Inhoudsopgave
Wat is een kernkwadrant?
De kernkwadranten van Daniel Ofman zijn een concept dat zich richt op het identificeren van bepaalde kernkwaliteiten, ofwel persoonlijke eigenschappen die cruciaal zijn voor het succes en welzijn van een individu maar ook inzicht bieden in waarom wrijving ontstaat tussen bepaalde individuen.
Het concept bestaat uit vier termen: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Je kunt als mens op deze eigenschappen invloed uitoefenen en zij kunnen worden ingezet om je persoonlijk beter te ontwikkelen. Deze vier termen bij elkaar worden de kernkwadranten genoemd.
De kernkwadranten zelf bestaan weer uit vier categorieën van kernkwaliteiten: persoonlijke kwaliteiten, relatiekwaliteiten, functionele kwaliteiten en resultaatkwaliteiten.
Daniel Ofman heeft dit concept ontwikkeld als hulpmiddel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het is bedoeld om bijvoorbeeld medewerkers te helpen bij het identificeren van hun kernkwaliteiten.
De kernkwadranten zijn een effectief hulpmiddel voor zowel individuen als ondernemingen. Voor individuen kunnen ze worden gebruikt om persoonlijke doelen te identificeren en een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Voor organisaties kunnen de kernkwadranten worden gebruikt tijdens teambuildingsessies en voor het ontwikkelen van talentmanagementstrategieën waarin iemands kernkwaliteit leidend kan zijn voor ontwikkelingskeuzes of promotie.
Kernkwadrant voorbeelden
Kernkwaliteit
De kernkwaliteiten van een medewerker zijn aangeboren eigenschappen die positief zijn en dus een van de sterke punten van je medewerker zijn. Maar het kan voorkomen dat het gedrag wat hierbij hoort doorschiet. Een kracht wordt daardoor juist een van de zwakke punten voor je medewerker. Iedereen heeft dit type eigenschappen in zich en een voorbeeld is wanneer iemand accuraat en precies is. Dit kan in doorgeschoten vorm een belemmering zijn en kan door een positief tegenovergestelde eigenschap worden gesteund.
Valkuil
Valkuilen hebben een negatieve uitwerking op je omgeving en zitten een medewerk zelf vaak ook in de weg. Denk daarbij aan perfectionisme, drammerigheid en besluiteloosheid.
Valkuilen zal je bij je medewerkers eerder ontdekken dan iemand zijn kernkwaliteit. Iemand die bescheiden is zal al snel als onzichtbaar worden bestempeld. Een vervelende eigenschap komt nou eenmaal eerder aan de oppervlakte.
Uitdaging
Het positief tegenovergestelde van de valkuil is de uitdaging binnen het kernkwadrant. Deze eigenschap is een goede aanvulling op de kernkwaliteit van een medewerker en zorgt voor balans. Valkuilen en uitdagingen zijn complementair aan elkaar binnen dit concept van Ofman.
Het uiteindelijke doel is een goede balans tussen flexibiliteit en consistentie. Het gaat erom dat een goede balans bereikt wordt tussen flexibiliteit en consistentie.
Allergie
Een allergie staat tegenover de kernkwaliteit. Schiet iemand door in zijn kernkwadrant ‘uitdaging’ die gekoppeld is aan zijn of haar kernkwaliteit, kan die eigenschap zich ontwikkelen tot een allergie en irritatie oproepen. Een allergie is een doorgeschoten uiting van een uitdaging van iemand. Een valkuil van de ene persoon is vaak een allergie van iemand anders. Dit zorgt vaak voor spanningen, bijvoorbeeld op de werkvloer tussen collega’s.
Kernkwadranten op de werkvloer
Kernkwadranten zijn een goede manier om alles uit je medewerkers te halen en een balans te realiseren tussen kracht en uitdagingen. Je leert je medewerkers beter kennen en je kunt effectief inspelen op problemen op de werkvloer omdat je inzicht hebt in je medewerkers. Daarnaast draagt de informatie uit de kernkwadranten bij aan het voorkomen van stressklachten en burn-outs binnen teams op de werkvloer.
Veelgestelde vragen over kernkwadranten
Wat zijn mijn kernkwadranten?
Je kernkwadranten zijn de vier categorieën van kernkwaliteiten die het Ofman-model beschrijft: persoonlijke kwaliteiten, relatiekwaliteiten, functionele kwaliteiten en resultaatkwaliteiten.
Wat is een kernkwaliteit bijvoorbeeld?
Een voorbeeld van een kernkwaliteit kan zijn ’empathie’ (relatiekwaliteit) of ‘leiderschap’ (functionele kwaliteit).
Hoe vul je een kernkwadrant in?
Je kunt een kernkwadrant invullen door je kernkwaliteiten in elk van de vier categorieën te identificeren. Dit kan door middel van zelfreflectie, feedback van anderen, en/of door middel van een assessment. Met de informatie uit dit artikel kun je nu je eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen.
Hoe werken de kernkwadranten?
De kernkwadranten werken door het identificeren van jouw kernkwaliteiten. Dat kan helpen om jouw doelen te bereiken en jouw prestaties te verbeteren in zowel je werk als persoonlijke leven.