Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken. In de tuinvereniging waar een van ons lid van is, heeft het bestuur laatst een klacht ontvangen van een lid dat vond dat het bestuur te weinig deed aan het bestrijden van onkruid bij zijn buurman…

De andere kant van het verhaal is dat we ook veel bestuurders tegenkomen die weliswaar van goede wil zijn en hart voor de zaak hebben, maar die er ook maar ingerold zijn. De vraag of je als bestuurslid wel de juiste competenties hebt, of je goed in het team past, of je relevante ervaringen en netwerken meebrengt, wordt helaas nog te weinig gesteld. Ook zijn er nogal wat bestuurders die vastgeplakt lijken te zitten aan hun stoel. Zo houden ze doorstroming en vernieuwing tegen. Het argument ‘als ik het niet doe, doet niemand het’ blijkt in de praktijk vaak niet waar te zijn.

Wat we willen bereiken, is dat jij als bestuurder modern en aantrekkelijk kunt besturen. Dat het leuk is en blijft, en dat je je vereniging of stichting in deze woelige tijden met vaste hand leidt. We kijken daarbij vooral naar de menskant.

In de pocket kijken de auteurs op drie manieren naar het bestuurswerk:

  • Hoe kom je tot een goed bestuur?
  • Hoe zorg je ervoor dat het bestuur goed functioneert?
  • Hoe geef je vorm aan de relatie tussen bestuur en achterban?

De auteurs gaan daarbij praktisch te werk en reiken je zoveel mogelijk instrumenten, documenten en aanpakken aan.

Inhoud

Inleiding

Deel 1 – EEN GOED BESTUUR

Hoofdstuk 1 – Bestuursvorm

Hoofdstuk 2 – Organisatiecultuur

Hoofdstuk 3 – Bestuurstaken

Hoofdstuk 4 – Good governance

Hoofdstuk 5 – De juiste bestuurders

Deel 2 – BESTUREN IN DE PRAKTIJK

Hoofdstuk 1 – Het bestuur als team

Hoofdstuk 2 – Taken verdelen

Hoofdstuk 3 – Slim overleggen

Hoofdstuk 4 – Doen wat nodig is

Hoofdstuk 5 – Aantrekkelijk besturen

Deel 3 – BESTUUR EN ACHTERBAN

Hoofdstuk 1 – Taken verdelen

Hoofdstuk 2 – Herinrichten van de organisatie

Hoofdstuk 3 – Betrekken van de achterban bij bestuurswerk

Hoofdstuk 4 – Draagvlak creëren voor besluiten

Over de auteurs:

Willem-Jan de Gast en David Wijnperle werken als adviseur en trainer. Willem-Jan doet dat bij MOVISIE, het landelijk kennis-centrum en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling, David werkt bij Kuperus & Co, adviesbureau voor vereniging en achterbanorganisatie. Beiden hebben jarenlange ervaring in het adviseren, coachen en trainen van bestuurders, beroepskrachten en vrijwilligers in verenigingen en stichtingen. Zij zijn expert op het terrein van vrijwilligers- en verenigingsmanagement en bestuursvaardigheden, onderwerpen waarover zij regelmatig publiceren.

 

Auteur: De Zaak

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…