Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken. In de tuinvereniging waar een van ons lid van is, heeft het bestuur laatst een klacht ontvangen van een lid dat vond dat het bestuur te weinig deed aan het bestrijden van onkruid bij zijn buurman…
De andere kant van het verhaal is dat we ook veel bestuurders tegenkomen die weliswaar van goede wil zijn en hart voor de zaak hebben, maar die er ook maar ingerold zijn. De vraag of je als bestuurslid wel de juiste competenties hebt, of je goed in het team past, of je relevante ervaringen en netwerken meebrengt, wordt helaas nog te weinig gesteld. Ook zijn er nogal wat bestuurders die vastgeplakt lijken te zitten aan hun stoel. Zo houden ze doorstroming en vernieuwing tegen. Het argument ‘als ik het niet doe, doet niemand het’ blijkt in de praktijk vaak niet waar te zijn.
Wat we willen bereiken, is dat jij als bestuurder modern en aantrekkelijk kunt besturen. Dat het leuk is en blijft, en dat je je vereniging of stichting in deze woelige tijden met vaste hand leidt. We kijken daarbij vooral naar de menskant.
In de pocket kijken de auteurs op drie manieren naar het bestuurswerk:
- Hoe kom je tot een goed bestuur?
- Hoe zorg je ervoor dat het bestuur goed functioneert?
- Hoe geef je vorm aan de relatie tussen bestuur en achterban?
De auteurs gaan daarbij praktisch te werk en reiken je zoveel mogelijk instrumenten, documenten en aanpakken aan.
Inhoud
Inleiding
Deel 1 – EEN GOED BESTUUR
Hoofdstuk 1 – Bestuursvorm
Hoofdstuk 2 – Organisatiecultuur
Hoofdstuk 3 – Bestuurstaken
Hoofdstuk 4 – Good governance
Hoofdstuk 5 – De juiste bestuurders
Deel 2 – BESTUREN IN DE PRAKTIJK
Hoofdstuk 1 – Het bestuur als team
Hoofdstuk 2 – Taken verdelen
Hoofdstuk 3 – Slim overleggen
Hoofdstuk 4 – Doen wat nodig is
Hoofdstuk 5 – Aantrekkelijk besturen
Deel 3 – BESTUUR EN ACHTERBAN
Hoofdstuk 1 – Taken verdelen
Hoofdstuk 2 – Herinrichten van de organisatie
Hoofdstuk 3 – Betrekken van de achterban bij bestuurswerk
Hoofdstuk 4 – Draagvlak creëren voor besluiten
Over de auteurs:
Willem-Jan de Gast en David Wijnperle werken als adviseur en trainer. Willem-Jan doet dat bij MOVISIE, het landelijk kennis-centrum en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling, David werkt bij Kuperus & Co, adviesbureau voor vereniging en achterbanorganisatie. Beiden hebben jarenlange ervaring in het adviseren, coachen en trainen van bestuurders, beroepskrachten en vrijwilligers in verenigingen en stichtingen. Zij zijn expert op het terrein van vrijwilligers- en verenigingsmanagement en bestuursvaardigheden, onderwerpen waarover zij regelmatig publiceren.
Auteur: De Zaak