Een nieuwe generatie klanten, collega’s en werknemers

Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2012) zet haar eerste schreden op de werkvloer. Waar de voorspellingen over deze generatie voorheen nog werden weggewuifd, zien ondernemers nu dat ze aan invloed wint. Zowel in de rol van consument als in die van werknemer of zelfstandig ondernemer.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

René Boender en Jos Ahlers schreven alweer hun derde boek over Generatie Z. “Gen Z. Verlangen naar verandering” ligt nu in de winkel, zowel online als offline.
 

Vierde industriële revolutie

We spreken Jos tussen de bedrijven door. Een boekpresentatie voor vrienden en bekenden komt nog. Verder spreken de beide schrijvers her en der in het land op symposia om het boek gericht onder de aandacht te brengen, onder meer bij ondernemers.
 
Rene Boender en Jos Ahlers
 
Jos: “Gen Z bestaat uit de kinderen van de vierde industriële revolutie. Ze groeien op in een snel veranderende wereld, die zich voor een groot deel online bevindt. Ze zijn een heel autonome generatie en heel ondernemend, maar ook de eerste generatie die de gevolgen van bijvoorbeeld klimaatverandering mee gaat maken, met alle geopolitieke gevolgen van dien.
 
Het is bijzonder om te zien dat er mede daardoor weer een echte protestgeneratie opstaat. Over de hele wereld zie je jongeren in opstand komen tegen het systeem, welk systeem dat in hun situatie dan ook is. Deze groep is groter dan we ons in ‘Bejaardenhuis Europa’ soms voor kunnen stellen. De helft van de wereldbevolking is jonger dan 25. Deze groep verlangt naar verandering en dat laten ze zien. Het is overigens ook een heel optimistische generatie.”
 

Bewust kapitalisme

Jos en René verwachten iets wat we Conscious Capitalism kunnen noemen. “Het is moeilijk te voorspellen natuurlijk. Bij een evolutie kan dat, maar hier is sprake van een ware revolutie. In Conscious Capitalism komen drie dingen samen. Ten eerste economische belangen. We moeten immers wel gewoon kunnen leven. Maar ook sociale belangen. Deze generatie vindt inclusiviteit heel belangrijk. Iedereen moet mee kunnen doen. En tot slot purpose. Het moet iets bijdragen. Deze generatie neemt geen genoegen meer met een beetje green washing waardoor het aan de buitenkant wel duurzaam lijkt. Ze eisen dat het klopt. En dat gaan we zowel in hun koopgedrag als in hun arbeidsgedrag zien.”
 
 

Generatie Z en het MKB

Na de studie zal deze generatie dan ook niet meer willen werken voor bedrijven die vervuilen of oneerlijk belonen. Jos: “Ze zullen heus nog wel voor multinationals willen werken, maar je ziet nu al dat ze kritisch zijn. Ik sprak van de week bij een groot Nederlands bedrijf een HR-manager die merkt dat het moeilijker wordt talenten binnen te halen. Ze willen eerst weten wat het bedrijf voor bijdrage levert aan de maatschappij.”
 
En ook MKB’ers gaan dit merken. “Het zal moeilijker worden om de talenten uit de markt te halen en om ze te behouden. Dat geldt niet alleen voor talent op kennisniveau, deze thema’s leven ook bij de jongeren die praktijkgericht worden opgeleid. Je zal als ondernemer vooral duidelijk moeten communiceren over wat je doet. Niet alleen vertellen dat je zonnepanelen hebt, maar ook waarom je dat doet. Waar je voor staat. Deze generatie wil geïnspireerd worden. Geld verdienen is hooguit een motivatie. Maar inspiratie maakt dat ze blijven.”
 
Waar de generaties vóór Z nog huiverig waren voor verandering kan het deze generatie niet snel genoeg gaan. Ondernemers passen zich ondertussen zo snel mogelijk aan. “Niet allemaal natuurlijk. Er zijn er genoeg die doorgaan zoals ze altijd hebben gedaan, zeker als ze niet zo lang meer hoeven. Maar er is ook een groep die mee wil bewegen. Niet alleen uit overlevingsstrategie, maar ook omdat ze er wel wat in zien. Zeker als ze kinderen of kleinkinderen hebben en nog meer als ze hun bedrijf misschien binnen de familie willen houden, zoals in het MKB veel gebeurt.”
 

Concurrentie Z

Generatie Z is ook een ondernemende generatie. Dat betekent onder meer dat ze de concurrenten, danwel collega’s van de toekomst zijn. “De grootste groep nieuwe inschrijvingen bij de KvK was, toen we het boek aan het schrijven waren, de groep jongeren onder de 21. Doordat ze opgegroeid zijn in de digitale wereld, zijn ze gewend als individu onderdeel uit te maken van netwerken. Een lineaire carrière, waarbij je lange tijd voor hetzelfde bedrijf werkt en doorgroeit, past ze niet. Het zijn autonome wezens die graag samenwerkingen zoeken om bijvoorbeeld projecten op te pakken.
 
Hun beeld op een organisatie is dan ook horizontaal. Hiërarchie en senioriteit speelt geen rol. Dat is heel anders dan hoe organogrammen van traditionele organisaties zijn opgebouwd. Dan moet je denken aan de pyramides en de harken, waar ze zich echt niet in thuis voelen. Het leuke ook aan deze groep nieuwe ondernemers is dat ze echt niet allemaal per se het nieuwe Google willen worden, maar wel werk willen doen waarin ze zinvol bezig zijn. Daarbij weten ze nu al, en niet zoals wij na zoveel jaar pas, dat ze werk en privé met elkaar in balans willen houden.”
 

Besmet

Jos en René bestuderen Generatie Z, maar maken er zelf geen deel van uit. Sterker, ze horen eerder bij de generatie die boos is om wat er misgaat, maar ondertussen bang is voor verandering. Jos: “Toen we ons eerste boek schreven, werden we nog wel eens meewarig aangekeken. ‘Daar heb je weer zo’n stelletje trendwatchers dat een modeverschijnsel beschrijft.’ Maar nu zie je dat mensen het gaan herkennen. En ja, waar je mee omgaat word je mee besmet. Ik word een stuk blijer van deze nieuwe generatie dan van mijn eigen. Of zoals René altijd zegt: Wie nu afhaakt is voorgoed de weg kwijt.”
 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

 

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…