Lees Ook:
- Vijf tips voor starters »
Bescherm uw gouden idee
Als u een nieuw product, een nieuwe dienst, een nieuw concept, een merknaam of een niche in de markt bedenkt, maak niet de fout dit uit enthousiasme overal rond te bazuinen. Afhankelijk van waarover het gaat is inschrijving in het octrooiregister, deponeren van de merknaam en /of concept zeer verstandig. In een aantal gevallen is registratie via een onderhandse akte bij de belastingdienst mogelijk en nog goedkoop ook.
Ondernemen moet je leren
Het feit dat u een briljant idee hebt is prachtig. Maar dit succesvol ontwikkelen en op de markt zetten, zonder al te grote brokken, is een andere tak van sport. Oriënteer u op het ondernemerschap en wat er allemaal bij komt kijken. Bijvoorbeeld op internet en via ondernemers in uw netwerk. Ga niet het wiel zitten uitvinden. Er zijn betaalbare en goede fiscale en juridische adviseurs die het MKB door en door kennen. Inderdaad kost het u wat, maar het bespaart u kostbare tijd en vaak ook geld op de langere termijn. Wat weet u nu bijvoorbeeld zelf van uw aansprakelijkheden en de gevolgen als ondernemer?
Denk groot en met visie maar begin klein
Wat is klein? Dat is wat u zelf nog kunt behappen qua tijdsbeslag, leningen, investeringen, risico’s en onzekerheid. Klein betekent evengoed professioneel op uw vakgebied. Start eerst eens met het schrijven van een beknopt ondernemingsplan. Niet voor anderen, maar voor uzelf. Een SWOT analyse kan veel vertellen. Vergeet daarin niet u zelf, als beginnende ondernemer in uwmarkt, goed onder de loep te nemen. Buiten de bekende succesverhalen over het grote geld is het gros van alle ondernemers klein gestart. En veel ondernemingen groeiden wel, maar beperkt. Groot worden heeft ook nadelen.
Succes is een combinatie van geluk en hard werken
Hard werken betekent niet per definitie veel werken maar eerder slim werken. In dit verband is het aardig om bijvoorbeeld wekelijks de werking van de 80-20 regel te realiseren en toe te passen. Besteed 80 procent van de tijd aan die 20 procent klanten die het leeuwendeel van de omzet vormt. En niet andersom zoals vaak gebeurt. Time management dus. En prioriteitenlijstjes…
Het allerbelangrijkste: vroegtijdig hulp of advies vragen
Bij de ondernemerslijn van De Zaak komen regelmatig vragen binnen van ondernemers die een probleem (bijvoorbeeld het tijdelijk niet kunnen betalen aan leveranciers) voor zich uitschuiven en verkeerde beslissingen nemen. Tot het zo urgent is dat ze er niet meer uitkomen. Vaak is de schade dan onherstelbaar. Doodzonde! Advies vragen is geen schande, want ondernemen doe je ook samen met anderen. Bijvoorbeeld met de adviseurs van De Zaak. Gratis voor leden! Bel tijdens kantooruren 085 – 079 705.