Inhoudsopgave
Instagram is een platform voor inspiratie. Gebruikers plaatsen foto’s en video’s van alles wat ze bezighoudt. Denk aan diners met vrienden, een prestaties in de sportschool of een zelfgebakken taart. Volgens experts kunnen moderne restaurants niet meer zonder Instagram-waardige gerechen op de kaart.
Instagram is in de eerste plaats een mobiel platform. Het heeft momenteel 1,4 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan bijna 5 miljoen Nederlandse accounts. Het bedrijf meldt zelf wereldwijd 25 miljoen zakelijke gebruikers. Zij posten foto’s van hun nieuwe kledingcollecties, lekkere gerechten of inspirerende quotes voor sporters. Je kunt ook onder de aandacht komen omdat gebruikers inchecken op jouw locatie.
Heb je een kapperszaak, bloemenwinkel of horecazaak? Dan krijg je iedere dag klanten op bezoek, waarvan sommigen misschien wel heel actief zijn op Instagram. Als zij met een mooie foto van jouw zaak of product inchecken, is dat een mooie manier van mond-tot-mond-reclame. Zorg dus dat je vindbaar bent op het platform.
1. Instagram-account aanmaken
Nog geen Instagram-account? Zo maak je er een aan (let op: je kunt meerdere Instagram-accounts aanmaken, bijvoorbeeld privé en zakelijk).
- Download de app via de App Store, Google Play of de Windows Phone Store – al naar gelang je toestel en voorkeuren of ga naar www.instagram.com.
- Eenmaal geinstalleerd, open je de app door op het icoon te klikken.
- Tik op Registreren: voer je e-mail adres in en tik op Volgende. Let op: Je kunt je ook aanmelden met je Facebook-account, wat praktisch kan zijn als je (later) wilt gaan adverteren.
- Als je registreert met je e-mail adres, moet je een gebruikersnaam en wachtwoord maken
(Let op: kies voor een zakelijke account je bedrijf of merk). Vul net zo veel profielgegevens in als je wilt en klik op Klaar.
Je kunt maximaal vijf accounts aanmaken op Instagram. Schakelen tussen de accounts gaat makkelijk: tik op de gebruikersnaam bovenaan het scherm en selecteer de account waarnaar je wilt overschakelen.
2. Bepaal vooraf wat je wilt met Instagram
- Wil je je bedrijfscultuur onder de aandacht brengen, zodat je merk een duidelijker profiel krijgt (‘brand awareness’)?
- Wil je je klanten meer in het zonnetje zetten? Als je een webshop hebt, is het bijvoorbeeld leuk wanneer je klanten tonen hoe blij ze met je dienst of product zijn. Nog geen website, bekijk dan website laten maken.
- Wil je Instagram gebruiken om er leads mee te genereren?
Houd er rekening mee dat Instagram een app is voor de mobiele telefoon. Lange teksten zijn op dit platform niet aan de orde. Het gaat vooral om het gebruik van de juiste hashtags. - Eerst volgers krijgen en dan je strategie bepalen?
Kijk dan eerst eens goed op het platform rond: volg zelf een aantal accounts en hashtags die met je eigen werk te maken hebben. Kijk hoe zij het doen. En bepaal op grond van je ervaringen vervolgens een eigen strategie.
3. Algemene tips voor het gebruik van Instagram
- Gebruik je bedrijfsnaam/merk
Zorg dat bij Instellingen als gebruikersnaam je bedrijfsnaam dan wel merk komt te staan. - Maak je profiel openbaar
Je wilt immers dat mensen je kunnen volgen. Sommige gebruikers hebben een privé-account – als volgers een privé-account hebben en een bericht van jou taggen, wordt dat bericht niet openbaar weergegeven op hashtagpagina’s! - Links aan je profiel toevoegen
Voeg links aan je profiel toe, zodat mensen rechtstreeks naar je website gaan als ze je profiel bekijken. - Locatie
Vergeet niet de locatie toe te voegen bij foto’s die je plaatst. De interactie is in dat geval 79% hoger, zo blijkt uit onderzoek. Bovendien kweek je daarmee een volgersschare in je omgeving. - Maak foto’s die uitnodigen tot een reactie
Let op: het gaat om kwalitatief goede foto’s! Gebruik een originele invalshoek. Vraag jezelf bij het plaatsen van een foto steeds af: zou ik die foto zelf aan de muur willen hebben? Zo goed moet je foto zijn! - Vergeet niet om filters, tags, links en hashtags toe te voegen
Ja, Instagram werkt – net als Twitter – met hashtags. Met één groot verschil: is het aantal woorden bij Twitter beperkt tot 140 (inclusief hashtags), bij Instagram mag je net zo veel hashtags gebruiken als je wilt. En dat wordt dan ook volop gedaan. Een hashtag garandeert zeker 12% meer interactie. - Last but not least: zorg voor Call-to-action
(bijvoorbeeld: vraag volgers om jouw unieke hashtag te vermelden; vermeld een speciale landingspagina).
4. Hoe werken hashtags op Instagram?
- Maak een foto of video en kies een passend filter (moet niet, mag).
- Er verschijnt vervolgens een scherm waarin je bij Onderschrift een korte beschrijving + hashtag(s) kunt toevoegen.
- Plaatsen maar. Heb je een foto al geüpload en bedenk je even later opeens een passende hashtag? Je kunt het onderschrift bewerken of voegt de hashtag gewoon toe als reactie.
Kijk hier voor de meest populaire hashtags op Instagram.
5. Adverteren op Instagram
Je kunt ook adverteren op Instagram. Dat werkt via Facebook (dat Instagram in 2012 overnam). Met andere woorden: je kunt je advertentie plaatsen via je Facebook-bedrijfspagina account (zorg dat je Facebook hebt openstaan).
Let op: je moet je Facebook-bedrijfspagina koppelen aan je Business Manager account en vervolgens een nieuwe pagina kiezen. Je kunt nu ook statistieken inzien.
Lees ook:
Online Marketing Bureau: Van SEO tot social media marketing