Onze doelstelling is voedselverspilling tegengaan door van reststromen nieuwe innovatieve producten te maken. We hebben al verschillende partners waarmee wij optrekken om hun reststromen te verwaarden.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Om impact te maken is het van belang kennis te delen met andere MKB bedrijven. Daarom is Junion Hanenberg, CEO van IntelligentFood, begin dit jaar gestart het het schrijven van zijn visie om voedselverspilling te verminderen. Dit doet hij niet alleen, maar met co-auteur Annemarie Oord. De titel: ‘Zo onderneem je circulair in food – Op weg naar een duurzame samenleving’.

Door zijn visie en kennis op te tekenen in een boek wil hij anderen motiveren dezelfde modellen en technieken te gebruiken. Een belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, is de verspilling bij productiebedrijven.

Volgens schattingen van de The Food and Agricultural Organization, een onderdeel van de Verenigde Naties, wordt wereldwijd 14% van alle voedselverspilling veroorzaakt bij voedselproductiebedrijven en het transport daar naar toe. Dit is moeilijk te onderzoeken. Bedrijven zijn helaas niet scheutig met het delen van dit soort informatie. Wie loopt ermee te koop dat ze duizenden kilo’s voedsel weggooien omdat dat goedkoper is? Imagoschade is één van de belangrijkste oorzaken voor bedrijven om dit soort informatie geheim houden.

De uitgever van dit boek, Noordhoff Business, heeft Junion Hanenberg gevraagd een lezing te geven over het onderwerp food waste. Op het Grootste kennisfestival van Nederland dat op 16 september in Deventer heeft plaatsgevonden, vertelt Junion zijn visie over hoe je MKB bedrijven kunt motiveren om hun reststromen niet klakkeloos aan diervoederbedrijven te verkopen (Wat door de VN ook als verspilling wordt gezien).

Het nieuwste anti food waste concept waar IntelligentFood zich mee bezig houdt, is het ontwikkelen van het duurzaamste kerstpakket van Nederland. Want ook met Kerst wordt er bij de consumenten, een andere belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, meer dan gemiddeld voedsel verspild. ”We willen consumenten een duurzamere manier bieden om voedsel te consumeren door ze te verrassen met een kerstpakket waarin lekkere producten zitten op basis van reststromen”, zegt Junion Hanenberg. 

Deze Kerst kan er impact worden gemaakt met de kerstpakketten van IntelligentFood, want helaas wordt er in Nederland met Kerst veels te veel voedsel verspild. De helft van de Nederlanders koopt teveel eten in met Kerst. Als gevolg daarvan wordt voor €124 miljoen aan eten weggegooid.

Op de website van IntelligentFood vind je meer informatie over de initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Wil je meer weten mail naar kerstpakket@intelligentfood.nl of bel naar 010 – 200 20 90

IntelligentFood

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als management of werkgever is het ontzettend belangrijk om goed voor het personeel te zorgen dat voor je werkt. Je wilt tenslotte dat het personeel…
Met de opkomst van moderne innovaties en geavanceerde druktechnieken wordt het maken van wanddecoratie naar een nieuw niveau getild. De moderne…
We snappen het—geldstromen beheren kan voelen als jongleren met wel duizend ballen tegelijkertijd. Maar maak je geen zorgen, we gaan het samen stap…
Nu er alsmaar meer bedrijven in Nederland te vinden zijn, betekent dit dat er in diverse branches sprake is van meer concurrentie. Dat houdt in dat het…
Wil jij de huisstijl van je bedrijf ontwikkelen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Het hebben van een huisstijl is onmisbaar voor jouw bedrijf….
Wie wilt er nu geen fraai en aantrekkelijk kantoor of winkelpand? De uitstraling van je pand beïnvloedt sterk hoe je je bedrijf neerzet en hoe mensen…