Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken. In de tuinvereniging waar een van ons lid van is, heeft het bestuur laatst een klacht ontvangen van een lid dat vond dat het bestuur te weinig deed aan het bestrijden van onkruid bij zijn buurman…

De andere kant van het verhaal is dat we ook veel bestuurders tegenkomen die weliswaar van goede wil zijn en hart voor de zaak hebben, maar die er ook maar ingerold zijn. De vraag of je als bestuurslid wel de juiste competenties hebt, of je goed in het team past, of je relevante ervaringen en netwerken meebrengt, wordt helaas nog te weinig gesteld. Ook zijn er nogal wat bestuurders die vastgeplakt lijken te zitten aan hun stoel. Zo houden ze doorstroming en vernieuwing tegen. Het argument ‘als ik het niet doe, doet niemand het’ blijkt in de praktijk vaak niet waar te zijn.

Wat we willen bereiken, is dat jij als bestuurder modern en aantrekkelijk kunt besturen. Dat het leuk is en blijft, en dat je je vereniging of stichting in deze woelige tijden met vaste hand leidt. We kijken daarbij vooral naar de menskant.

In de pocket kijken de auteurs op drie manieren naar het bestuurswerk:

  • Hoe kom je tot een goed bestuur?
  • Hoe zorg je ervoor dat het bestuur goed functioneert?
  • Hoe geef je vorm aan de relatie tussen bestuur en achterban?

De auteurs gaan daarbij praktisch te werk en reiken je zoveel mogelijk instrumenten, documenten en aanpakken aan.

Inhoud

Inleiding

Deel 1 – EEN GOED BESTUUR

Hoofdstuk 1 – Bestuursvorm

Hoofdstuk 2 – Organisatiecultuur

Hoofdstuk 3 – Bestuurstaken

Hoofdstuk 4 – Good governance

Hoofdstuk 5 – De juiste bestuurders

Deel 2 – BESTUREN IN DE PRAKTIJK

Hoofdstuk 1 – Het bestuur als team

Hoofdstuk 2 – Taken verdelen

Hoofdstuk 3 – Slim overleggen

Hoofdstuk 4 – Doen wat nodig is

Hoofdstuk 5 – Aantrekkelijk besturen

Deel 3 – BESTUUR EN ACHTERBAN

Hoofdstuk 1 – Taken verdelen

Hoofdstuk 2 – Herinrichten van de organisatie

Hoofdstuk 3 – Betrekken van de achterban bij bestuurswerk

Hoofdstuk 4 – Draagvlak creëren voor besluiten

Over de auteurs:

Willem-Jan de Gast en David Wijnperle werken als adviseur en trainer. Willem-Jan doet dat bij MOVISIE, het landelijk kennis-centrum en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling, David werkt bij Kuperus & Co, adviesbureau voor vereniging en achterbanorganisatie. Beiden hebben jarenlange ervaring in het adviseren, coachen en trainen van bestuurders, beroepskrachten en vrijwilligers in verenigingen en stichtingen. Zij zijn expert op het terrein van vrijwilligers- en verenigingsmanagement en bestuursvaardigheden, onderwerpen waarover zij regelmatig publiceren.

 

Auteur: De Zaak

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Succesvol ondernemen hangt voor een groot deel van je netwerk af. Als zelfstandige is zichtbaarheid belangrijk, zodat potentiële partners en klanten…
Zakelijke conflicten kunnen duur en tijdrovend zijn, maar er is een efficiënte methode om ermee te dealen. In dit artikel lees je wat zakelijke…
Het einde van het jaar is hét moment om je medewerkers te bedanken voor hun inzet en prestaties. Maar in plaats van een standaard borrel of diner, kun…
De afgelopen jaren is remote werken erg populair geworden. De meeste bedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid om minstens één dag per week…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Een slechte review of een onhandige opmerking op social media kan de goede naam van je bedrijf ondermijnen. In de huidige digitale wereld, waar…