Circuwear wil niet alleen nieuw leven blazen in gebruikt textiel. Ook aan het begin van de keten zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden. Remco Dupuis: “Om een kilo katoen te produceren heb je zeven- tot achttien duizend liter water nodig! En katoen wordt juist verbouwd in landen waar de regen nou niet bepaald met bakken uit de lucht komt. We onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve grondstoffen, die veel minder water kosten en de bodem minder uitputten. Bamboe en kokosvezel bijvoorbeeld en textiel gemaakt van PET-flessen.”
Internationale afspraken
De textielindustrie staat bekend als enorm milieubelastend. Zowel aan de kant van productie als aan de kant van afvalverwerking. Daarnaast vindt de grondstofwinning en de productie veelal plaats in landen waar de bevolking erg weinig profijt heeft van de industrie. “Er valt wat dat betreft nog heel wat winst te behalen. Wij hebben heel goede contacten met de fabrieken waar onze custom-made kleding wordt geproduceerd en die voornamelijk door Nederlanders worden gerund.
“We vinden het heel belangrijk dat producenten met wie wij samenwerken zich aan de internationale afspraken houden op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu. Voor onze labels letten wij er met name op of zij beschikken over keurmerken als bijvoorbeeld Fairwear, BlueSign en Oekotex. Op dit moment is mijn collega in Vietnam om een fabriek te bezoeken die kleding maakt van verwerkte PET-flessen. Hij is heel enthousiast over de stofkwaliteit. Binnenkort kunnen we die kleding gaan testen bij onze klanten. Want je idee kan nog zo mooi zijn, pas als de stof sterk genoeg is en comfortabel draagt, is het goede bedrijfskleding.”
Als een olievlek
De komende jaren zal Circuwear by Outfit zich richten op het creëren van meer volume. Hoe meer bedrijfskleding wordt opgehaald, hoe minder CO2-uitstoot van de verbrandingsoven en hoe minder het kost om de stof te verwerken tot nieuwe materialen. “Op dit moment leveren we nog in op de winstmarge van onze kleding. Maar los van onze ambitie om iets aan die enorme textielberg te doen, is het een commercieel succes gebleken. Ons klantenbestand is flink gegroeid. Als het volume blijft groeien kunnen we straks gaan sorteren op bijvoorbeeld kleur en kwaliteit, waardoor we de toepassingsmogelijkheden kunnen vergroten. Mogelijk kunnen we bedrijven dan zelfs gaan belonen voor wat ze inleveren.”
De kleding van Circuwear by Outfit is voorzien van een zichtbaar circulair beeldmerk. “De bedrijven die onze kleding afnemen willen dat ook graag. Zo laten ze aan hun stakeholders zien dat ze bewuste keuzes maken en dat het mogelijk is duurzaam te ondernemen. Zo verspreidt Circuwear zich als een olievlek. Bedrijven die graag duurzame stappen willen nemen hebben soms moeite om hun personeel mee te krijgen. Het leuke is dat kleding, iets dat je elke dag aantrekt, een heel goede methodiek is gebleken om bewustwording te kweken onder medewerkers.”
Remco Dupuis is nog elke dag blij met de stap die hij nam richting een duurzame onderneming. “Ik vind het mooi dat ik nu niet alleen iets verkoop, maar ook iets op gang aan het brengen ben. We krijgen zoveel positieve reacties. Dat geeft enorm veel energie om door te gaan en steeds meer bedrijven te overtuigen van duurzame bedrijfskleding.”
Tekst: Yanaika Zomer
Beeld: Robert Scholing