Sinds 2014 is er de reclamecode social media (RSM). Dit is een aanvulling op het reclamerecht dat we al kennen binnen de EU. Niets mis mee dus. Het biedt vooral een hoop extra handvaten voor zowel de adverteerder en de verspreider als de Reclame Code Commissie die uiteindelijk moet oordelen over voorgelegde klachten.

Instagram
Inmiddels is er een aantal klachten behandeld, waaronder een klacht over enkele Instagram posts. Verschillende influencers toonden daarin een horloge dat ze van de merkhouder hadden gekregen. De influencers gebruikten daarbij geen hashtags en maakten niet zeer expliciet in hun teksten duidelijk dat ze het horloge gratis hadden ontvangen. Maar door teksten als ‘gekregen van’ en ‘Christmas came early this year’, in combinatie met het noemen van het noemen van het merk en het geven van een persoonlijke kortingscode, was volgens de Reclame Code Commissie toch voldoende duidelijk dat er sprake was van reclame.
 
YouTube
Vloggers maken (bijna) dagelijks filmpjes over de gewone gang van zaken in hun leven. Zo was er ook een vlogger die een filmpje maakte over het kopen van een bed. Dat publiceerde ze. Daarna ging ze terug naar de winkel om te vragen of ze niet alsnog wat korting zou kunnen krijgen op dat bed, omdat ze er een mooie vlog over gepubliceerd had. Dat vond de winkel goed en er werden afspraken gemaakt over een tweede filmpje waarin ook een kortingscode werd gedeeld. Met het eerste filmpje is niets aan de hand, maar voor de tweede is er aan de vlogger een voordeel geboden (de korting). Bij dat filmpje had duidelijker vermeld moeten worden dat er een relevante relatie bestaat tussen de winkel en de vlogger.

Reclame duidelijk vermelden

Als onderneming zelf reclame-uitingen doen en jezelf aanprijzen, is uiteraard toegestaan. Iedereen begrijpt dat een onderneming positief over zichzelf zal praten. Zolang er maar niet gelogen wordt over de producten of de prijs en beschikbaarheid daarvan. Ook advertenties zijn van zichzelf al als reclame herkenbaar.
 
Problematischer wordt het wanneer de reclame-uiting niet zelf gedaan wordt of de reclame-uiting verpakt wordt in een ‘artikel’. Dat noemen we ook wel ‘native advertising’ of ‘brandend content’. Of deze content nu door de onderneming zelf geschreven en geleverd wordt of dat de publicerende partij, zoals een blogger of influencer, zelf mag bepalen hoe de uiting er precies uit komt te zien, belangrijk blijft dat voor een lezer herkenbaar is dat er sprake is van reclame.

Hoe maak je duidelijk dat het reclame is?

Wist je dat de melding van een reclame-uiting het meeste opvalt wanneer deze middenin de tekst staat? Mensen zijn dan nog aandachtig aan het lezen en nemen dus ook deze mededeling beter op. Als de mededeling bovenaan het artikel staat, wordt deze het minst goed gezien of herkend. De melding onderaan staat daar tussenin.
 
Hoe er duidelijk gemaakt wordt dat er eigenlijk sprake is van reclame, mag je zelf weten. Het is vormvrij. Het woord advertorial bovenaan een artikel mag. Zinnen zoals ‘in samenwerking met’ of ‘gekregen van’ die middenin de tekst staan, zijn meestal ook voldoende. Een dergelijke zin mag ook onderaan een artikel staan. Op social media wordt meestal aangeraden om hashtags zoals #spon of #adv te gebruiken. Maar we hebben gezien dat een vriendelijker ‘Dit horloge kreeg ik van X’ ook mag. Hashtags bieden daarom vooral uitkomst op Twitter, waar er maar een beperkt aantal tekens beschikbaar is.

Een kwestie van doen

De regels zijn niet al te ingewikkeld. Eigenlijk komt het neer op eerlijk zijn. Uit verschillende onderzoeken blijkt bovendien dat die vermelding niet zorgt voor minder aankopen. Bespreek dus goed met de influencer hoe zij zullen vermelden dat er een relevante relatie met jou bestaat. Is dat door het gebruik van een hashtag, door een zin in de tekst of juist door te beginnen of af te sluiten met een mededeling?
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming