Categorieën

In samenwerking met
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch geen winst realiseert? Dit is een veelvoorkomende situatie voor mkb-ondernemers. Dit artikel spreekt direct tot jou, de ondernemer die hard werkt om te groeien, maar worstelt om winstgevendheid te bereiken.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Waarom is winst zo cruciaal? Omdat het niet alleen de duurzaamheid van je bedrijf waarborgt, maar ook je vermogen om te investeren, innoveren en uiteindelijk te genieten van de vruchten van je arbeid. Zonder winst blijft je bedrijf kwetsbaar en blijf jij voor je bedrijf werken in plaats van aan je bedrijf.

Het draait allemaal om een groeisysteem, een strategisch raamwerk dat niet alleen groei stimuleert, maar ook winstgevendheid garandeert. Dit is geen standaard “hoe maak je winst” handleiding; het is een gids voor duurzame groei en winstgevendheid, specifiek ontworpen voor jouw situatie als mkb-ondernemer. We leggen uit hoe je dit groeisysteem in je eigen bedrijf kunt implementeren, zodat je niet alleen vandaag overleeft, maar ook morgen floreert.

De eerste stap naar groeien met winst = Systematiseren

Hiervoor moet je eerst de basis leggen, namelijk door te systematiseren. Belangrijk hierbij om te beseffen is dat gewoon groeien niet hetzelfde is als schalen. Groei gebeurt vaak lineair: een bedrijf voegt nieuwe middelen toe, en daardoor neemt de omzet toe. Bij schalen stijgt de omzet echter zonder dat er aanzienlijk meer middelen worden ingezet. Dit leidt tot een toename van de winstgevendheid.

Systematiseren als fundatie

Misschien lijkt de situatie op dit moment uitzichtloos. Maar geloof ons, ook voor jou is er een uitweg: systematisch schalen. Dit betekent niet per se dat je je hele bedrijf moet automatiseren, maar eerder dat je bepaalde werkwijzen systematisch moet uitvoeren, zodat je je bedrijf kunt schalen en het als een geoliede machine draait. Zo wordt je bedrijfsvoering voorspelbaar en hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.

En hoe doe je dat, je bedrijf opschalen?. Dit houdt in dat je parallel verschillende aspecten van je bedrijfsvoering ontwikkelt, zonder dat je je hele bedrijf overhoop hoeft te halen. Het resultaat is een aanvankelijk voorzichtige exponentiële groei die zich geleidelijk versterkt naarmate je deze strategie verder uitrolt. Kort gezegd betekent dit dat je focust op het tegelijk laten groeien van verschillende factoren binnen je bedrijf:

  • Het aantal leads
  • Het aantal klanten per lead
  • Het aantal orders per klant
  • Het aantal producten per order
  • De prijs per product
  • De klantlevensduur

 
Deze factoren werken samen om een exponentiële toename van je omzet en winst te realiseren. En dan ga je schalen en zul je direct ondervinden wat voor impact dit heeft op je bedrijf. 

Jij bent nu aan zet: Maak de sprong naar winstgevendheid

De weg naar winstgevend ondernemen ligt recht voor je. Begin met het identificeren van de groeifactoren die op dit moment in je bedrijf onderbenut zijn. Neem bewuste stappen om elk van deze factoren te verbeteren en te laten groeien. Werk aan je strategie en implementeer deze met vastberadenheid. Weet dat de weg naar winstgevend ondernemen binnen handbereik is.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Logo BA

Business Accelerator, partner van De Zaak

Bij Business Accelerator, opgericht door de succesvolle ondernemer Bij Business Accelerator van groei expert Sander Klos (sanderklos.com) weten wij dat je als ondernemer onstopbaar wilt zijn. Om dat te kunnen bereiken heb je een groeisysteem nodig dat de turbo op je bedrijfsgroei zet. Het probleem is dat je nu geen roadmap hebt voor groei waardoor je ook je team niet mee kunt nemen in dat plan. En dat is frustrerend. Wij geloven dat het anno 2023 niet nodig is om zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Wij begrijpen hoe frustrerend is wanneer je geen plan/systeem voor groei hebt. Daarom hebben wij al meer dan 1400 ondernemers geholpen om hun bedrijf te laten groeien met een bewezen groeisysteem.

Bekijk alle artikelen van Business Accelerator >

Lees ook…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…